حکم بی‌سابقه دادگاه اروپایی علیه رژیم اسراییل

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۹۰۴
حکم بی‌سابقه دادگاه اروپایی علیه رژیم اسراییل

گروه جهان|

 گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی با تأیید خبر شهادت «ابوالعطاء» یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی، اسراییل را تهدید کردند که از این رژیم انتقام خواهند گرفت. گفته شده، گروه‌های فلسطین در غزه در پاسخ به شهادت ابوالعطاء توسط ارتش‌صهیونیستی، سرزمین‌های اشغالی را هدف حملات 100موشک قرار دادند. در همین حال یورونیوز هم خبر داده که دیوان دادگستری اروپا در اقدامی بی‌سابقه از کشورهای اروپایی خواسته محصولات غذایی تولیدی در «سرزمین‌های اشغالی فلسطین» را از این پس به جای برچسب «ساخت اسراییل» با برچسب «ساخت سرزمین‌های اشغالی فلسطین» وارد اروپا کنند.

به‌گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی «معا»، اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به ترور ابوالعطا تاکید کرده سیاست ترور هرگز باعث شکستن عزم و اراده نیروهای مقاومت در برابر صهیونیست‌ها نشده و نخواهد شد. اسماعیل هنیه در جمع خبرنگاران شهادت ابوالعطا فرمانده سرایا القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین و فرزند «اکرم العجوری» عضو دفتر سیاسی این جنبش در دمشق را تسلیت گفته است.  همچنین خبرگزاری سوریه‌ای سانا گزارش داده، ارتش رژیم اسراییل منزل اکرم العجوری رهبر جنبش جهاد اسلامی را هدف گرفته که منجر به شهادت پسرش و فرد دیگری به نام عبدالله یوسف حسن و زخمی شدن ۹ تن دیگر شده است.

بنا براین گزارش، رژیم‌صهیونیستی با سه موشک منطقه المزه را هدف گرفته که یکی در آسمان داریا سقوط و دو موشک دیگر به منزل این رهبر جهاد اسلامی در مزه دمشق برخورد کرده است.

جهاد اسلامی در واکنش به حملات رژیم‌صهیونیستی اعلام کرده، این جنایت‌های تروریستی همان تجاوز و اعلام جنگ علیه ملت فلسطین است و دشمن باید کاملا مسوولیت آن را برعهده بگیرد. در بیانیه جهاد اسلامی آمده است: «گردان‌های القدس و مقاومت قهرمان با قدرت و شجاعت به دفاع از عزت ملت فلسطین در راستای پایبندی به وظایف شرعی، ملی، قانونی و اخلاقی خود ادامه می‌دهند.»

جهاد اسلامی در بیانیه خود آورده است، دشمن با جنایتی خیانتکارانه همه حد و مرزها و بطور علنی اصول را زیر پا گذاشته است. دشمن می‌خواهد بحران خود و دولتش را به سمت اعلام جنگ علیه ملت و مقاومت فلسطین سوق دهد. در این راستا رسانه‌های اسراییلی گزارش دادند، ارتش اشغالگر عملیات ترور یک فرمانده مقاومت فلسطین را طی شب گذشته در شهر دمشق اجرا کرد.

     حکم بی‌سابقه در اروپا

در همین حال دیوان دادگستری اروپا با صدور حکمی بی‌سابقه از مقامات کشورهای اروپایی خواست محصولات غذایی تولیدی در «سرزمین‌های اشغالی فلسطین» را از این پس به جای برچسب «ساخت اسراییل» با برچسب «ساخت سرزمین‌های اشغالی فلسطین» وارد اروپا کنند. به‌گفته این نهاد قضایی اروپایی، مهم است که برچسب یک محصول نشانگر «قلمرو و مبدا» آن باشد.

سرزمین‌های اشغالی به مجموع مناطقی شامل کرانه باختری رود اردن و نوارغزه و بیت‌المقدس شرقی اطلاق می‌شود که اسراییل پس از آغاز جنگ با اعراب در سال ۱۹۶۷ میلادی اشغال کرد.

یورونیوز با اعلام خبر صدور این حکم نوشته: اسراییل با شهرک‌سازی همچنان سعی دارد مناطق فلسطینی‌‌نشین سرزمین‌های اشغالی را از شهروندان عرب تخلیه و شهروندان اسراییلی عمدتا یهود را جایگزین آنها کند. جامعه جهانی بارها مخالفت خود را با این شهرک‌سازی‌ها اعلام کرده است. به‌گفته جامعه جهانی، شهرک‌سازی‌ها باعث تضعیف ابتکار دو دولت خواهد شد.

هم‌اکنون نزدیک به 700 هزار اسراییلی در سرزمین‌های اشغالی اسکان یافته‌اند که ده درصد از کل جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهند. دیوان دادگستری اروپا سه‌شنبه اعلام کرده شناسایی نشدن نقطه ابتدایی تولید محصولات غذایی، به مصرف‌کننده امکان انتخاب درست محصول را نمی‌دهد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر از حکم دیوان دادگستری اروپا حمایت کرده است. به‎گفته این سازمان حکم دیوان دادگستری «اقدامی مهم از سوی کشورهای اروپایی برای عدم حمایت از شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسراییل است.» لوته لیشت مدیر این نهاد در امور اتحادیه اروپا گفته است: «این اقدامی مهم از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست تا وظیفه خودشان را برای شرکت نکردن در این داستان که شهرک‌های غیرقانونی بخشی از اسراییل هستند، عمل کنند. مصرف‌کنندگان اروپایی حق دارند اطمینان داشته باشند که کالاهایی که خریداری می‌کنند به نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه مرتبط نیست.»

 

ارسال نظر