توقف جنگ تجاری؛ میلیاردها دلار تعرفه حذف شد

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۲۴۲
توقف جنگ تجاری؛ میلیاردها دلار تعرفه حذف شد

گروه جهان|

 چین و ایالات متحده امریکا سرانجام بر سر آنچه «فاز اول یک معامله» نامیده می‌شد، به توافق رسیدند تا به این ترتیب اولین گام موثر را برای پایان دادن به جنگ تجاری که یک سال و نیم طول کشید، بردارند. با این توافق اولیه، میلیاردها دلار از تعرفه‌هایی که هر طرف بر کالاهای طرف مقابل اعمال کرده حذف شد یا اعمال آنها به تاخیر افتاد.

به‌گزارش رویترز، انتشار این خبر باعث شده که ارزش سهام ایالات متحده در بازارهای مالی افزایش یابد؛ با این امید که ادامه مذاکرات پکن و واشنگتن منجر به کاهش تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان شود. به این ترتیب موج جدیدی از تعرفه‌های ایالات متحده که قرار بود از یک‌شنبه (امروز) بر کالاهای چینی اعمال شود نیز لغو شدند.

بر اساس توافق دو کشور، امریکا برخی از تعرفه‌ها بر کالاهای چینی را کاهش می‌دهد و در مقابل چین محصولات بیشتری را از امریکا می‌خرد. مذاکره‎کننده ارشد تجاری ایالات متحده در این باره گفته: «پکن موافقت کرده است که علاوه بر میزان خرید سال ۲۰۱۷، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار کالاها و خدمات بیشتر طی دو سال آینده از ایالات متحده بخرد.» مقام‌های چینی هم در پکن گفته‌اند دو طرف بر سر متن حل اختلاف توافق کرده‌اند ْاما توضیحی در خصوص میزان خرید کالا و محصولات امریکایی ارایه نکردند.

رویترز نوشته، در صورت اجرایی شدن این توافق افزایش چشمگیری در صادرات امریکا به چین روی خواهد داد،چرا که در سال ۲۰۱۷ میزان صادرات کالای امریکا به چین ۱۳۰میلیارد دلار بوده و ۵۶ میلیارد دلار هم سرویس و خدمات به چین ارایه شده است. ناظران معتقدند که این توافق بیشتر از همه به نفع اپل است.

رویترز نوشته: «اگر توافق فاز یک جنگ تجاری امضا شود، تسکینی برای اپل خواهد بود. اپل بین تمام شرکت‌های امریکایی بیشترین آسیب را از جنگ تجاری دیده است، چرا که اغلب تراشکارهایی که قطعات دستگاه‌های اپل را می‌سازند، در چین هستند.»

دان ایوز تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری ویدباش با تاکید بر تمرکز این توافق روی ۱۵درصد تعرفه جدید می‌گوید: «باور داریم که توافق فاز یک چراغ سبزی برای بازار سهام شرکت‌های فناوری است. این بازار دیگر نگران تعرفه‌های ۱۶۰ میلیارد دلاری نخواهد بود. اگر این تعرفه‌ها در روز یک‌شنبه اعمال می‌شدند، درآمد اپل در سال ۲۰۲۰ به ازای هر یک سهم ۴ درصد کاهش می‌یافت.» گفته شده، سند توافق ۸۶ صفحه‌ای بین دو کشور قرار است در هفته اول ماه ژانویه توسط مذاکره‌کنندگان اصلی دو کشور امضا شود. علاوه بر این دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا، در پیامی توییتری اعلام کرد که گفت‌وگوهای مربوط به فاز دوم این توافق را نیز فورا آغاز خواهد کرد. او در دو پیام توییتری نوشته: «با ما چین بر سر فاز یک این معامله، توافق کردیم. آنها بسیاری از تغییرات ساختاری همچنین خرید گسترده محصولات کشاورزی، انرژی، تولیدات کارخانه‌ها و بسیاری چیزهای دیگر را پذیرفتند.»

رییس‌جمهوری امریکا ضمن تاکید بر اینکه افزایش ۲۵درصدی تعرفه‌ها همچنان باقی می‌ماند، گفته: «تعرفه‌های جریمه‌ای که قرار بود از ۱۵ دسامبر اعمال آنها آغاز شود، با این معامله اجرا نخواهند شد. ما به جای اینکه تا پایان انتخابات ۲۰۲۰ میلادی منتظر بمانیم، مذاکرات مربوط به فاز دوم را نیز فورا آغاز می‌کنیم. این معامله‌ای فوق‌العاده برای همه است.» دونالد ترامپ همچنین به خبرنگاران گفته «فکر می‌کند که چین ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی خواهد خرید.» در توافقنامه اخیر دو کشور همچنین قید شده است که چنانچه چین بخشی از آن را نقض کند، امریکا می‌تواند همه تعرفه‌های لغو شده را دوباره بر کالاهای چینی تحمیل کند. توافق امریکا و چین همزمان با رای کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا به متهم کردن ترامپ به سوءاستفاده از اختیارات خود و مانع تراشی سر راه تحقیقات استیضاح اعلام شده است. همچنین این خبر به فاصله کوتاهی پس از توافق با کنگره برای فراهم‌سازی زمینه تایید توافق تجاری جدید امریکای شمالی اعلام شده است.

  استقبال صندوق بین‌المللی پول

رییس صندوق بین‌المللی پول در واکنش به خبر توقف جنگ تجاری دو اقتصاد اول و دوم دنیا گفته: «توافقی که چین و امریکا در فاز نخست مذاکرات تجاری دو جانبه امضا کرده‌اند به کاهش تنش تجاری در جهان منجر خواهد شد.» کریستالینا جورجیوا تاکید کرده: «ما از بیانیه امروز چین و امریکا درباره به نتیجه رسیدن فاز نخست مذاکرات تجاری بین دو کشور استقبال می‌کنیم. زمانی که این توافق اجرایی شود می‌تواند به کاهش تنش تجاری بین دو کشور منجر شده و روند اعمال تعرفه بر واردات کالا بین دو کشور را که از سال 2018 میلادی در جریان است، معکوس کند.»

جورجیوا در توییتر نوشته: «امیدواریم این مساله همچنین یک قدم مهم به سمت توافق جامع باشد، توافقی که بتواند ریشه‌های اختلافات تجاری را حل کرده و از یک نظام تجاری بین‌المللی شفاف، پایدار و باز حمایت کند.»

صندوق بین‌المللی پول دو هفته پیش بار دیگر درباره هزینه 700میلیارد دلاری جنگ تجاری امریکا و چین برای اقتصاد جهانی هشدار داده بود. جورجیوا گفته بود: «باید با دیدی روشن به هزینه جنگ تجاری توجه داشت. این وضع سبب خواهد شد کل کره زمین به علت این جنگ تجاری، 700میلیارد دلار زیان متحمل شود. این رقم معادل هشت دهم تولید ناخالص جهانی است. در این شرایط، همه متضرر می‌شوند.»

 

ارسال نظر