باد موافق اقتصاد و دلهره‌های سیاسی

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۱۴
باد موافق اقتصاد و دلهره‌های سیاسی

 گروه جهان|

 باد موافق اقتصادی چنان به نفع دونالد ترامپ می‌وزد که به نظر می‌رسد حتی طرح استیضاح دموکرات‌ها هم نتواند مانع از انتخاب دوباره او به سمت رییس‌جمهوری ایالات متحده شود. لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه امریکا، مدعی شده نتیجه استیضاح چیزی جز تقویت قدرت ترامپ نخواهد بود. سی‌ان‌ان اما در گزارشی از دلهره‌های سیاسی ترامپ در روند استیضاح نوشته است.

یورونیوز نوشته، نرخ بیکاری امریکا به پایین‌ترین سطح در ۵۰ سال گذشته رسیده، رشد اقتصادی امریکا به بالای ۳درصد رسیده، بازارهای سهام با ثبت رکوردهای جدید برای شاخص‌های قیمت مواجهند و جنگ تجاری با چین هم رو به اتمام است. برخی تحلیل‌گران با اشاره به نتایج حاصل از مدل پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که بر پایه شاخص‌های اقتصادی از جمله قیمت بنزین و نرخ بیکاری طراحی شده، معتقدند اگر شرایط فعلی اقتصاد امریکا ادامه یابد، ترامپ قطعا بار دیگر برنده رقابت با دموکرات‌ها خواهد شد.

مارک زندی اقتصاددان ارشد موسسه تحلیلی مودی، یکی از چند کارشناسی است که پیروزی دوباره نامزد جمهوری‌خواهان را در انتخابات ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است. این امر نگرانی کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها را چنان افزایش داده که جیمز کارویل استراتژیست ارشد این حزب، میزان شانس پیروزی دموکرات‌ها را نگران‌کننده خوانده است.

  استراتژی انتخاباتی دموکرات‌ها

با وجود این بسیاری از دموکرات‌ها معتقدند، اکثریت امریکایی‌ها اساسا بهبود شرایط اقتصادی را چندان احساس نمی‌کنند ولی نابرابری و بی‌عدالتی مساله‌ای است که همه را آزار می‌دهد لذا با با برجسته کردن نابرابری‌ها و شکاف‌های طبقاتی رو به ازدیاد که حاصل حمایت مالیاتی از ثروتمندان است، می‌توان ترامپ را شکست داد. دموکرات‌ها بر این باورند که با پررنگ کردن افزایش بیکاری در ایالت‌هایی همچون پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن که در نتیجه ورود امریکا به میدان جنگ تجاری رخ داده، می‌توانند حزب رقیب را به بزرگنمایی شکوفایی اقتصادی متهم کنند. ایالت‌هایی که در انتخابات سال ۲۰۱۶ رای خود را به ترامپ داده بودند ولی برخی نظرسنجی‌های نشان می‌دهد که این روزها مردم این ایالت‌ها بیشتر حامی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها، هستند. نامزدهای حزب دموکرات‌ تلاش دارند روی افزایش هزینه زندگی اکثریت مردم در سه سال گذشته مانور بدهند. رشد هزینه‌های بهداشت و درمان، افزایش هزینه بزرگ‌کردن بچه، بالا رفتن بدهی دانشجویان به دولت و رشد نگرانی‌ها در مورد سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی و کاهش مستمری بازنشستگی از نظر آنها نسبت به رشد قیمت‌ها در بازار سهام فراگیری بیشتری در جامعه امریکا دارد، به‌طوری که ۴۹درصد جمعیت امریکا دغدغه جدی نسبت به این مسائل دارند.

در همین حال نتیجه بررسی کمیته اقدام سیاسی (پک) نشان می‌دهد که رضایت عمومی از عملکرد اقتصادی دولت ترامپ ۸ درصد کاهش یافته است. بررسی موسسه پیو نیز نشان می‌دهد که تنها ۲۷ درصد امریکایی‌ها معتقدند که رشد اقتصادی به بهبود زندگی فقرا کمک می‌کند.

کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها همچنین قصد دارد با صرف ۵۰ میلیون دلار در ایالت‌های حامی ترامپ، تاثیر عملکرد اقتصادی تیم او را بر افزایش هزینه‌های زندگی آنها ترویج کنند. این سیاست به تعبیر برنامه‌ریزان این کارزار بر پایه مرور تجربه شکست سال ۲۰۱۶ اتخاذ شده است. به‌گفته آنها در انتخابات قبلی، مخالفان ترامپ به اشتباه تمرکز زیادی بر منش، آداب و رفتار او کردند که در عمل بی‌نتیجه بود ولی کمتر به تبعات ملموس اجرای برنام‌های او پرداخته شد.

اما همه نظرسنجی‌ها هم به نفع استراتژی انتخاباتی دموکرات‌ها نیست. مثلا نتیجه بررسی موسسه کوینیپیک نشان می‌دهد که از ۱۰ امریکایی ۶ نفر بر این باورند که وضعیت اقتصادی‌شان نسبت به سال ۲۰۱۶ بهبود یافته است. تحلیل‌گران مسائل انتخابات معتقدند که تفاوت نتایج بررسی‌ها به‌وضوح تایید‌کننده این فرضیه است که نگاه مردم امریکا حتی به مسائل اقتصادی تحت تاثیر رویکرد سیاسی آنهاست. بر پایه این فرضیه جامعه امریکا به حدی دو قطبی شده که ارزیابی مردم از وضعیت فعلی‌شان با هویت حزبی آنها پیوند خورده است. به این معنا که بررسی موسسه پیو نشان می‌دهد که ۷۵ درصد مردم حامی جمهوری‌خواهان معتقدند این روزها شرایط اقتصاد عالی یا خوب است ولی در مقابل تنها ۴۱ درصد از طرفداران حزب دموکرات‌ چنین دیدگاهی دارند. با این حال، جیمز کارویل استراتژیست ارشد حزب دموکرات، می‌گوید که فارغ از مسائل اقتصادی، همین که محبوبیت ترامپ تنها ۴۱.۷ درصد است، نشان می‌دهد که امید برای پیروزی وجود دارد.

  20 جمهوری‌خواه سرنوشت‌ساز

در این میان سی‌ان‌ان با اشاره به روند استیضاح ترامپ نوشته «گرچه رییس‌جمهور و برخی از نزدیکانش از اثر مثبت استیضاح بر کارزار انتخاباتی ترامپ می‌گویند اما در صورتی که تنها ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه به صف استیضاح‌کنندگان ترامپ ملحق شوند، او اولین رییس‌جمهور تاریخ امریکا خواهد بود که توسط حزب طرفدارش برکنار شده است.» در این گزارش آمده: «ترامپ تنها ۶۷ رای با تبدیل شدن به رییس‌جمهوری پیشین فاصله دارد و این موضوع او را می‌ترساند. نزدیک به ۶۶ میلیون رای هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ برای شکست ترامپ کافی نبود. اما حالا چیزی بیش از یک ده هزارم آن می‌تواند به ریاست‌جمهوری ترامپ پایان دهد. این واقعیت همان چیزی است که ترامپ با آن روبرو می‌شود؛ آن هم در صورتی که او آخر این هفته به‌طور رسمی توسط مجلس نمایندگان استیضاح شود. در چنین محاکمه‌ای، قانون اساسی به سادگی دو سوم مجلس سنا، در این مورد ۶۷سناتور را ملزم به رای دادن به محکومیت و عزل رییس‌جمهوری می‌کند و سپس باید با ترامپ خداحافظی کنیم. در واقع سرنوشت ترامپ در دست ۲۰ سناتور جمهوری‌خواهی است که باید به ۴۵ سناتور دموکرات و ۲سناتور مستقلی که معمولا طرف دموکرات‌ها هستند، بپیوندند.»

این دقیقا همان چیزی است که ترامپ را نگران کرده است. او در جریان بحث کمیته قضایی مجلس نمایندگان درباره استیضاحش، دو نماینده دموکرات را به دروغگویی متهم کرد و در یکی از توییت‌های خود چند روز پس از آنکه کمیته قضایی مجلس رای به تصویب مقررات استیضاح داد، آشکارا ابراز ناراحتی کرد و نوشت: «این منصفانه نیست وقتی مطلقا کار نادرستی نکردم، استیضاح شوم!»

 

ارسال نظر