اقتصاددانان: رکود در راه است

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۴۷
اقتصاددانان: رکود در راه است

گروه جهان|

 درگیری معترضان و ماموران پلیس هنگ‌کنگ در خیابان‌ها به‌ویژه محوطه دانشگاه پلی‌تکنیک با شدت زیادی ادامه دارد. سی‌ان‌ان و رویترز گزارش داده‌اند که ماموران پلیس یک‌شنبه با گلوله‌های لاستیکی، گاز‌اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به معترضان را به کنترل خود درآورده‌اند، حمله کرده‌اند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی با اشاره به اینکه بسیاری از بخش‌های اقتصادی به‌دلیل ناآرامی‌ها در شرایط نامطلوبی به‌سر می‌برند از آغاز قریب‌الوقوع دوره رکود در این دولت‌شهر خبر داده‌اند.

در روزهای گذشته ناآرامی‌های هنگ‌کنگ بیش از هر جا در دانشگاه‌ها بروز کرده و باعث تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس عالی شده است. چند دانشگاه اعلام کردند که این ترم را زودتر از موعد مقرر به پایان می‌رسانند. اداره آموزش و پرورش نیز به علت بالاگرفتن اعتراض‌ها، تمامی مدارس و کودکستان‌ها را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده است.

در همین حال شنبه برای نخستین‌بار از آغاز اعتراض‌ها (نهم ژوئن)، سربازان چینی به خیابان‌های هنگ‌کنگ رفتند و در اقدامی نامانوس، بدون سلاح و با شلوار کوتاه و تی‌شرت، پس‌مانده‌های درگیری‌ها مانند خرده‌شیشه و سنگ و آجر را جمع‌آوری کرده‌اند. سخنگوی دولت محلی هنگ‌کنگ گفته مقام‌های این منطقه از اقدام دولت چین اطلاعی نداشته‌اند. با توجه به اهمیت استراتژیک هنگ‌کنگ برای چین، ناظران پیش‌بینی کرده‌اند در صورتی که دولت محلی نتواند امنیت را به خیابان‌ها بازگرداند نیروهایی چینی راسا اقدام خواهند کرد.  اعتراض‌های هنگ‌کنگ ابتدا علیه طرحی قانونی صورت گرفت که بر اساس آن دولت هنگ‌کنگ می‌توانست منتقدان و مخالفان چین را به دولت این کشور تحویل دهد. از ماه اکتبر معترضان خواهان دموکراسی و کاهش نفوذ پکن در هنگ‌کنگ هستند.

  تهدید رکود، جدی‌تر از همیشه

ادامه ناآرامی‌ها در حالی است که هنگ‌کنگ به‌ویژه در پنج ماه گذشته بدترین شرایط اقتصادی و تجاری را تجربه کرده است. گفته شده، بسیاری از صنایع این منطقه در معرض خطر قرار گرفته‌اند و گردشگری آن روز به روز افت بیشتری پیدا می‌کند. بسیاری از ناظران پیش‌بینی کرده‌اند که هنگ‌کنگ برای نخستین‌بار در یک دهه گذشته وارد دوره رکود اقتصادی شود.

به‌گزارش رویترز، بازار اوراق بهادار هنگ‌کنگ هم در بدترین شرایط خود در سال جاری میلادی قرار دارد و سرمایه‌گذاران از بیم شورش‌های بیشتر و اعتراض‌های گسترده و همچنین جنگ تجاری چین و امریکا در حال بیرون کشیدن سرمایه‌هایشان از این بازار هستند.

همچنین بسیاری از هتل‌های این منطقه تعطیل شده است، خریداران مسکن خریدها را متوقف کرده‌اند، بسیاری از فروشگاه‌ها تعطیل شده است و حمله به مراکز عمومی و ایستگاه‌های راه‌آهن باعث تعطیلی آنها شده است.

تنها در ماه جاری میلادی شمار مسافران و گردشگرانی که به هنگ‌کنگ می‎روند در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته بیش از ۵۳ درصد کمتر شده است. راه‎آهن هنگ‌کنگ اعلام کرده برای اولین‌بار در یک دهه گذشته در ماه اکتبر امسال بیش از ۳۵۰ میلیون دلار زیان دیده است.

از سال ۱۹۹۷ میلادی که بحران مالی و بانکی منطقه آسیا و هنگ‌کنگ را در برگرفت، این دوره بدترین وضعیت اقتصادی را برای این منطقه ایجاد کرده است. در ماه اوت امسال به‌دلیل ناآرامی‌ها و اعتراض‌های گسترده و حضور بیش از یک میلیون و ۷۰۰هزار نفر در اعتراض‌ها نزدیک به یک هزار پرواز نیز در این منطقه لغو شد. رییس اجرایی هنگ‌کنگ می‌گوید که ممکن است به‌دلیل اعتراض‌های ضد دولتی ادامه‌دار رشد اقتصادی این منطقه برای سال جاری میلادی کاهش یابد. «کری لم» رییس دولت هنگ‌کنگ گفته این اعتراض‌ها پنج ماه ادامه داشته و شرایط را بسیار دشوار کرده است.

دولت هنگ‌کنگ در ماه اوت پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این منطقه برای سال جاری میلادی را از دامنه ۲.۳ درصد به بین صفر تا ۱ درصد کاهش داد. کری لم تاکید کرده دولت برای حمایت از صنایع آسیب‌دیده تدابیری اتخاذ خواهد کرد، اما در عین حال افزوده راه‎حل اساسی پایان دادن سریع به این خشونت است نه اتخاذ تدابیر حمایتی.

چنانچه این اتفاق بیافتد، پس از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹ به‌دنبال بحران مالی جهانی که با ورشکستگی شرکت لمان برادرز آغاز شد، این نخستین‌بار خواهد بود که اقتصاد این منطقه کوچک می‌شود. «لی یوفان» اقتصاددان هنگ‌کنگی، می‌گوید: «ما دیگر باید نگران رکود اقتصادی باشیم چرا که بسیاری از بخش‌های اقتصادی در شرایط نامطلوبی به‌سر می‌برند.» یوفان آشفتگی‌های سیاسی، اعتراض‌های جمعی در هنگ‌کنگ، رویارویی‌ها و مناقشه‌های تجاری را نیز در بدتر شدن وضعیت اقتصادی هنگ‌کنگ موثر دانسته است.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید که سالن‎های پذیرایی، صنایع، فروشگاه‌ها، بخش‌های خدماتی، هتل‌ها و بسیاری از مراکز عمومی فلج شده‌اند و چشم‌انداز خوبی پیش‌روی هنگ‌کنگ قرار ندارد. مقام‌های دولت مالیات بر درامد را کاهش داده‌اند و دولت نیز یک بودجه محرک اقتصادی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری برای برون‌رفت از بحران و رکود اقتصادی اختصاص داده است. جزیره خودمختار هنگ‌کنگ که بیش از هفت میلیون نفر جمعیت دارد از سال ۱۸۴۲ میلادی جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود و در سال ۱۹۹۷ به جمهوری خلق چین پیوست.

 

ارسال نظر