هویت افشاگر پرونده «اوکراین‌گیت» فاش شد

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۴۴
هویت افشاگر پرونده «اوکراین‌گیت» فاش شد

گروه جهان|

 افشاگر تماس تلفنی دونالد ترامپ و همتای اوکراینی‌اش شخصی به نام «اریک چاراملا» است که در اواخر دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، مدیر امور اوکراین در شورای امنیت ملی امریکا بوده و در نخستین ماه‌های دولت دونالد ترامپ نیز تحت عنوان مدیر ارشد امور اروپا و روسیه در این شورا فعالیت کرده است.

واشنگتن اگزماینر نوشته، اریک چیاراملا ۳۳ ساله اکنون معاون مسوول اطلاعات ملی در بخش اوراسیا و روسیه در شورای ملی اطلاعات امریکا است. نام چاراملا همچنین در پاورقی صفحه ۷۱ گزارش رابرت مولر، بارس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات امریکا ذکر شده است. مولر در این قسمت به دو ایمیل اشاره می‌کند که از سوی چاراملا برای جان کلی رییس دفتر وقت کاخ‎سفید، و دیگر مقامات دولتی ارسال شده و شامل جزییاتی درباره دیداری میان دونالد ترامپ با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، و سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در امریکا، بوده است.

بنا براین گزارش، در شکایت این مقام افشاگر که در ماه اوت به ثبت رسید، آمده مکالمه تلفنی دونالد ترامپ به ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین احتمالا به‌گونه‌ای سوءاستفاده‌گرانه به‌دنبال تحت فشار قرار دادن اوکراین بوده است و مقامات امریکایی به‌شدت نگران دور زدن تصمیم‌گیری‌های امنیت ملی از سوی رودی جولیانی وکیل شخصی دونالد ترامپ، هستند. گفته شده، ترامپ در این تماس تلفنی قصد داشته با تحت فشار قرار دادن رییس‌جمهور اوکراین با اهرم کمک مالی نظامی امریکا به این کشور، کی‌یف را وادار به انجام تحقیقاتی قضایی علیه جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ و رقیب اصلی دونالد ترامپ کند.

  انتشار متن مکالمه‌ای دیگر

افشای هویت افشاگر مکالمه تفلنی جنجالی ترامپ در شرایطی است که رییس‌جمهوری امریکا گفته کاخ‌سفید قصد دارد سه‌شنبه آینده متن مکالمه دوم او با ولودیمیر زلنسکی را منتشر کند. به‌گزارش یورونیوز، رییس‌جمهوری امریکا شنبه و پیش از ترک واشنگتن به مقصد ایالت آلاباما به خبرنگاران گفته: «ما یک متن مکالمه دیگر را در اختیار داریم که منتشر خواهد شد و خیلی مهم است. متن دوم را منتشر می‌کنم چون من دو بار با رییس‌جمهوری اوکراین گفت‌وگو کردم.»

مجلس نمایندگان امریکا در حال انجام تحقیقات مقدماتی برای استیضاح ترامپ به‌دلیل سوءاستفاده از قدرت است.

جلسات علنی استماع شاهدان در کمیته تحقیق مجلس نمایندگان قرار است از چهارشنبه آغاز شود. دونالد ترامپ خواستار دعوت از نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان، آدام شیف رییس کمیته اطلاعات این مجلس، و جو بایدن به عنوان شاهد در تحقیقات استیضاح شده است.

گوردون ساندلند سفیر امریکا در اتحادیه اروپا، چهارشنبه گذشته موضع خود در مورد تعلیق کمک نظامی امریکا به اوکراین را تغییر داد و اعلام کرد که از این موضوع که همزمان با اعمال فشار ترامپ بر کی‌یف برای تحقیق در مورد جو بایدن روی داد اطلاع داشته است. استیضاح رییس‌جمهوری امریکا با توجه به اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان احتمالا در این نهاد به تصویب خواهد رسید. با این حال تصمیم‌گیری نهایی در مورد برکناری ترامپ از سمت ریاست‌جمهوری مجلس سنا خواهد بود. جمهوری‌خواهان ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس را در اختیار دارند.

  شهادت روان‌شناسان علیه ترامپ

واشنگتن اگزمینر همچنین گزارش داده که گروهی از متخصصان پزشکی متشکل از چهار روانپزشک، یک روانشناس بالینی، متخصص داخلی قصد دارند علیه ترامپ شهادت دهند. آنها همچنین برای انجام مشاورهای خصوصی با اعضای کنگره، نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ یا اعضای کابینه ترامپ اعلام آمادگی کرده‎اند. دکتر «برندی لی» روانپزشک مدرسه پزشکی ییل گفته: «فکر می‌کنیم که شهادت دادن درباره جوانب بهداشت روان در جریان جلسات شهادت استیضاح مهم است چرا که در دو سال و نیم گذشته عمیقا نگران وضعیت متزلزل روانی رییس‌جمهور بوده‎ایم و بیشتر آنچه که تاکنون گفته‌ایم درست از آب در آمده است.»

لی و همکارانش تاکید دارند که توصیف آنها درباره رفتار رییس‌جمهور و تاکید بر بی‌ثباتی ذهنی و خطرناک بودن او را نباید به مثابه تشخیص پزشکی ارزیابی کرد. اما آنها می‌گویند رفتارها و ظاهر رییس‌جمهور در ملاعام، توییت‌ها، مصاحبه‌ها و گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای رابرت مولر اطلاعات کافی برای اثبات این مساله ارایه می‌دهد که ترامپ فاقد ظرفیت روانی لازم برای انجام وظایف خود به عنوان رییس‌جمهور است. برندی لی سال جاری هدایت گروهی از کارشناسان را که با استناد بر گزارش مولر درباره وضعیت بهداشت روان ترامپ تحقیق کردند، برعهده داشت. آنها از رییس‌جمهور امریکا خواستند به آزمایش‌های پزشکی درخواستی‌شان پاسخ دهند و وقتی پاسخی از سوی ترامپ دریافت کردند نتیجه گرفتند که ترامپ فاقد توان ذهنی قوی برای عمل کردن به نقش خود به عنوان رییس‌جمهور است و توصیه کردند که ترامپ باید از دسترسی به تسلیحات هسته‌ای و قدرت تصمیم‌گیری جنگی بازداشته شود. این گروه از پزشکان گفته‌اند اگر برای شهادت دادن احضار شوند آماده هستند نتایج یافته‌های خود را در ارزیابی روانی رییس‌جمهور ارایه کنند.

 

ارسال نظر