هرج و مرج، هنگ‌کنگ را فلج کرد

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۹۰۳
هرج و مرج، هنگ‌کنگ را فلج کرد

گروه جهان|

 هنگ‌کنگ سه‌شنبه شاهد هرج و مرج گسترده در ایستگاه‌های مترو بود؛ بطوری که صف‌های طویلی برای اتوبوس و دیگر وسایل حمل و نقل تشکیل شد. خدمات‌رسانی در برخی ایستگاه‌ها مختل شد یا به حالت تعلیق درآمد و اغلب جاده‌ها هم با ترافیک سنگین بسته شدند. این تحولات حاصل اعتراضات خشونت‌بار روز دوشنبه است که بدترین موارد در این مستعمره سابق بریتانیاست؛ یک معترض هدف تیراندازی پلیس قرار گرفت، مردی در پیاده‌رو به آتش کشیده شد و پلیس هم به تعداد نامشخص گاز اشک‌آور شلیک کرد.

رویترز گزارش داده، در پی تشدید درگیری‌ها در هنگ‌کنگ، بورس‌های آسیایی روز دوشنبه به این بحران واکنش نشان داده و منفی شدند. بورس هنگ‌کنگ بیشترین افت ارزش را در میان کشورهای آسیایی داشته و 2.4 درصد منفی شده است.

گفته شده، پلیس ضدشورش سه‌شنبه در ایستگاه‌های متروی سراسر هنگ‌کنگ مستقر شده بود و مدیر خطوط راه‌آهن این دولت‌شهر از مردم خواسته بود تا از دیگر وسایل حمل و نقل استفاده کنند. معترضان هم از مردم خواسته بودند تا ظهر سه‌شنبه در محله «تسیم شای تسوی» واقع در مرکز این قطب تجاری و گردشگری تجمع کنند. دانشگاه‌ها و مدارس، کلاس‌های درس را لغو کردند و دانشجویان، مدرسان و والدین از رفتار پلیس با معترضان و اینکه در محوطه برخی از دانشگاه‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند، خشمگین هستند.

این در حالی است که کری لام مدیر اجرایی هنگ‌کنگ از دانشگاه‌ها خواسته بود تا از دانشجویان بخواهند در اعتراض‌ها شرکت نکنند. رییس اجرایی هنگ‌‌کنگ همچنین هشدار داده بود که معترضان پا را از مطالباتشان فراتر گذاشته، رو به خشونت افراطی آورده‌ و تبدیل به دشمن مردم شده‌اند. کری لام گفته بود: «سطح خشونت‌های معترضان فراتر از مطالبات دموکراسی‌خواهانه رفته و تظاهرکنندگان اکنون تبدیل به دشمن مردم شده‌اند. معترضان بی‌وقفه در حال از بین بردن جامعه هستند و هنگ‌کنگ به‎خاطر خشونت‌های گسترده آشوبگران تحت فشار قرار گرفته است.» براساس اعلام پلیس، تنها در روز دوشنبه بیش از ۲۶۰ تن بازداشت شدند و مجموع بازداشتی‌ها به بیش از ۳۰۰۰ تن از ماه ژوئن رسید.

در همین حال، وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده نگران افزایش خشونت‌ها میان معترضان و پلیس در هنگ‌کنگ است. لندن از دو طرف خواسته تا به شیوه‌های مسالمت‌آمیز به راه‌حلی برای بحران فعلی برسند. یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده: «وقایعی که روی می‌دهد مایه نگرانی شدید ماست. بسیار نگران افزایش خشونت‌ها و تنش‌ها میان معترضان و پلیس هستیم.» در این بیانیه همچنین آمده است: «معترضان باید از خشوت پرهیز کنند و پلیس نیز نباید به‌شکلی نامناسب به آنها پاسخ بدهد. تمام طرف‌ها باید از طریق گفت‌وگو به راه‌حلی برسند.»

ناآرامی‌ها در شرایطی ادامه دارد که وزیر دارایی هنگ‌کنگ از ابتلای این دولتشهر به رکود اقتصادی خبر داده و تحقق رشد اقتصادی سالانه پیش‌بینی شده برای این منطقه را بعید دانسته است. پُل چان وزیر دارایی هنگ‌کنگ گفته: «اقتصاد ما ضربه‌ای فراگیر خورده است. یک بررسی مقدماتی در خصوص تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی نشان‌دهنده ابتلا به انقباض اقتصادی (تعریف فنی رکود اقتصادی) برای دو دوره سه ماهه است.» او همچنین تصریح کرده، در وضعیت فعلی بسیار دشوار است که دولت هنگ‌کنگ بتواند رشد اقتصادی پیش‌بینی شده معادل یک درصد برای سال جاری میلادی را در این دولتشهر رقم بزند.

یکی دیگر از تاثیرات مخرب اعتراض‌های هنگ‌کنگ بر اقتصاد این منطقه، کاهش شدید تعداد گردشگران در آنجا است؛ گردشگرانی که از جمله منابع مهم درآمد برای این دولتشهر محسوب می‌شوند. به‌گفته چان، در ماه اکتبر تعداد گردشگرانی که به هنگ‌کنگ سفر کرده‌اند به میزان 50 درصد کاهش یافته و یک وضعیت اضطراری به وجود آورده است. در عین حال در چند ماه گذشته فروشگاه‌ها و مراکز خرید مهم هنگ‌کنگ نیز برای دوره‌های چند روزه مجبور به تعطیلی شده‌اند.

نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست هم پیشتر نوشته بود که اقتصاد هنگ‌کنگ در سه ماهه سوم امسال برای اولین‌بار طی یک دهه اخیر وارد دوره رکود است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان سرشماری و آمار هنگ‌کنگ، رشد اقتصادی این منطقه در سه ماهه سوم امسال رشد منفی 3.2درصدی را شاهد بوده است.

به‌دنبال مطرح شدن طرح استرداد مجرمین به چین در پارلمان هنگ‌کنگ، این منطقه خودمختار از ماه‌ها پیش دستخوش اعتراض و ناآرامی شده است. دولت محلی هنگ‌کنگ در واکنش به اعتراض‌ها از این طرح عقب‌نشینی و سپس اعلام کرد که آن را به‌طور کامل کنار گذاشته است. با وجود این معترضان خواسته‌های بیشتری را مطرح کرده‌اند که یکی از آنها خارج شدن از کنترل حاکمیت چین است. دولت چین از همان ابتدا اروپا و امریکا را به دست داشتن در اعتراض‌ها متهم کرده و هشدار داده که استقلال این منطقه را تحمل نخواهد کرد.

هان جونگ معاون نخست‌وزیر چین، از جمله مقاماتی رسمی است که به درخواست استقلال هنگ‌کنگ واکنش نشان داده و گفته پکن هرگز استقلال و جدایی‌طلبی را از سوی هنگ‌کنگ تحمل نخواهد کرد.

هان جونگ با اعلام اینکه جدایی‌طلبان از حد و مرزها و خطوط قرمز عبور کرده‌اند، گفته: «هیچ کشوری در دنیا خشونت، تخریب، شورش و ناآرامی را تحمل نخواهد کرد و چین هم از این امر مستثنی نیست. “

او هشدار داده پکن نمی‌تواند شاهد این همه خشونت و انشعاب‌طلبی باشد و همه ارگان‌های دولتی و اجرایی، قضایی و قانونگذاری در سراسر هنگ‌کنگ باید برای برون‌رفت از این مرحله و پایان دادن به خشونت‌ها با یکدیگر همکاری کنند. معاون نخست‌وزیر چین صراحتا از ناآرامی‌های اجتماعی در هنگ‌کنگ انتقاد کرده و گفته وظیفه اساسی همه نهادهای هنگ‌کنگی پایان دادن به خشونت‌ها و بازگرداندن ثبات به این منطقه است.

برخی ناظران با ابراز نگرانی نسبت به تشدید خشونت‌ها احتمال داده‌اند در صورتی که دولت محلی قادر به کنترل ناآرامی‌ها نباشد، چین به اقدام نظامی در این منطقه متوسل شود.

 

ارسال نظر