کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۳۵

خروج ۴ هزار نظامی امریکایی از افغانستان

 رییس‌جمهوری امریکا در نظر دارد در روزهای آینده خروج حدود چهار هزار نظامی این کشور از افغانستان را اعلام کند. به‌گزارش ان‌بی‌سی، خروج این سربازان از افغانستان به صورت مرحله‌ای و ظرف چند ماه صورت خواهد گرفت. منابع امریکایی گفته‌اند با خروج این تعداد نیرو بین هشت تا ۹ هزار نظامی امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند. هم‌اکنون بین ۱۲ تا ۱۳هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر هستند. دونالد ترامپ در ابتدای سال جاری به مشاوران خود تاکید کرده بود که به‌دنبال خروج تمام نظامیان امریکایی از افغانستان تا ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ (زمان انتخابات ریاست‌جمهوری) است.

قطر به فکر کاهش وابستگی به دلار

وزیر دارایی قطر از آمادگی برای پذیرش همه ارزها در تجارت خارجی خبر داده است. به‌گزارش رویترز، علی العمادی وزیر دارایی قطر، با اعلام اینکه قطر به‌دنبال متنوع‌سازی ارزهای مورد استفاده خود در مبادلات تجاری است، گفته از این پس قطر از استفاده همه ارزها در مبادلات تجاری استقبال می‌کند، با این حال دلار احتمالا کماکان به عنوان ارز نخست تجاری قطر باقی خواهد ماند. اقتصاد قطر وابستگی زیادی به صادرات گاز مایع دارد و تا پیش از این قطر وجوه حاصل از صادرات محصولات انرژی خود را به دلار دریافت می‌کرد.

بغداد تحریم عراقی‌ها را محکوم کرد

نخست‌وزیر مستعفی عراق در سخنانی تحریم شخصیت‌های سرشناس این کشور توسط امریکا که در شکست داعش نقش داشته‌اند، را محکوم کرد. به‌گزارش سومریه‌نیوز، عادل عبدالمهدی با صدور بیانیه‌ای درباره تحریم‌های امریکا علیه شخصیت‌های این کشور، گفته: «ما درج اسامی رهبران و شخصیت‌های عراقی سرشناسی که نقش بارز در مبارزه با داعش داشته‌اند در فهرست تحریم کشورهایی که ما با آنها رابطه داریم را محکوم می‌کنیم.»

آمادگی آنکارا برای مذاکره گازی با تل‌آویو

رسانه‌های عبری زبان از اعلام آمادگی آنکارا برای مذاکره با تل‌آویو درباره انتقال گاز سرزمین‌های اشغالی به اروپا خبر دادند. پیش از این آنکارا اعلام کرده بود هرگونه لوله‌گذاری برای نقل و انتقال گاز به اروپا از طریق دریای مدیترانه، باید با تایید و مجوز ترکیه صورت بگیرد. اورشلیم پست نوشته وزارت خارجه ترکیه چند روز پیش دیپلمات ارشد اسراییلی را فراخوانده و به او اعلام کرده طرح تل‌آویو برای ارسال گاز به اروپا از طریف دریای مدیترانه با همکاری قبرس و یونان، باید با مجوز و تایید دولت ترکیه صورت بگیرد.

 

ارسال نظر