ماکرون گرفتار در چنبر اعتصاب‌ها

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۵۳
ماکرون گرفتار در چنبر اعتصاب‌ها

گروه جهان|

 اعتصاب‌های گسترده همچنان فرانسه را فلج کرده است. اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده‌اند، تا زمانی که امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، برنامه‌های خود را برای تغییر قوانین بازنشستگی پس نگیرد، به اعتصاب‌ها ادامه خواهند داد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، علاوه بر کارکنان راه‌آهن، یازده سازمان شرکت هواپیمایی ایر فرانس، وکلا و قضات، کارکنان بیمارستان‌ها، دو سندیکای پلیس، معلمان مدارس، آتش‌نشان‌ها، دانشجویان و دانش‌آموزان دبیرستان، حزب اجتماع ملی (جبهه ملی سابق)، حزب اروپا اکولوژی - سبزها و احزاب چپگرا از جمله حزب سوسیالیست، حزب کمونیست فرانسه و حزب فرانسه نافرمانبردار و جنبش جلیقه‌زردها از جمله گروه‌هایی هستند که از اعتصاب عمومی پشتیبانی کرده‌اند.

زمینه این اعتصاب سراسری که از آن به عنوان بزرگ‌ترین حرکت اعتراضی صنفی در سال‌های اخیر نام برده می‌شود از یک ماه پیش و با فراخوان سندیکاهای مهم کارگری فراهم شد و از پنجشنبه (پنجم دسامبر) وسعت کم‌سابقه‌ای پیدا کرد. شرکت‌های هواپیمایی فرانسه اعلام کرده‌اند که ۲۰درصد پروازها پنجشنبه به‌دلیل اعتصاب کارکنان این شرکت‌ها انجام نشده است. بنا بر اعلام این شرکت‌ها جمعه نیز ۲۰ درصد پروازها لغو شده است. بسیاری از مدارس نیز به‌دلیل اعتصاب معلمان در اعتراض به اصلاح نظام بازنشستگی تعطیل شدند. سندیکای «اف‌اس‌یو» بزرگ‌ترین اتحادیه معلمان فرانسه از اعتصاب ۷۰ درصد معلمان در دبستان‌ها خبر داده است.

اتحادیه‌های کارگران و کارمندان شرکت‌های اتوبوس‌رانی و قطارهای زیرزمینی پاریس هم اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا دوشنبه (۹ دسامبر) در اعتصاب باقی بمانند. اتحادیه‌ها می‌گویند در نتیجه اجرایی شدن اصلاحات دولت و تغییرات سن بازنشستگی افزایش و حقوق بازنشستگی کاهش خواهد یافت.

به نوشته رسانه‌ها، شهروندان پاریس با توجه به وضعیت کنونی ناچار شده‌اند به خودروهای‌شان متوسل شوند. نتیجه آن بروز ترافیک‌های بسیار سنگین و غیرمعمول در پایتخت فرانسه است. طبق آخرین گزارش‌ها طول ترافیک‌ها در پاریس و پیرامون شهر در بامداد روز جمعه مجموعا بر ۳۵۰ کیلومتر بالغ می‌شده است. گفته شده، پنجشنبه صدها هزار نفر درنقاط مختلف فرانسه به خیابان‌ها رفتند تا به برنامه‌های امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری این کشور، در راستای تغییر قوانین بازنشستگی اعتراض کنند. رفت‌وآمد قطارهای محلی در پاریس و بخش‌های گسترده‌ای از فرانسه عملا قطع شد. بسیاری از ایستگاه‌های مترو در ساعاتی که معمولا بسیار شلوغ است، متروکه به نظر می‌رسید.

همزمان با اعتصاب‌ها، «جلیقه‌زردها» که تظاهرات هفتگی خود برای بهبود وضعیت معیشتی را از سال گذشته شروع کردند در چندین شهر، از جمله بندر لو آور در ساحل اقیانوس اطلس راه‌ها را مسدود کرده‌اند. به‌گفته اتحادیه کنفدراسیون عمومی کار فرانسه «س ژ ت» فعالیت در این بندر مهم متوقف شده است. این اتحادیه اعلام کرده کارگران هفت پالایشگاه از هشت پالایشگاه کشور را مسدود کرده‌اند و در صورت ادامه اعتراضات کشور ممکن است با کمبود سوخت مواجه شود.

در شهر‌های لیون و مارسی نیز بسیاری از شهروندان به خیابان‌ها رفتند تا ناخرسندی و اعتراض خود به برنامه‌های اصلاحی رییس‌جمهوری فرانسه را نشان دهند. طبق اعلام پلیس حدود ۸۰۰ هزار نفر در سراسر فرانسه در این تظاهرات اعتراضی شرکت کردند. گفته می‌شود که در تظاهرات پاریس ۶۵ هزار نفر حضور داشته‌اند. این در حالی است که اتحادیه‌های کارگری شمار تظاهرات کنندگان را به مراتب بیشتر گزارش کرده‌اند.

پلیس اعلام کرده که برای مقابله با بیش از ۲۵۰ تظاهرات که قرار است در سراسر فرانسه برگزار شود آمادگی دارد. انتظار می‌رود که گروه‌های رادیکال از جمله گروه ضد کاپیتالیستی «بلوک سیاه» نیز در این اعتراضات شرکت کنند. فرمانده پلیس پاریس گفت حدود ۶ هزار مامور در این شهر مستقر شده و به مغازه‌ها و مراکز تجاری که در مسیر تظاهرات قرار دارند دستور داده شده که تعطیل کنند.

هدف دولت ماکرون از اصلاح نظام بازنشستگی پایان دادن به ۴۲ مورد «سیستم بازنشستگی ترجیحی» است که به برخی از کارگران و کارکنان امکان می‌دهد با حقوق بازنشستگی بالاتر یا زودتر از موعد مقرر بازنشسته شوند. اما اتحادیه‌ها می‌گویند طبق این طرح میلیون‌ها نفر از کارکنان بخش خصوصی مجبور خواهند شد برای دریافت حقوق کامل بازنشستگی بعد از ۶۲ سالگی که سن قانونی بازنشستگی است کماکان کار کنند. رییس‌جمهوری فرانسه نظام بازنشستگی را غیرعادلانه و پرهزینه می‌داند و خواهان برقراری سیستمی واحد است که برای همه شهروندان فرانسه به شکلی یکسان اعتبار دارد. بنا بر آمار بین‌المللی، فرانسه حدود ۱۴درصد از درآمد اقتصادی خود را خرج نظام بازنشستگی می‌کند. این میزان در آلمان به ۱۰درصد بالغ می‌شود. مقامات دولت فرانسه اذعان کرده‌اند که در نتیجه این اصلاحات سن بازنشستگی افزایش خواهد یافت ولی تاکنون جزییات چندانی از این طرح را منتشر نکرده‌اند. دفتر امانوئل ماکرون پنجشنبه در نخستین واکنش به اعتصاب‌های گسترده گفته ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه، هفته آینده و پس از مذاکره با رهبران اتحادیه‌ها چارچوب این طرح را اعلام خواهد کرد.

دولت پیش‌بینی کرده است که لایحه اصلاح قانون بازنشستگی در تابستان سال آینده میلادی (۲۰۲۰) در پارلمان به رﺃی گذاشته شود. قانون جدید بازنشستگی تنها شامل حال کسانی خواهد شد که از آغاز سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد متولد شده‌اند و پس از تاریخ تصویب این قانون وارد بازار کار می‌شوند.

تظاهرات جمعه پس از راهپیمایی بزرگ سال ۲۰۱۰ میلادی نیز پرشمارترین اعتراض‌ محسوب می‌شود. در اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی طبق آمار وزارت کشور فرانسه بیشتر از یک میلیون نفر در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی در دولت نیکلا سارکوزی تظاهرات کرده بودند البته اتحادیه‌های فرانسوی این رقم را نیز در آن سال سه میلیون نفر اعلام کردند.

 

ارسال نظر