کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۶۲

توقف کوتاه  در مذاکرات صلح افغانستان

امریکا در واکنش به حمله به نزدیکی پایگاه هوایی خود در افغانستان از توقف کوتاه‌مدت مذاکرات دوحه با طالبان خبر داده است. زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان گفته طالبان باید نشان دهد که اراده و توانایی پاسخگویی به تمایل افغان‌ها برای صلح را دارد. طالبان مسوولیت حمله چهارشنبه به بیمارستانی در حال ساخت در نزدیکی پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام را برعهده گرفت. امریکا و طالبان از هفتم دسامبر مذاکرات خود در دوحه را از سر گرفته بودند.

اصلاحات سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است

مرجعیت عالی‌قدر عراق اعلام کرده نبرد اصلاح در کشور بسیار دیر شروع شد. به گزارش سومریه‌نیوز، آیت‌الله سید علی سیستانی جمعه گفته‌اند: «در پیشروی عراقی‌ها نبرد اصلاحی وجود دارد که به فساد و شکست پایان می‌دهد. این نبرد شدیدتر و دشوارتر از مبارزه با تروریسم است. آیت‌الله سیستانی تصریح کرده‌اند: «ما بر لزوم تلاش جهت بهبود شرایط معیشتی در مناطق آزاد شده و بازگرداندن مردم آواره شده‌ این مناطق تاکید داریم.»

حزب آینده داووداوغلو از راه رسید

وزیر خارجه سابق ترکیه با هدف به چالش کشیدن اردوغان حزب تاسیس کرد. به‌گزارش رویترز، احمد داووداوغلو که ۶۰ سال دارد در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ این سمت را در دولت اردوغان برعهده داشت. یکی از منابع نزدیک به داووداوغلو گفته، این حزب، حزب آینده نام دارد. وزیر خارجه سابق ترکیه سپتامبر سال جاری استعفایش را از حزب عدالت‌وتوسعه به رهبری اردوغان اعلام کرد و گفت، این حزب دیگر نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند و دیگر اجازه گفت‌وگوهای داخلی را نمی‌دهد.

پیوستن دانمارک به ائتلاف اروپا در تنگه هرمز

وزارت دفاع دانمارک اعلام کرد در مشورت‌های صورت گرفته با کمیته سیاست خارجی، دولت دانمارک از ابتدای سال ۲۰۲۰ به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز ملحق خواهد شد. طرح ائتلاف دریایی اروپا به بهانه حفظ امنیت مسیرهای دریایی خلیج فارس برای اولین‌بار توسط فرانسه ارایه شد و تاکنون چندین کشور دیگر اروپایی به این ائتلاف پیوسته‌اند.

کاهش نرخ بهره در ترکیه

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را کاهش داد. به‌گزارش آناتولی، رییس بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره هفتگی اخذ پول از بانک مرکزی (رپو) توسط بانک‌های داخلی را از ۱۴ به ۱۲ درصد کاهش داد. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده بهبودی که در شاخص‌های اقتصاد کلان به‎ویژه در تورم ایجاد شده، از کاهش ریسک اعتباری حمایت می‌کند.

 

ارسال نظر