فشار امریکا بر کانادا برای توقف سرمایه‌گذاری در چین

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۲۸
فشار امریکا بر کانادا برای توقف سرمایه‌گذاری در چین

گروه جهان|

 یک روز پس از اعلام توافق پکن و واشنگتن برای توقف جنگ تجاری و لغو میلیاردها دلار تعرفه، رسانه‌های چینی نوشتند که دولت جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، به‌شدت تحت فشار است تا برنامه سرمایه‌گذاری ۱۸۹ میلیون دلاری در چین را متوقف کرده و از بانک سرمایه‌گذاری آسیایی چین خارج شود. روزنامه ساوت‌چاینا مانیتورینگ پست نوشته، سیاست‌های ضد چین در کانادا روز به روز شدیدتر می‌شود و دولت نیز تحت فشار قرار گرفته تا از بانک سرمایه‌گذاری زیرساختی آسیایی چین خارج شود. از زمانی که «مینگ وانگژو» دختر رییس شرکت بزرگ مخابراتی و ارتباطاتی هواووی چین در کانادا بازداشت شد تا به امروز روابط دو کشور سیری ناخوشایند داشته و تیره‌تر شده است در همان زمان، چین هم دو کانادایی شامل یک دیپلمات و یک بازرگان را دستگیر کرد که باعث افزایش تنش‌ها شد. حالا اما خروج کانادا از این بانک و خودداری از انجام این سرمایه‌گذاری می‌تواند شرایط را وخیم‌تر کند البته دولت کانادا هنوز تسلیم این فشارها نشده است.

گفته شده، شماری از نمایندگان مجلس کانادا طرحی را برای ایجاد یک کمیته ویژه به منظور رسیدگی به روابط با چین و مرور مناسبات دو کشور تصویب کردند و خواستار آن شدند که این کشور از بانک سرمایه‌گذاری زیرساختی آسیایی چین خارج شود. «لیانگ یونگ شیانگ» استاد دانشگاه پکن، معتقد است که روابط دو کشور تقریبا متوقف شده است و اگر کانادا از این بانک خارج شود اوضاع به مراتب بدتر خواهد شد. بنا براین گزارش، حزب مخالف محافظه‌کار در کانادا که خواستار تشکیل کمیته‌ای با ۱۲ عضو شده، می‌گوید دولت ترودو در برابر دومین اقتصاد دنیا بیش از اندازه نرمش نشان داده است. اولین نشست این کمیته ویژه قرار است روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۰ برگزار شود و اصلی‌ترین محور کاری آن بررسی روابط با چین خواهد بود.

کانادا مارس سال ۲۰۱۸ به بانک مذکور ملحق شد اما حزب مخالف، دولت را تحت فشار گذاشته که از سرمایه‌گذاری ۱۸۹ میلیون دلاری در این بانک خودداری کند. امریکا مدعی است این بانک شفافیت کافی ندارد و تاکنون هم به آن ملحق نشده است. مخالفان در کانادا می‌گویند این سرمایه‌گذاری می‌تواند واکنش واشنگتن علیه اوتاوا را در پی داشته باشد.  لیانگ می‌گوید که طرح چنین مسائلی نشان می‌دهد مخالفان در کانادا تحت فشارها و تاثیر امریکا به‌دنبال اقداماتی علیه چین هستند. بانک زیر ساخت سرمایه‌گذاری آسیایی چین در بیانیه‌ای آورده است که به جنبه‌های سیاسی موضوع رسیدگی نمی‌کند اما می‌داند که کانادا عضو مهم این بانک و از اعضای هیات‌مدیره آن است.

بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا به ابتکار چین ۲۰۱۵ به‌طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد و اولین اجلاس رسمی آن نیز ۲۰۱۶ در پکن برگزار شد. این بانک که یک موسسه بین‌المللی است و اداره مرکزی آن در پکن واقع شده، با سرمایه‌گذاری۱۰۰میلیارد دلاری فعالیت خود را آغاز کرد. نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانک سرمایه‌گذاری طرح‌های زیرساختی آسیا اکتبر ۲۰۱۴ در پکن به امضا رسید تا با مشارکت ۲۷ کشور و ۱۰۰میلیارد دلار سرمایه در پکن تاسیس شود. اعضای این بانک هم‌اکنون از ۷۵ کشور فراتر رفته است. سرمایه‌گذاری در کشورهای آسیایی و کمک به اجرای طرح‌های زیربنایی در کشورهای عضو به‌ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله برنامه‌های این بانک است. ژاپن و امریکا تاکنون تمایل خود را برای عضویت در این بانک اعلام نکرده‌اند و به‌دلیل تسلط این دو کشور بر بانک توسعه آسیا و بانک جهانی، به ‌نوعی رقیب بانک زیر ساخت آسیا محسوب می‌شوند. یکی دیگر از اهداف بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، اجرای طرح‌های زیربنایی مرتبط با جاده ابریشم نوین است.

لغو افزایش تعرفه واردات گندم و خودروهای امریکایی

 فشارهای امریکا بر کانادا برای کاهش همکاری تجاری با چین در شرایطی است که با شروع اجرای فاز نخست توافق تجاری پکن و واشنگتن، چین اعلام کرده اعمال تعرفه مازاد بر برخی کالاهای وارداتی امریکایی را که قرار بود از یک‌شنبه آغاز شود، معلق کرده است.

مطابق اعلام کمیسیون تعرفه‌های گمرکی دولت چین، محصولات کشاورزی امریکا همچون ذرت و گندم و نیز خودروهای ساخت امریکا و قطعات آنها در زمره کالاهایی قرار داشتند که قرار بود افزایش تعرفه واردات آنها از روز یک‌شنبه آغاز شود. مطابق اطلاعیه منتشر شده توسط این کمیسیون، تعرفه مازاد واردات سایر کالاهای امریکایی که در حال اجراست فعلا به قوت خود باقی خواهد ماند. امریکا گفته مطابق توافق صورت گرفته با چین، این کشور متعهد شده تا در دو سال آینده واردات کالا و خدمات خود از ایالات متحده را به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برساند. این رقم در سال ۲۰۱۸ تنها ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است. در مقابل ایالات متحده نیز متعهد شده تا تعرفه ۲۵ درصدی وضع شده بر واردات ۲۵۰میلیارد دلار کالای چینی را لغو کند. چین و ایالات متحده امریکا جمعه با توافق در خصوص آن چه «فاز اول» نامیده شد، به جنگ تجاری یک سال و نیم گذشته پایان دادند.

 

ارسال نظر