دموکرات‌ها چاره‌ای جز استیضاح ندارند

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۵۴
دموکرات‌ها چاره‌ای جز استیضاح ندارند

گروه جهان|

 نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، گفته آنچه دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، مرتکب شده هیچ راهی را جز پیش بردن مراحل استیضاح او باز نگذاشته است. به‌گزارش سی‌ان‌ان، نانسی پلوسی تصریح کرده، ترامپ از مقام خود سوءاستفاده کرده، به امنیت ملی صدمه زده و همچنین راستای انتخابات امریکا را به خطر انداخته است. کاخ سفید بلافاصله واکنش نشان داده است. استفانی گریشام سخنگوی ترامپ، گفته: «دموکرات‌ها باید از عمل خود خجالت بکشند. رییس‌جمهوری امریکا پس از رأی مجلس نمایندگان که در دست دموکرات‌هاست، مشتاق رویکردی منصفانه در مجلس سنا است.» مجلس سنا در دست هم‌حزبی‌های ترامپ است. سه کارشناس قانون اساسی امریکا گفته بودند، تخلفاتی که ترامپ متهم به آنهاست، مشمول قانون استیضاح است. طبق ارزیابی آنان تلاش ترامپ برای امتیازگیری سیاسی از اوکراین جرم محسوب شده و او را مستوجب برکناری از ریاست‌جمهوری می‌کند. دونالد ترامپ در ارتباط با پرونده اوکراین به سوءاستفاده از قدرت برای پیشبرد اهداف شخصی متهم شده است. گفته می‌شود ترامپ از همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی خواسته تا در پرونده قضایی علیه هانتر بایدن، پسر جو بایدن، نامزد اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ دخالت کند. رییس‌جمهوری امریکا در تماس تلفنی ۲۵ جولای خود با زلنسکی، پرداخت کمک‌های نظامی ۴۰۰میلیون دلاری این کشور به اوکراین را مشروط به همکاری زلنسکی کرده است. گفته می‌شود که هدف از به راه انداختن این پرونده قضایی، آسیب زدن به حیثیت جو بایدن بوده است.

  دیدار جولیانی با چهره‌های جنجالی

در حالی که تحقیقات در مورد احتمال امتیازگیری سیاسی ترامپ از رییس‌جمهور اوکراین ادامه دارد، نیویورک‌تایمز از سفر رودی جولیانی وکیل ترامپ، به اوکراین خبر داده است. در این گزارش آمده، رودی جولیانی این هفته راهی بوداپست و سپس کی‌یف شده تا در تهیه یک سریال مستند تلویزیونی برای شبکه بحث‌برانگیز همکاری داشته باشد. هدف ازتهیه این مستند، رد اتهام‌هایی است که علیه ترامپ مطرح است و پای استیضاح او را به میان کشیده است.

رودولف جولیانی تنها مشاور حقوقی رییس‌جمهور امریکا نیست. چند شاهد عینی در جلسات عمومی کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا از او به عنوان یکی از چهره‌های اصلی پرونده رسوایی اوکراین نام برده‌اند. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، جولیانی در این سفر با چهر‌ه‌هایی که نام آنها در رسوایی اوکراین ‌مطرح است دیدار کرده است: دو دادستان پیشین اوکراین. یکی از آنها یوری لوتسنکو، دادستان کل پیشین اوکراین است که سفیر پیشین امریکا در اوکراین، علیه او شهادت داده است. ماری یووانوویچ، سفیر پیشین امریکا در جلسه پاسخ و پرسش کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا گفت که لوتسنکو و جولیانی دلیل برکناری او بوده‌اند.

جولیانی هفته گذشته در کی‌یف با ویکتور شوکین دادستان اسبق اوکراین، دیدار کرده است که از مهم‌ترین چهره‌های رسوایی اوکرین به شمار می‌رود. او مدعی است که جو بایدن، معاون رییس‌جمهور پیشین امریکا سال ۲۰۱۵ میلادی خواستار برکناری او شده بوده است. شوکین به دلیل فساد مالی و پس از منتشر شدن مدارک قابل توجهی که اتهامات او را ثابت می‌کرد، برکنار شد و برکناری او مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

رودی جولیانی در پاسخ به نیویورک‌تایمز که از او انگیزه این سفر به اوکراین را جویا شده، گفته است: «به عنوان یک وکیل خوب در حال جمع‌آوری مدارکی هستم تا از موکلم در برابر اتهامات بی‌اساس دفاع کنم.»

جولیانی در حالی اتهامات علیه ترامپ را بی‌اساس می‌خواند که پروتکلی از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رییس‌جمهور اوکراین منتشر شده که متن آن به روشنی نشان می‌دهد او چه می‌خواسته است. با این حال بسیاری از جمهوری‌خواهان امریکا حاضر نیستند بپذیرند که ترامپ خلاف کرده است. ترامپ خود می‌گوید گفت‌وگوی او با رییس‌جمهور اوکراین هیچ عیب و نقصی نداشته و دموکرا‌ت‌ها علیه او کارزار تبلیغاتی به راه انداخته‌اند.

او در تازه‌ترین اظهانظرش دموکرات‌ها را متهم کرده که به‌دنبال هر دستاویزی برای برکناریش هستند. ترامپ گفته پس از اینکه دموکرات‌ها نتوانستند از ماجرای «مولر» برای استیضاح بهره‌ای ببرند، حالا موضوعی دیگر را برای این کار انتخاب کرده‌اند. به‌گفته رییس‌جمهوری امریکا این اقدام نمایندگان دموکرات کنگره بی‌تردید نه اجرای یک استیضاح ساده بلکه «حمله سازماندهی شده به رییس‌جمهوری آینده» امریکا است.

انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نوامبر ۲۰۲۰ یعنی کمتر از یکسال دیگر برگزار می‌شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که همچنان دونالد ترامپ شانس اول ورود به کاخ سفید را دارد. کنگره ایالات متحده طبق قانون اساسی این کشور اجازه برکناری رییس‌جمهوری پیش از پایان دوران چهار ساله را دارد، مشروط بر آنکه به اعضای کنگره ثابت شود که او خیانت کرده، رشوه دریافت کرده یا از قدرت خود سوءاستفاده کرده است. مورد سوم، یعنی سوءاستفاده از قدرت موردی است که در حال حاضر در کانون تحقیقات و بررسی‌های مجلس نمایندگان امریکا قرار گرفته است.

در صورتی که مجلس نمایندگان امریکا به طرح استیضاح دونالد ترامپ رأی بدهد، این موضوع آنگاه برای تصمیم‌گیری نهایی به مجلس سنای این کشور ارایه خواهد شد. این در حالی است که اکثریت کرسی‌های مجلس سنا در اختیار سناتورهای وابسته به حزب جمهوری‌خواه قرار دارد.

 

 

ارسال نظر