چه کسی جای کوربین را می‌گیرد؟

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۲۷
چه کسی جای کوربین را می‌گیرد؟

 گروه جهان|

 حزب کارگر بریتانیا در انتخابات پارلمانی پنجشنبه بدترین نتیجه خود را از سال ۱۹۳۵میلادی تاکنون کسب کرد. امری که باعث شد جرمی کوربین رهبر این حزب اعلام کند که از مقامش کناره‌گیری خواهد کرد. او با این حال گفته تا زمان انتخاب جانشینش به فعالیت خود به عنوان رهبر حزب کارگر ادامه خواهد داد. یورونیوز کارنامه و مواضع برخی از نامزدهای مطرح برای جانشینی جرمی کوربین را بررسی کرده است:

جس فیلیپز، ۳۸ ساله یکی از سیاستمدارانی است که از او به عنوان نامزد بالقوه رهبری حزب کارگر یاد می‌شود. او از سال ۲۰۱۵ میلادی عضو مجلس عوام است. جس فیلیپز بر این باور است که حزب کارگر باید بتواند همزمان کارگران و طبقه متوسط بریتانیا را به سوی خود جذب کند. با این حال او تاکید می‌کند که به‌دنبال بازگشت به دوران «کارگر جدید» تحت رهبری تونی بلر و گوردون براون، نخست‌وزیران پیشین بریتانیا نیست. او از منتقدان جرمی کوربین و شیوه مدیریت حزب در سال‌های گذشته است. جس فیلیپز به‌طور مشخص بر این باور است که حزب کارگر در مقابله با رشد «یهودی ستیزی» در حزب ناموفق عمل کرده است. از لیسا ناندی، ۴۰ ساله نیز به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی رهبری حزب کارگر یاد می‌شود. او که از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده مجلس عوام بوده است سابقه حضور در کابینه سایه جرمی کوربین را در کارنامه خود دارد. لیسا ناندی نیز مانند جس فیلیپز پس از شکست حزب کارگر در انتخابات روز پنجشنبه خواستار رویکردی جدید در حزب شده است. او بر این باور است که حزب کارگر اکنون درکی از مسائل روزانه بسیاری از رای‌دهندگان ندارد. لیسا ناندی از مانیفست حزب کارگر که برای کارزار انتخاباتی اخیر تهیه شده بود انتقاد کرده است.

  ربکا لانگ بیلی؛

نامزد مورد حمایت حلقه کوربین؟

نزدیکان جرمی کوربین از هم‌اکنون ربکا لانگ بیلی را تشویق به نامزدی برای رهبری آینده حزب کارگر می‌کنند. این سیاستمدار ۴۰ ساله عضو کابینه سایه جرمی کوربین است. او از اعضای نسل جدید جناح چپ حزب کارگر محسوب می‌شود. ربکا لانگ بیلی در جریان کارزار انتخاباتی اخیر نماینده حزب کارگر در یکی از مناظرات انتخاباتی بود. او اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان نماینده به مجلس عوام راه یافت. ربکا لانگ بیلی یکی از ۳۶ نماینده‌ای بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی جرمی کوربین را به عنوان نامزد رهبری حزب مطرح کرد.

  کا‌یر استارمر؛

سیاستمداری میانه‌رو و عضو کابینه سایه

کایر استارمر، ۵۷ ساله از جمله سیاستمدارانی است که تحلیلگران بخت او را برای پیروزی در انتخابات رهبری حزب کارگر زیاد می‌دانند. او هم‌اکنون در کابینه سایه جرمی کوربین وزیر سایه خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) است. با این حال او احتمالا به عنوان نامزدی میانه‌رو وارد عرصه رقابت با دیگر نامزدها خواهد شد. کایر استارمر از هواداران بقای بریتانیا در اتحادیه اروپا و مخالفان برگزیت است. او یک وکیل دادگستری متخصص در مسائل حقوق بشر است. کایر استارمر در جریان انتخابات رهبری حزب در سال ۲۰۱۵ میلادی از جرمی کوربین حمایت نکرده بود.

  آنجلا رینر؛  نامزد جناح احتمالی «چپ ملایم»

آنجلا رینر یکی دیگر از نامزدهای بالقوه رهبری حزب کارگر است. او هم‌اکنون وزیر آموزش و پرورش در کابینه سایه جرمی کوربین است. این سیاستمدار ۳۹ ساله خود را از اعضای جناح «چپ ملایم» حزب کارگر می‌داند. او اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان نماینده مجلس عوام انتخاب شد. آنجلا رینر پیش از ورود به عرصه سیاست یک فعال اتحادیه‌های کارگری بود.

  امیلی تورنبری؛

وزیر خارجه سایه به رهبری حزب می‌رسد؟

نام امیلی تورنبری، ۵۹ ساله نیز به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی رهبری حزب کارگر مطرح شده است. او هم‌اکنون به عنوان وزیر خارجه سایه در کابینه سایه جرمی کوربین فعالیت می‌کند. امیلی تورنبری اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ میلادی به مجلس عوام راه یافت. او نیز همچون آنجلا رینر سابقه فعالیت در اتحادیه‌های کارگری را دارد.

امیلی تورنبری از سیاست دولت‌های محافظه‌کار در زمینه جنگ یمن انتقاد کرده است. او بر این باور است که لندن نباید از عربستان در جنگ یمن حمایت کند. او در اظهارنظری جنجالی در ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی گفته بود که غربی‌ها میزان حمایت مردمی از بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه، را «دستکم» گرفته‌اند.

او در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی از واکنش «ضعیف و دیرهنگام» دولت ترزا می‌نخست‌وزیر سابق بریتانیا، به قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، انتقاد کرد. خاشقجی از مخالفان سرسخت محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی بود. امیلی تورنبری در آن زمان گفت: «تصور کنید واکنش این دولت اگر روسیه یا ایران یکی از روزنامه‌نگاران منتقد حکومتشان را در خاک یک کشور دیگر می‌ربودند و به قتل می‌رساندند چگونه می‌بود؟»

امیلی تورنبری از طرفداران ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا است. پیش‌بینی می‌شود که انتخابات رهبری حزب کارگر در ماه‌های اولیه سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار شود. روند انتخاب رهبر حزب کارگر در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از چهار ماه طول کشید.


انقلاب  در کابینه   بوریس  جانسون

بوریس جانسون پس از کسب پیروزی در انتخابات پارلمانی به‌دنبال تحول اساسی در ساختار کابینه است که در جریان آن تعدادی از وزارتخانه‌ها حذف و اعضای دولت جابه‌جا خواهند شد تا اهداف انگلیس را پس از خروج از اتحادیه اروپا اجرایی کنند.  ساندی‌تایمز نوشته: وزارت‌ برگزیت از یکم فوریه یعنی درست یک روز پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا حذف و کارکنان آن به وزارت تجارت منتقل خواهند شد. همچنین قرار است وزارتخانه جدیدی در امور مرزی و مهاجرت تاسیس شود. وظیفه این وزارتخانه جدید، تقویت امنیت و اجرای (اوپریشن) نظام جدید مهاجرتی و صدور روادید خواهد بود. تلفیق دو وزارتخانه تجارت بین‌الملل و کسب و کار به یک وزارتخانه، از دیگر برنامه‌های جانسون است تا اهداف توسعه روابط تجاری با امریکا، استرالیا، ژاپن و به‌طور کلی سایر کشورهای جهان را دنبال کند. جانسون همچنین قصد دارد تا وزارت خارجه را با وزارت توسعه بین‌الملل تلفیق کند تا به این ترتیب، کمک‌های مالی به سایر کشورها با اهداف سیاست خارجی هم‌پوشانی شود. ساندی‌تایمز همچنین به نقل از منبع دیگری نوشته جانسون دو کابینه تشکیل خواهد داد. کابینه اول برگزیت را تمام می‌کند و کابینه بعد اهداف جانسون را در زمینه تحول اقتصادی را پیاده‌سازی می‌کنند. بوریس جانسون در انتخابات سراسری با شعار «برگزیت را تمام کنیم» موفق شد اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را به دست آورد. او در نظر دارد تا انگلیس را در موعد ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج کند.

 

ارسال نظر