محافظه‌کاران بریتانیا در آستانه پیروزی کم‌سابقه

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۴۲
محافظه‌کاران بریتانیا در آستانه پیروزی کم‌سابقه

گروه جهان|

 یک روز پس از انتشار نتایج نظرسنجی که نشان می‌دهد حزب محافظه‌کار بریتانیا به رهبری بوریس جانسون در آستانه کسب بزرگ‌ترین پیروزی خود در انتخابات پارلمانی از ۱۹۸۷ تاکنون قرار دارد، بوریس جانسون نخست‌وزیر برآمده از این حزب گفت در صورتی که حزبش بتواند در انتخابات زودهنگام حداکثر آرا را به دست آورد، بریتانیا حداکثر تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

رویترز نوشته، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، جمعه گفته: «اگر بتوانیم اکثریت را در انتخابات به دست بیاوریم تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم.» او همچنین بار دیگر این گفته خود را تکرار کرده که دلیلی برای این امر نمی‌بیند که بریتانیا نیاز به تمدید دوره انتقال بعد از برگزیت فراتر از پایان سال ۲۰۲۰ داشته باشد. جانسون در پاسخ به این پرسش که آیا ترجیح می‌دهد نخست‌وزیر شود یا بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، گفته: «ترجیح می‌دهم از اتحادیه اروپا خارج شویم. می‌توانم این را به شما بگویم.»

جانسون پس از آن بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاکید کرد که نتیجه یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد حزب محافظه‌کار بریتانیا در آستانه کسب بزرگ‌ترین پیروزی خود در انتخابات پارلمانی از سال ۱۹۸۷ میلادی تاکنون قرار دارد. نظرسنجی موسسه «یوگو» نشان می‎دهد حزب محافظه‌کار ۳۵۹ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام را کسب خواهد کرد. محافظه‌کاران در صورت کسب چنین نتیجه‌ای بزرگ‌ترین پیروزی خود از زمان پیروزی مارگارت تاچر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، در سال ۱۹۸۷ را جشن خواهند گرفت. موسسه «یوگو» نتیجه انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ در بریتانیا را به درستی پیش‌بینی کرده بود. در آن انتخابات حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می‌نخست‌وزیر سابق بریتانیا، هر چند از سایر احزاب کرسی بیشتری در مجلس عوام به دست آورد اما نتوانست اکثریت مطلق کرسی‌ها را کسب کند. بوریس جانسون نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، در صورت کسب اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس عوام می‌تواند برنامه خود برای خروج از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه را اجرا کند. آنتونی ولز مدیر تحقیقات سیاسی و اجتماعی موسسه یوگو گفته: «مدل پیش‌بینی ام‌آرپی ما برای انتخابات سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که محافظه‌کاران این‌بار اکثریت مطلق را به دست می‌آورند.»

بنا به نتیجه نظرسنجی «یوگو» حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین در انتخابات پارلمانی پیش‌رو ۲۱۱ کرسی

 به دست خواهد آورد. این در حالی است که این حزب هم‌اکنون ۲۶۲ کرسی مجلس عوام را در اختیار دارد.

موسسه «یوگو» برای پیش‌بینی ترکیب مجلس عوام آینده ضمن در نظر گرفتن شرایط خاص هر کدام از حوزه‌های انتخابیه از داده‌های ۱۰۰هزار مصاحبه، اطلاعات جمعیت‌شناسی و آمارهای ملی بریتانیا استفاده کرده است. دومینیک کامینگز مشاور ارشد جانسون که پیش از این به او لقب «معمار برگزیت» داده شده بود در واکنشی محتاطانه به نظرسنجی اخیر هشدار داد که احتمال اینکه مجلس عوام آینده پارلمان معلق باشد همچنان وجود دارد.

«پارلمان معلق» در ادبیات سیاسی بریتانیا به شرایطی اطلاق می‌شود که هیچ کدام از احزاب موفق به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان نشده باشند. انتخابات پارلمانی بریتانیا قرار است ۱۲ دسامبر برگزار شود.

  جای خالی جانسون در مناظره انتخاباتی

در همین حال یورونیوز گزارش داده که شبکه چهار تلویزیون بریتانیا در واکنش به غیبت بوریس جانسون در مناظره نمایندگان احزاب درباره تغییرات اقلیمی، جای خالی او را با یک قالب یخ پر کرده است.

بنا براین گزارش، همزمان با داغ‌تر شدن رقابت‌های انتخاباتی در بریتانیا، کانال چهار تلویزیون از رهبران 7 عضو پیشرو برای پیروزی در انتخابات پارلمانی ۱۲ دسامبر برای شرکت در مناظره پنج‌شنبه شب برای تشریح مواضعشان در خصوص بحران‌ محیط‌زیستی دعوت کرد که بوریس جانسون از حزب محافظه‌کار و نایجل فاراژ از حزب برگزیت این دعوت را اجابت نکردند تا قالب‌های یخ جای آنها را بگیرد.

البته حزب محافظه‌کار مدعی است که مایکل گوو وزیر سابق محیط‌زیست، را برای شرکت در این مناظره نامزد کرده بوده که مورد اقبال کانال چهار واقع نشده است. در مقابل تهیه‌کنندگان این برنامه مناظره نیز اعلام کردند که هدف آنها از تدارک این برنامه بهره‌گیری از حضور سران احزاب فعال بریتانیا بوده نه افراد دست چندم آنها.

در مقابل حزب محافظه‌کار بریتانیا اعلام کرده که مطابق رصد انجام شده، برنامه‌های انتخاباتی کانال چهار دارای سوگیری‌های مشخصی به نفع برخی احزاب بوده است. این ادعای حزب محافظه‌کار حامل یک تهدید ضمنی علیه این کانال تلویزیونی محسوب می‌شود چرا که مطابق قانون پخش‌کنندگان تلویزیونی در ایام انتخابات باید بی‌طرفی خود را حفظ کنند و اثبات تخلف از این رویه گذشته از صدور حکم جریمه می‌تواند به لغو مجوز پخش آنها منجر شود.

با این وجود بن دوپر سردبیر کانال چهار با انتشار توییتی به اظهارنظر جیمز کلورلی، رییس حزب محافظه‌کار واکنش نشان داد و از آنها خواست به جای تهدید از اتخاذ سیاست رسانه‌ای مشابه دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، امتناع کنند. کلورلی نوشته بود که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش نیست که حضور رهبران احزاب و نامزدهای تشکیل دولت آنها در مناظره‌های تلویزیونی مهم باشد.

گفته شده، رهبران شرکت‌کننده در این مناظره جملگی متعهد شدند که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بریتانیا را به صفر برسانند. حزب سبز سال ۲۰۳۰ را هدف گذاری کرد و حزب کارگر هم دهه ۲۰۳۰ را وعده داد. دو حزب لیبرال دموکرات و ملی اسکاتلند نیز سال ۲۰۴۵ را موعد توقف تولید گازهای کربنی اعلام کردند. حزب محافظه‌کار پیشتر افق ۲۰۵۰ را اعلام کرده بود.

 

ارسال نظر