قاره سبز در آستانه «اضطرار اقلیمی»

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۵۷۹۸۳
قاره سبز در آستانه «اضطرار اقلیمی»

گروه جهان|

پارلمان اتحادیه اروپا تنها یک هفته مانده به کنفرانس مبارزه با تغییرات آب و هوایی در مادرید، به بحث و گفت‌وگو پیرامون تغییرات اقلیمی نشسته و در آستانه اعلام «اضطرار آب و هوایی» است. «اورسولا فن در لاین» رییس آینده کمیسیون اروپا، اعلام کرده است که مبارزه با تغییرات اقلیمی اولویت اصلی اتحادیه اروپا خواهدبود. او تاکید کرده که خواستار اروپایی عاری از گازهای گلخانه‎ای تا سال ۲۰۵۰ میلادی است.

به‌گزارش یورونیوز، قانونگذارانی که از این قطعنامه حمایت کرده‌اند، اعلام کرده‌اند که از اول دسامبر، سه روز دیگر، به کمیسیون اتحادیه اروپا برای اجرای چنین طرحی فشار وارد خواهند کرد. این نمایندگان قصد دارند طرح اعلام «اضطرار اقلیمی» را دستکم به‌صورت نمادین پیش از کنفرانس اقلیمی مادرید موسوم به «کوپ ۲۵» تصویب کنند.

پاسکال کانفین رییس کمیسیون محیط‌زیست پارلمان اروپا، حامی و مبتکر اصلی چنین قطعنامه‌ای است. پاسکال کانفین در صفحه توئیتر خود نوشته است: «تصویب قطعنامه اعلام وضعیت اضطراری آب و هوا نمادین است، اما وحشتناک است اگر پنجشنبه آینده این طرح رای نیاورد. من از تمام نمایندگان پارلمان می‌خواهم به مسوولیت خطیر خود توجه کنند.»

بحث‌ و گفت‌وگو درباره این قطعنامه نمادین در حالی صورت می‌گیرد که سازمان‌ها و فعالان محیط‌زیستی انتقادات فراوانی از بی‌عملی اروپا در برابر تغییرات اقلیمی دارند. سازمان «گرین پیس» (صلح سبز) در واکنش به بررسی این قطعنامه نمادین اعلام کرده است: «جهان نیازی به فعالیت‌های نمادین ندارد، جهان نیازمند افراد شجاع برای گرفتن تصمیم‎های مهم است.»

ویل نینیستو نماینده سبزهای پارلمان اروپا، گفته نمایندگان پیشنهاد دو قطعنامه را داده‌اند. یکی از آنها مربوط به اعلام «وضعیت اضطراری اقلیمی» است و دیگری فشار پارلمان به کمیسیون اتحادیه اروپا تا کشورهای عضو اتحادیه طرح مربوط به «دی‌اکسیدکربن‌زدایی» را در دستور کار قراردهند. ویل نینیستو گفته: «در حالی که ما درخواست دوم، مبنی بر پایان تولید گازهای کربنی تا سال ۲۰۵۰ را اولویت خود قرارداده بودیم اما نمایندگان لیبرال پارلمان تصمیم گرفتند تنها طرح اول را به بحث بگذارند.»

طبق نظرسنجی موسسه «بی‌‌وی‌آ» که یک هفته پیش از آغاز بیست ‌و پنجمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل انجام شده، از هر دو نفر اروپایی، یک نفر دغدغه جدی نسبت به تغییرات اقلیمی دارد و آن را در صدر فهرست مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی جهان می‌داند. ساموئل لِره نماینده حقوقی بنیاد فرانسوی «طبیعت و انسان» گفته است: «هرگز انتظار نداشتم دغدغه نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، معضل تغییرات اقلیمی باشد. این نتیجه نشان می‌دهد که آنها منتظر پاسخ دولت‌ها در قبال معضلات آب و هوایی هستند.» پس از خروج یکجانبه دولت امریکا به رهبری دونالد ترامپ از پیمان بین‌المللی آب و هوایی پاریس، نگرانی‌ها درباره تغییرات اقلیمی سریع و مخرب در نقاط مختلف جهان افزایش یافته است. از جمله هزاران دانشمند از کشورهای مختلف هشدار می‌دهند که سیاره زمین با یک وضعیت اضطراری آب‌وهوایی روبرو است و بحران اقلیمی شدیدتر از چیزی است که انتظار می‌رفت به‌طوری که اکوسیستم‌های طبیعی و سرنوشت بشریت را تهدید می‌کند. اغلب کشورهای جهان در توافق آب‌وهوایی پاریس که در سال 2015 میلادی انعقاد شد، موافقت کردند تا سیاست‌هایی را برای محدود کردن میزان گرمایش جهانی تا دو درجه سلسیوس به کار بگیرند. برای تحقق این هدف، اقتصاد جهانی باید هر چه سریع‌تر تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد، مساله‌ای که چالش‌برانگیز شده است. اغلب کشورهای در حال توسعه بر این باورند، پس از چند دهه استفاده از سوخت‌های فسیلی توسط کشورهای توسعه یافته، حالا رشد اقتصادی آنان نباید به‌دلیل تلاش برای کاستن از گازهای گلخانه‌ای که (توسعه‌ یافته‌ها بیشترین سهم را در تولید آن داشته‌اند) محدود شود. این در حالی است که دانشمندان انجام اقدامات معینی برای مقابله با پدیده گرمایش زمین را الزامی می‌دانند. این اقدامات عبارتند از بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش تولید مواد مضر از جمله گاز متان و کربن‌سیاه، حمایت از محیط طبیعی جنگل‌ها و باتلاق‌ها، کاهش مصرف محصولات گوشتی،اصلاحات پایدار اقتصادی و کاهش جمعیت.

بیست‌وپنجمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، روزهای دوم تا نهم دسامبر به ریاست دولت شیلی و به میزبانی مادرید در شرایطی برگزار می‌شود که واحد اطلاعات اکونومیست هفته گذشته هشدار داده بود بالا رفتن دمای زمین تا 2050 میلادی سه درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را از میان خواهد برد و سرعت رشد اقتصادهای صنعتی را کند خواهد کرد. بر اساس این گزارش، در بین مناطق مختلف جهان، قاره آفریقا بیشترین آسیب‌پذیری و امریکای شمالی کمترین آسیب‌پذیری را از تغییرات اقلیمی متحمل خواهند شد.

در این تحقیقات مجموعه‌ای از عوامل که بحران را تشدید می‌کند نیز ذکر شده، از جمله فقدان زیرساخت‌های باکیفیت، قرار گرفتن در معرض خشکسالی به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، فرسایش خاک و بالا آمدن آب سطح دریاها. بنا براین گزارش، حجم تولید ناخالص داخلی جهان هم تا ۲۰۵۰ میلادی به ۲۵۰ تریلیون دلار خواهد رسید. در این گزارش آمده، امریکای شمالی تا سال 2050 حدود 1.1درصد، اروپای غربی 1.7درصد، و اروپای شرقی 3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به‌دلیل تغییرات اقلیمی از دست خواهند داد. پیش‌بینی شده که روسیه تا سال 2050 میلادی حدود پنج درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست دهد و از جمله کشورهایی باشد که بیشترین آسیب را از این بابت متحمل شود.

 

ارسال نظر