سیلی اکثریت خاموش به «کری لم»

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۹۱
سیلی اکثریت خاموش به «کری لم»

 گروه جهان|

 نتیجه انتخابات محلی هنگ‎کنگ نشان می‌دهد که هواداران جنبش دموکراسی ۳۹۰ کرسی از ۴۵۲ کرسی شورای شهر را به دست آورده‌اند. به این ترتیب مخالفان دولت محلی هنگ‌کنگ نزدیک به ۹۰ درصد کرسی‌های شورای شهر آینده را در اختیار خواهند داشت. اکثریت کرسی‌های شورای شهر هنگ‌کنگ تاکنون در اختیار طرفداران چین بود. پکن در واکنش به نتایج انتخابات اعلام کرده “هر اتفاقی که بیفتد هنگ‌کنگ بخشی از چین است. “

شوراهای محلی در هنگ‌کنگ از قدرت سیاسی برخوردار نیستند با این حال نتایج رای‌گیری یکشنبه شکست سنگینی برای کری لم رییس دولت محلی، محسوب می‌شود که امیدوار بود اکثریت خاموش پس از ماه‌ها خشونت از طرفداران پکن حمایت کند.

رییس دولت محلی هنگ‌کنگ در واکنش به نتیجه انتخابات شورای شهر گفته است دولتش در نظر دارد متواضعانه سخن ساکنان این شهر را بشنود. کری لم در واکنش به نتایج انتخابات گفته: «تحلیل‌ها و تفسیرهای گوناگونی وجود دارد اما نتایج منعکس‌کننده نارضایتی مردم از وضعیت فعلی و مشکلات عمیق در جامعه است.» او پیش از انتخابات گفته بود اطمینان دارد که انتخابات پیش‌رو به ماه‌ها تظاهرات مخالفان پایان خواهد داد.

بسیاری از تحلیلگران نتیجه انتخابات محلی را حامل پیامی روشن برای دولت چین مبنی بر حمایت شهروندان هنگ‌کنگی از اعتراضات ماه‌های گذشته می‌دانند. شاید به همین دلیل بوده که در نخستین ساعات پس از اعلام پیروزی جنبش دموکراسی، «وانگ یی» وزیر خارجه چین، در واکنش به نتایج این انتخابات گفت: «هر چه در هنگ‌کنگ پیش بیاید مهم نیست و این منطقه در نهایت بخشی از چین است.»

 معترضان طرفداران خود را فراخوانده بودند تا در انتخابات محلی شوراها به‌طور فعال شرکت کنند. به‌گزارش رویترز، میزان مشارکت در رای‌گیری یکشنبه ۷۱درصد بوده که در انتخابات محلی هنگ‌کنگ بی‌سابقه محسوب می‌شود. هنگ‌کنگ هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که چهار میلیون و ۱۳۰هزار نفر از آنها برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند.

فعالان جنبش دموکراسی از ماه ژوئن سال جاری اعتراضات خود را آغاز کردند. این اعتراض‌ها ابتدا علیه یک لایحه دولت برای تسهیل استرداد افراد مظنون به چین شکل گرفت و در ادامه به جنبشی علیه نفوذ رو به افزایش پکن برای سرکوب آزادی‌های مدنی بدل شد.

هنگ‌کنگ در پی این ناآرامی‌ها بدترین شرایط اقتصادی و تجاری را تجربه می‌کند. بسیاری از صنایع این منطقه در معرض خطر قرار گرفته‌اند و گردشگری آن روز به روز افت بیشتری پیدا می‌کند. بسیاری از ناظران پیش‌بینی کرده‌اند که هنگ‌کنگ برای نخستین‌بار در یک دهه گذشته وارد دوره رکود اقتصادی شود. بازار اوراق بهادار هنگ‌کنگ هم در بدترین شرایط خود در سال جاری میلادی قرار دارد و سرمایه‌گذاران از بیم شورش‌های بیشتر و اعتراض‌های گسترده و همچنین جنگ تجاری چین و امریکا در حال بیرون کشیدن سرمایه‌هایشان از این بازار هستند. همچنین بسیاری از هتل‌های این منطقه تعطیل شده است، خریداران مسکن خریدها را متوقف کرده‌اند، بسیاری از فروشگاه‌ها تعطیل شده است و حمله به مراکز عمومی و ایستگاه‌های راه‌آهن باعث تعطیلی آنها شده است.

گفته شده، تنها در ماه جاری میلادی شمار مسافران و گردشگرانی که به هنگ‌کنگ می‎روند در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته بیش از ۵۳ درصد کمتر شده است. راه‎آهن هنگ‌کنگ اعلام کرده برای اولین‌بار در یک دهه گذشته در ماه اکتبر امسال بیش از ۳۵۰ میلیون دلار زیان دیده است. از سال ۱۹۹۷ میلادی که بحران مالی و بانکی منطقه آسیا و هنگ‌کنگ را در برگرفت، این دوره بدترین وضعیت اقتصادی را برای این منطقه ایجاد کرده است.

چین ناآرامی‌‌های سیاسی در هنگ‌کنگ را نتیجه دست‌های سیاه امریکا می‌داند و به واشنگتن توصیه کرده این موضوع را به خاطر بیاورد که هنگ‌کنگ در واقع هنگ‌کنگ چین است. هوآ چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین، گفته بود: «ما قادر به درک این موضوع هستیم که مقامات امریکایی پشت چنین حوادثی هستند. آیا مقامات امریکایی صادقانه به دنیا می‌گویند که چه نقشی ایفا می‌کنند و اهداف آنها چیست؟»

هنگ‌کنگ از میانه قرن ۱۹ میلادی تا ۱۹۹۷ میلادی مستعمره بریتانیا بود و از آن پس به جمهوری خلق چین ملحق شد. هنگ‌کنگ یک منطقه آزاد تجاری خودگردان است و برخلاف چین، ساکنان آن از حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی گسترده‌ای برخوردارند.

 

ارسال نظر