کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۰۹

کاهش ارزش لیر ترکیه

پس از آنکه رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، تهدید کرد پایگاه اینجرلیک را به روی نظامیان امریکایی خواهد بست، ارزش لیر ریزش کرد. به‌گزارش بلومبرگ، بالا گرفتن تنش‌های بین دو کشور عضو ناتو بر سر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه بار دیگر به بازارهای مالی کشیده شد. اردوغان تهدید کرده اگر امریکا به‌دلیل خرید سامانه اس۴۰۰ از روسیه، ترکیه را تحریم کند؛ این کشور نیز دو پایگاه مهم ناتو را تعطیل خواهد کرد. اینجرلیک یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های استقرار هواپیماهای امریکایی در منطقه است.

پنتاگون: نیروها در افغانستان کاهش می‌یابد

وزیر دفاع امریکا خواستار کاهش شمار نیروهای امریکایی در افغانستان با یا بدون، توافق صلح است تا اولویت بالاتری به رقابت استراتژیک با چین اختصاص یابد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، به‌دنبال از سرگیری مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان، انتظار می‌رود دولت ترامپ طرح‌هایی برای خروج حدود ۴۰۰۰ نیرو از افغانستان را اعلام کند. حدود ۱۳ هزار نیروی امریکایی در حال حاضر در افغانستان حضور دارند.

نرخ بیکاری زنان عربستانی  ۵ برابر مردان

نرخ بیکاری عربستان به ۱۲ درصد کاهش یافته اما طبق نرخ بیکاری در زنان این کشور پنج برابر مردان است و فقط ۲۳ درصد زنان عربستان کار می‌کنند. به‌گزارش ایسنا، مرکز آمار عربستان اعلام کرده نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح خود در طول سه سال اخیر رسیده است. تا پایان سه ماهه سوم نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد عربی به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده که ۰.۳ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای این کشور در سه ماهه دوم امسال بوده است.

هشدار FATF به آنکارا

کارگروه ویژه اقدام مالی از ترکیه خواسته به اقداماتش در مقابله با پولشویی سرعت دهد. به‌گزارش رویترز، کارگروه ویژه اقدام مالی در هشدار کم‌سابقه‌ای به ترکیه اعلام کرده یا باید به اقداماتش برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم سرعت بخشیده و کوتاهی‌هایش را جبران کند یا اینکه با خطر افزوده شدن به فهرست خاکستری این کشور مواجه خواهد شد.

سازمان ملل: نتایج انتخابات افغانستان را بپذیرند

تادامیچی یاماموتو فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و هواداران‌شان خواسته که به کمیسیون‌های انتخاباتی اجازه دهند کارشان را تمام کنند و همه آنان نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را بپذیرند. او در نشست شورای امنیت سازمان گزارش خود را درباره اوضاع افغانستان ارایه کرد. یاماموتو به اعضای شورای امنیت گفته امیدوار است نتیجه ابتدایی انتخابات در آینده نزدیک اعلام شود.

 

ارسال نظر