گزارش یک تحقیقات: ترامپ متهم شد

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۵۶۶
گزارش یک تحقیقات: ترامپ متهم شد

گروه جهان|

 کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا تحت رهبری دموکرات‌ها، در گزارش مشروحی دونالد ترامپ را متهم کرده است با مطرح کردن خواسته انجام تحقیقات در مورد رقیب سیاسی‌اش توسط یک دولت خارجی، از قدرت خود در نهاد ریاست‌جمهوری سوءاستفاده کرده است.

به‌گزارش رویترز، گزارش300 صفحه‌ای کمیته اطلاعاتی دو ماه پس از آغاز تحقیقات مربوط به استیضاح رییس‌جمهوری و شهادت و اظهارات مقام‌های ارشد فعلی و پیشین دولت امریکا منتشر شده است.

در بیانیه‌ این کمیته گفته شده «شواهد و مدارک به‌روشنی نشان می‌دهند که رییس‌جمهوری ترامپ از قدرت دفتر خود سوءاستفاده کرده و بر اوکراین، جهت اعلام تحقیقات در مورد رقیب سیاسی‌اش، (یعنی) جو بایدن، معاون پیشین رییس‌جمهوری، و نیز طرح این تئوری توطئه بی‌اعتبار، که نه روسیه، بلکه اوکراین در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی دخالت کرده بود، فشار آورده است». در ادامه این بیانیه آمده است: «هدف از این تحقیقات هم سود رساندن به کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است.» جو بایدن از رقبای اصلی دونالد ترامپ در رقابت‌های درونی حزب دموکرات، برای معرفی نامزد نهایی در این انتخابات است. این گزارش در حالی منتشر شد که دونالد ترامپ برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو ناتو به لندن سفر کرده است. مایک پنس معاون اول رییس‌جمهوری امریکا، انتشار چنین گزارشی را همزمان با حضور ترامپ در اجلاس ناتو شرم‌آور خوانده است. مایک پنس به فاکس‌نیوز گفته: «آنچه در کنگره همزمان با برگزاری اجلاس ناتو در لندن می‌گذرد، یک لکه ننگ است و مردم امریکا خواستار آن نیستند. مردم امریکا می‌توانند متن مکالمه تلفنی رییس‌جمهور ترامپ با رییس‌جمهوری اوکراین را بخوانند و خواهند دید که هیچ گروکشی در کار نبوده است. ما در این هفته هم از رییس‌جمهوری زلنسکی شنیدیم که هیچ فشاری وجود نداشته است.»

معاون اول ترامپ در ادامه گفته: «من با رییس‌جمهوری زلنسکی در لهستان دیدار کردم. من به جای رییس‌جمهور ترامپ در دیدار دو جانبه از پیش تعیین شده، حضور یافتم که به خاطر توفان دوریان مجبور شد در امریکا بماند. من آنجا بودم و درباره نگرانی رییس‌جمهوری نسبت به فساد در اوکراین و فقدان حمایت اروپا صحبت کردیم. برگشتم و با رییس‌جمهور درباره پیشرفت‌های حاصل شده گفت‌وگو کردم که رییس‌جمهوری زلنسکی در حال انجام مراحل قانونگذاری برای مقابله با فساد است. زلنسکی می‌خواست اصلاحات را آغاز کند و ما از اروپایی‌ها خواستیم که از او حمایت کنند؛ تنها 10روز پس از آن نیز، رییس‌جمهوری ترامپ تمام کمک‌های اوکراین را آزاد کرد. این تمام واقعیتی است که مردم امریکا باید بدانند.»

کاخ‌سفید هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای ضمن ناعادلانه توصیف کردن تحقیقات مربوط به پرونده استیضاح رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرده بود که ترامپ در نخستین جلسه کمیته قضایی مجلس نمایندگان برای بررسی این پرونده که چهارشنبه برگزار شد، شرکت نخواهد کرد. کمیته پارلمانی ناظر بر تحقیقات استیضاح ترامپ پیش از این برای تکمیل این پرونده شاهدانی را به شرکت در جلسات استماع به مجلس فراخوانده بود. گوردون ساوندلند سفیر ایالات متحده امریکا در اتحادیه اروپا، یکی از این افراد بود که هفته گذشته با حضور در جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان علیه رییس‌جمهوری ایالات متحده شهادت داد.

ساوندلند در این جلسه تصریح کرد که به دستور ترامپ، برنامه فشار بر اوکراین برای آغاز تحقیقات علیه پسر جو بایدن، نامزد احتمالی حزب دموکرات را آغاز کرده است.

از سوی دیگر پس از انتشار گزارش رسمی کمیته پارلمانی ناظر بر تحقیقات استیضاح ترامپ، کاخ‌سفید بلافاصله واکنش نشان داد و با فریبکارانه خواندن نتایج تحقیقات این پرونده تاکید کرد که هیچ مدرکی ضد رییس‌جمهوری وجود ندارد. در بیانیه کاخ‌سفید تصریح شده این گزارش تنها «سرخوردگی و یاس» دموکرات‌ها را منعکس می‌کند و آنچه از این متن بر می‌آید به مانند «عبارات متناقض و سردرگم یک وبلاگ‌نویس سطح پایین» است که می‌کوشد چیزی را که وجود ندارد اثبات کند.

در صورتی‌ که اکثریت قانون‌گذاران مجلس نمایندگان به‌طور رسمی رای به استیضاح دهند، روند آنکه به‌مانند روند یک دادگاه است، در مجلس سنا آغاز خواهد شد. برکناری رییس‌جمهوری امریکا به دو سوم آرای سناتورها نیاز خواهد داشت. اکثریت در مجلس سنا، خلاف مجلس نمایندگان، با جمهوری‌خواهان، هم‌حزبی‌های ترامپ است و به همین دلیل بعید است که روند استیضاح به نتیجه برسد. با این حال به نظر می‌رسد دموکرات‌ها امیدوارند با پیشبرد روند استیضاح و انتشار اسناد مربوط به زد و بند ترامپ با دولت اوکراین برای بی‌حیثیت کردن جو بایدن، شانس دونالد ترامپ برای انتخاب دوباره را کاهش دهند. برخی دیگر نیز معتقدند که دموکرات‌ها روند استیضاح را به این امید پیش می‌برند که رییس‌جمهور امریکا تحت فشار افکار عمومی و رسانه‌ها نهایتا از سمت خود کناره‌گیری کند، همان‌گونه که ریچارد نیکسون رییس‌جمهور وقت امریکا در سال ۱۹۷۴ میلادی رفتار کرد.

 

ارسال نظر