کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۶۲

درخواست بانک جهانی برای ادامه کمک به افغانستان

بانک جهانی اعلام کرده که افغانستان پس از دست یافتن به یک توافق احتمالی صلح با طالبان همچنان به میلیاردها دلار کمک جامعه جهانی نیاز خواهد داشت. به گزارش بی‌بی سی، افغانستان برای تامین بودجه مورد نیاز خود پس از توافق احتمالی صلح با طالبان؛ سالانه به حدود ۶ تا ۸میلیارد دلار امریکایی کمک‌های جامعه جهانی نیازمند خواهد بود. براساس آمار بانک جهانی، در حال حاضر حدود ۷۵ در صد کل مصارف دولت افغانستان از طریق کمک‌های جامعه جهانی تامین می‌شود.

نخست‌وزیر ژاپن به عربستان و امارات می‌رود

منابع دولتی به خبرگزاری کیودو ژاپن اطلاع دادند که «آبه شینزو» نخست‌وزیر این کشور اواسط ماه ژوئن سال 2020 میلادی برای تشریح جزییات اعزام «نیروهای دفاع از خود» ژاپن به خاورمیانه، به برخی از کشورهای این منطقه از جمله امارات و عربستان سعودی سفر می‌کند. دولت ژاپن در حال بررسی اعزام یک ناوشکن و یک هواپیمای گشت زنی P3-C نیروی دفاع از خود به شمال دریای عرب با هدف تقویت جمع‌آوری اطلاعات و اطمینان از ایمنی تردد کشتی‌ها است. انتظار می‌رود کابینه این طرح را تا پایان سال تصویب کند و احتمالا زمان اجرای آن نیز به‌طور سالانه تمدید می‌شود.

انکار اعزام نیروی جدید امریکایی به خاورمیانه

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، گزارش‌ها مبنی بر اعزام هزاران نیروی جدید امریکایی به خاورمیانه را رد کرده است. پیشتر اعلام شده بود که ایالات متحده اعزام سه تا هفت هزار سرباز جدید به خاورمیانه را بررسی می‌کند. ایالات متحده پس از حمله به نفتکش‌ها و همچنین حمله ۱۴سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بر شمار سربازان خود در منطقه افزود.

حضور حامیان حشد الشعبی در میدان تحریر بغداد

حامیان حشد‌الشعبی با حضور در میدان تحریر بغداد، معترضان را از این میدان بیرون راندند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده گروهی از مردان حشدالشعبی به‌طور مهندسی شده از مسیرهای مختلف وارد میدان تحریر شدند و این مرکز را که نماد مبارزه ضد دولتی عراقی‌ها بوده به تصرف خود درآوردند. میدان تحریر از ماه اکتبر تبدیل به محل اعتراض‌های ضد دولتی عراقی‌ها شده بود. گروهی از آنها تصاویر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق را در دست داشتند. عراق در ماه‌های اخیر به‌شدت درگیر اغتشاش و ناآرامی است. معترضان به فساد و ناکارآمدی دولت و سیاستمداران اعتراض دارند.

 

ارسال نظر