مبارزه‌طلبی ترامپ در سنا

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۱:۰۵:۲۸
کد خبر: ۱۵۷۷۰۲
مبارزه‌طلبی ترامپ در سنا

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در واکنش به پایان جلسات علنی استماع برای انجام تحقیقات در کمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان در مورد پرونده اوکراین گفته که مایل است در سنا استیضاح شود. او تاکید کرده که انتظار دارد جو بایدن رقیب دموکراتش، هم در میان شاهدان باشد. برخی ناظران بر این باورند که هرچند شواهد در ماجرای اوکراین علیه ترامپ است اما احتمال شکست دموکرات‌ها در استیضاح بسیار زیاد است و همین مساله باعث خواهد شد که ریاست‌جمهوری ترامپ برای چهار سال دیگر ادامه پیدا کند.

نشریه فارن‌پالسی در مطلبی با عنوان «چرایی شکست استیضاح و پیروزی ترامپ در ۲۰۲۰» نوشته: اگر می‌خواهید بدانید در ۱۱ ماه آینده تا انتخابات ۲۰۲۰ چه رخ خواهد داد، به «ویل هارد» افسر پیشین سیا که یکی از میانه‌روترین جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان است گوش دهید؛ کسی که حالا به عنوان یک دموکرات در کمیته اطلاعاتی این مجلس حضور دارد و تمام طول هفته به شهادت‌های ویرانگر علیه رییس‌جمهوری امریکا گوش می‌دهد.

هارد که تابستان گذشته اعلام کرد پس از پایان این دوره، صندلی نمایندگی تگزاس را واگذار می‌کند و بسیار کمتر از گذشته از ترامپ هراس دارد، بارها نشان داده است که گرایش بسیاری برای بازخواست رییس‌جمهوری برای رفتارهای ظالمانه‌اش دارد. در طول تابستان، هارد یکی از تنها ۴ جمهوری‌خواهی بود که به محکوم کردن اظهارات نژادپرستانه ترامپ در مورد ۴ نماینده دموکرات زن رنگین‌پوست واکنش نشان داد. (ترامپ به آنها گفته بود که به همانجایی که تعلق دارند، باز گردند.)

هارد هفته پیش تماس تلفنی جنجالی ترامپ با ولدیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، را نامناسب دانست و سیاست خارجی اشتباه ترامپ را به باد انتقاد گرفت. او هراسی نداشت که اعلام کند ترامپ آشکارا در پی تزریق منافع سیاسی شخصی خود به سیاست خارجی امریکا است و بدین‌ترتیب امنیت یک ملت دوست که مورد تهدید روسیه است را به خطر می‌اندازد.

اما آیا می‌توان این رفتارهای ترامپ را سزاوار استیضاح دانست؟ شخص هارد معتقد است که جرم رییس‌جمهوری برای استیضاح باید قانع‌کننده، روشن و آشکار باشد. از این رو او بر این باور است در مکالمات میان دو رییس‌جمهوری چیزی در مورد رشوه یا اخاذی نشنیده است.

بنابراین با توجه به شواهد موجود می‌توان حدس زد ماجرا تا ۱۱ماه آینده چگونه پیش می‌رود. رهبران دموکرات مجلس نمایندگان که همه به این مکالمه گوش داده‌اند، موظف به رای به استیضاح شده‌اند اما در این ماجرا آنها به‌طرز چشمگیری شکست می‌خورند، زیرا به ظاهر بر هیچ یک از جمهوری‌خواهان پیروز نشده‌اند. در حقیقت، در مجلس سنا که تحت سلطه جمهوری‌خواهان است، شجاعت بیشتری نیاز است تا در چنین موضوع مهمی با پیامدهای عزل یک رییس‌جمهوری برای نخستین‌بار در تاریخ ایالات متحده روبرو شد. این به معنی یک پیروزی بزرگی برای ترامپ در یک سال مانده تا انتخابات است و باید اعلام کرد هیچ‌کس به هنر ترامپ در اعتماد به نفس دست پیدا نکرده که صبح جمعه در تماس با فاکس‌نیوز و دوستانش اعلام کرد: «صادقانه بگویم، من یک محاکمه می‌خواهم.» چرا که نه؟ ترامپ به خوبی می‌داند از این ماجرا تبرئه شده و پیروز میدان خواهد بود.

همزمان چهارشنبه گذشته شاهد درگیری نامزدهای پیشرو حزب دموکرات در مناظره‌های پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ بودیم. در این مناظره، بایدن ۷۶ساله که اغلب به سختی راهی برای نجات آنچه خود گفته پیدا می‌کند، چندین اشتباه ناخوشایند مرتکب شد. او در میان صحبت‌هایش درباره خشونت خانگی، به‌طرز وحشتناکی در مورد لزوم ادامه فشار و خشونت گفت و در گاف دیگری برای سرهم کردن موضوع حمایت از تنها سیاه‌پوست مجلس سنا، سعی کرد اشتباهاتش را بپوشاند. منظور بایدن، «کارول موزلی براون» نماینده دموکرات پیشین مجلس سنا بود.

 این در حالی بود که او فراموش کرد کامالا هریس دختر یک مادر هندی و پدر سیاه‌پوست است و اکنون نماینده براون تنها نماینده زن سیاه‌پوست مجلس نبوده است. لذا لغزش‌های بی‌پایان بایدن این سوال را در ذهن بسیاری ایجاد کرد که آیا این دولتمرد سالخورده و نامزد پیشرو دموکرات‌ها می‌تواند در انتخابات ترامپ را کنار بزند.

نماینده پیشروی دیگر دموکرات‌ها الیزابت وارن است که به‌دلیل تاکیداتش بر مراقبت‌های پزشکی، هنوز هم توسط بسیاری از دموکرات‌ها و مستقل‌ها تا حد زیادی لیبرال دیده می‌شود. اما پیشنهاد او برای مراقبت‌های پزشکی کاملا به عنوان یک برنامه ریاکارانه مورد انتقاد قرار گرفته است.

در همین حال، برنی سندرز که همواره در نظرسنجی‌ها پس از وارن قرار گرفته، قرار است همان اتفاقی که در انتخابات ۲۰۱۶ برایش افتاد، تکرار شود. در اوایل ماه جاری، نظرسنجی نیویورک‌تایمز و کالج سینا نشان داد که ترامپ به‌رغم رتبه‌های پایین، در ۶ ایالت کلیدی که او در سال ۲۰۱۶ میلادی برنده شد، همچنان در صدر است و این امر برای دموکرات‌ها نگران‌کننده است. موقعیت وارن نسبت به بایدن یا حتی سندرز در مقابل ترامپ در آن ایالت‌ها بدتر است.

نیت کوهن که این نظرسنجی را هدایت کرده، گفته اعداد جدید نشان می‌دهد که ترامپ ممکن است در سال ۲۰۲۰ در بخش الکترال بیش از آنچه در سال ۲۰۱۶ موفق شد، برتری داشته باشد. هرچند ترامپ محبوبیت مردمی را از دست داده و این‌بار شاید انتخاب او با حاشیه بیشتری همراه باشد اما باز هم پیروز می‌شود.

شاید به همین دلیل دموکرات‎ها وحشت‌زده شده‌اند و مایکل بلومبرگ شهردار پیشین نیویورک، دست به کار شده و خود را برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری آماده می‌کند و تبلیغاتی ۵ میلیون دلاری به راه انداخته است. حتی هیلاری کلینتون نامزد دموکرات سال ۲۰۱۶، که تاکنون برای شرکت در انتخابات ابراز علاقه نکرده، اعلام کرده برای ورود به انتخابات تحت فشار است.

در نهایت باید اعتراف کرد این هفته نشان داده شد که چهل و پنجمین رییس‌جمهوری ایالات متحده از قدرت خود سوءاستفاده کرده است. اما به‎رغم انبوه شواهد علیه او و عملکردش در سمت ریاست‌جمهوری، احتمالا ترامپ در برابر دشمنانش شانس بسیاری خواهد داشت.

 

ارسال نظر