برگزیت سخت یا رفیق کوربین

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۲۵
برگزیت سخت یا رفیق کوربین

گروه جهان|

 رهبران دو حزب اصلی بریتانیا در نخستین مناظره تلویزیونی که سه‌شنبه برگزار شد، برنامه‌های انتخاباتی خود را درباره سیاست‌ داخلی و خارجی با تکیه بر نحوه اجرای خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) ارایه دادند. بلومبرگ با اشاره به این مناظره در گزارشی با عنوان «برگزیت بوریس یا رفیق کوربین. کدامیک برای بریتانیا بدتر هستند؟» نوشته وعده‌های مطرح شده در این مناظره نشان داد که برگزیت سخت بوریس جانسون (نخست‌وزیر فعلی) و سیاست‌های سوسیالیستی جرمی کوربین (رهبر حزب مخالف کارگر) هزینه‌های سنگینی برای بریتانیا خواهند داشت.  مرکز نظرسنجی یوگاورمنت هم پس از برگزاری نخستین مناظره اعلام کرده: نتیجه نظرسنجی‎ای که بلافاصله پس از مناظره انجام شده، نشان می‌دهد که بوریس جانسون و جرمی کوربین درگیر رقابتی تنگاتنگ هستند.

بنا براین گزارش، ۵۱ درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی گفته‌اند در مجموع عملکرد جانسون بهتر از رقیب بوده است حال آنکه ۴۹ درصد گفته‌اند کوربین قوی‌تر از رقیب ظاهر شده است. انتخابات زودهنگام در بریتانیا قرار است ۱۲ دسامبر برگزار شود.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا درخواست برگزاری این انتخابات را پس از آن مطرح کرد که نتوانست در موعد مدنظر خود یعنی ۳۱ اکتبر، بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کند. در مناظره سه‌شنبه هم جانسون بیش از هر چیز روی برگزیت تاکید کرده و گفته این انتخابات زودهنگام از آن جهت برگزار می‌شود که دولت اکثریت، کاری در پارلمان به منظور نهایی کردن برگزیت ندارد. به همین دلیل این انتخابات از نظر جانسون فرصتی است برای ایجاد آن اکثریت و در نهایت خروج از اتحادیه اروپا.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، در مقابل بیشتر روی پایان دادن به ریاضت اقتصادی ۹ ساله حزب محافظه‌کار و نگهبانی از نظام درمان عمومی تاکید کرده است. به‌گفته کوربین، «حزب محافظه‌کار هر لحظه مترصد خصوصی‌سازی نظام درمانی است و نباید به آنها این اجازه را داد.» او گفته حزبش در صورت رسیدن به قدرت بلافصله به ریاضت اقتصادی پایان داده و مالیات شرکت‌های بزرگ را افزایش خواهد داد. او گفته روی زیر ساخت‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد و مشاغل تولیدی را به بریتانیا بازخواهد گرداند و به خصوصی‌سازی پایان خواهد داد.

در این مناظره همچنین به پرسش‌هایی درباره یکپارچگی کشور، خاندان سلطنتی و سیاست‌های محیط‌زیستی پاسخ داده شد. جانسون در ابتدای مناظره کوربین را محکوم کرد که موضع مشخصی در مورد برگزیت ندارد و در صورت پیروزی، کشور را به سمت دو همه‌پرسی خواهد کشاند؛ یکی همه‌پرسی مجدد برگزیت و دیگری همه‌پرسی مجدد برای استقلال اسکاتلند. جانسون مدعی شد که حزب کارگر به تنهایی نخواهد توانست اکثریت را کسب کند و برای تشکیل دولت مجبور خواهد بود با حزب ملی اسکاتلند ائتلاف کند و شرط آنها هم برای ائتلاف برگزاری همه‌پرسی استقلال خواهد بود.

کوربین در پاسخ مدعی شد که حزب او به هیچ عنوان قصد ائتلاف با احزاب دیگر را ندارد. او همچنین گفت موضع حزبش در مورد برگزیت روشن است. آنها در سه ماه اول با اتحادیه اروپا بر سر توافق جدیدی درباره نحوه اجرای برگزیت به تفاهم خواهند رسید و در ماه ششم آن را به همه‌پرسی خواهند گذاشت؛ او متذکر شد که در این همه‌پرسی گزینه باقی ماندن در اتحادیه اروپا هم گنجانده خواهد شد.

بوریس جانسون بر اهمیت تفاهم‌نامه خود با اتحادیه اروپا تاکید کرد و اینکه این بهترین قرارداد ممکن برای خروج از اتحادیه اروپاست. با این حال او با این سوال مواجه شد که قرارداد او عملاً یک مرز آبی بین سرزمین اصلی (جزیره بریتانیا) و ایرلند شمالی برقرار خواهد کرد که با یکپارچگی کشور مغایر است.

کوربین، جانسون را متهم کرد که در مورد برگزیت وعده بدون پشتوانه می‌دهد و خوب می‌داند که خروج از اروپا در ۳۱ ژانویه طبق برنامه او محقق نخواهد شد. رهبر حزب کارگر با اشاره به قرارداد کانادا با اتحادیه اروپا که تنظیم آن ۷ سال طول کشیده، یادآوری کرده رسیدن به معاهده‌های جدید تجاری با اروپا و امریکا هر کدام نزدیک هفت سال طول خواهد کشید.  جرمی کوربین با اشاره به مدارکی که در دست داشت، توضیح داد که جانسون در ماه‌های گذشته مذاکرات محرمانه تجاری با امریکایی‌ها داشته و در آن وعده داده شده دسترسی کامل تجاری به «ان‌اچ‌اس» یا همان نظام درمان همگانی به شرکت‎های خصوصی امریکایی داده می‌شود. او گفت که این مدارک از طریق قانون آزادی اطلاعات کسب شده است. بوریس جانسون به‌طور کامل چنین مطلبی را رد کرد و مدعی شد که دولت او هرگز «ان اچ اس» را نخواهد فروخت.

موضوع مهم مورد بحث دیگری که در این مناظره به پیش کشیده شد خطر تجزیه بریتانیا بود. پرسش‌کنندگان معتقد بودند برگزیت و تفاهم‌نامه جانسون با اتحادیه اروپا که تکلیف ایرلند شمالی را از بقیه کشور جدا کرده و عملاً یک مرز دریایی بین آن منطقه و جزیره اصلی ایجاد می‌کند، عاملی برای تهدید یکپارچگی مملکت متحده است.  

جانسون ضمن رد این مطلب، اتهام را متوجه حزب کارگر کرد که می‌خواهد برای جلب رضایت حزب «اس‌ان‌پی» تن به همه‌پرسی دیگر برای استقلال اسکاتلند دهد. جرمی کورین تاکید کرد که حزبش هیچ برنامه‌ای برای ائتلاف با «اس‌ان‌پی» ندارد و هیچ قراری هم برای همه‌پرسی استقلال گذاشته نشده است. او گفت اگر حزب ملی اسکاتلند می‌خواهد دولت را به حزب محافظه‌کار تقدیم کند، به خود آنها مربوط است. کوربین با اشاره به کنایه جانسون مدعی شد که این حزب محافظه‌کار است که ۹ سال در ائتلاف‌های پرآشوب گرفتار بوده است.

به اعتقاد ناظران، پرسش‌های مناظره از بی‌اعتمادی به سیاستمداران حکایت داشت. به عنوان مثال، زمانی که جانسون در جایی گفته: «بله به نظر من حقیقت مهم است» حاضران به او خندیدند. مجری برنامه هم یادآوری کرده که او ۴۰ بار تکرار کرده بود که ۳۱ اکتبر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

 

ارسال نظر