اروپا به‌دنبال عبور از قدرت نرم

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۶۵۸
اروپا به‌دنبال عبور از قدرت نرم

گروه جهان|

رهبران اتحادیه اروپا این روزها از لزوم احیای توان نظامی خود می‌گویند. دو روز پس از اظهارات امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، که گفته بود اروپا باید قدرت نظامی خود را بازیابد؛ اورزولا فن درلاین رییس آینده کمیسیون اروپا، نیز در مراسم سالروز فروپاشی دیوار برلین گفته که اروپا دیگر نمی‌تواند با قدرت نرم از منافع خود حفاظت کند و باید زبان قدرت را بیاموزد.

اورزولا فن درلاین رییس آینده کمیسیون اروپا در برلین تاکید کرده که اروپا باید نقش فعال‌تری را در سیاست جهانی برعهده بگیرد. دو روز پیش هم امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، گفته بود که اروپا اگر نتواند قدرت نظامی خود را بازیابد از صحنه محو خواهد شد.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، اورزولا فن درلاین با اعلام اینکه اروپا در جهان آشفته کنونی سنگر دموکراسی است، تاکید کرده بروکسل باید با اعتماد به مسیر خود ادامه دهد. او همچنین گفته: «اگر ما اروپایی‌ها می‌خواهیم قاطعیت خود را نشان دهیم باید بدانیم که در جهان امروز قدرت نرم به تنهایی کافی نیست.»

رییس آینده کمیسیون اروپا تاکید کرده که اروپا از یک سو باید قدرت سخت‌افزاری خود مانند سیاست‌های امنیتی را تقویت کند و از سوی دیگر قدرت نرم خود را توسعه دهد چرا که در آینده شرکای اتحادیه اروپا انتظار خواهند داشت که بروکسل موضع‌گیری‌های قدرتمندانه‌تری داشته باشد.

اورزولا فن درلاین در بخش دیگری از سخنانش خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را یک «شوک» خوانده اما در عین حال تاکید کرده که «برگزیت موجب همبستگی بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد.» این مقام ارشد اروپایی گفته: «برگزیت نه تنها نشان داد که خروج از اتحادیه اروپا چه معنایی می‌تواند داشته باشد بلکه نشان داد کشورها از عضویت در اتحادیه اروپا چه بهره‌ای می‌برند. قدرت تفکر مشترک یک بار دیگر پیروز شد.»

این مقام اروپایی گفته که می‌خواهد بروکسل نقش رهبری جهان در مبارزه با تغییرات اقلیمی را برعهده بگیرد. او گفته: «می‌توانیم و باید اروپا را تا سال 2050 میلادی به قاره‌ای تبدیل کنیم که هیچ‌گونه تهدیدی علیه محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند. فن در لاین گفته که قصد دارد تا با ارایه نخستین قانون حمایتی محیط‌زیستی که تمام اروپا را در برمی‌گیرد نخستین قدم‌ها برای تحقق این هدف را بردارد. او با یادآوری اینکه اروپا تنها 9 تا 10درصد از دی‌اکسید کربن جهانی را تولید می‌کند، گفته که اتحادیه اروپا قصد دارد تا همین مقدار را هم بطور چشمگیری کاهش دهد.

وزیر دفاع سابق آلمان در سخنرانی خود به لزوم تمرکز بروکسل بر تهدید چین و روسیه نیز اشاره کرده است. فن در لاین گفته یکی از بخش‌های اروپا می‌تواند عضلات خود را برای تقویت بیشتر تمرین دهد، زمانی است که صحبت از چین می‌شود. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا است. فن در لاین در این باره گفته: «می‌توانیم در شرایط تجارتمان اعمال نفوذ کنیم. اتحادیه اروپا باید مطمئن شود که شرکت‌های چینی در زمان کار با ما استانداردهایمان را رعایت می‌کنند.» رییس آینده کمیسیون اروپا گفته است: «شاید جمعیت 28 کشور عضو اتحادیه اروپا رو به پیر شدن و کاهش می‌رود اما اروپا برای تجارت بسیار جذاب‌تر از آن است که ما تصور می‌کنیم. ما چیزی داریم که بسیار ارزشمند است: حاکمیت قانون، آزادی، دموکراسی و آزادی سبک زندگی. و این چیزی است که جوانان در چین و روسیه نمی‌توانند آن را پیدا کنند.»

اورزولا فن درلاین همچنین با اشاره غیرمستقیم به سخنان جنجالی اخیر امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، درباره پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و مرگ مغزی این پیمان نیز گفته «ناتو هنوز هم یک نهاد فوق‌العاده است. “ رییس آینده کمیسیون اروپا در آستانه جشن‌های سی‌امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین گفته: «با وجود همه چرخش‌های هفته‌های اخیر، معتقدم ناتو به منزله سازمان محافظ آزادی، نمایش قابل توجهی از خود نشان داده است. ناتو در حال حاضر توانمندترین اتحاد دفاعی جهان است و تاریخ اروپا را نمی‌توان بدون تاریخ ناتو روایت کرد.»  امانوئل ماکرون هفته گذشته در مصاحبه با نشریه اکونومیست به نابسامانی و ناهماهنگی موجود در ناتو اشاره کرده و از مرگ مغزی آن ابراز تاسف کرده بود. اظهاراتی که واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. فن درلاین وزیر دفاع سابق آلمان و از سیاستمداران نزدیک به آنگلا مرکل صدراعظم این کشور، از روز اول دسامبر کار خود را به عنوان رییس کمسیون اروپا آغاز خواهد کرد.

علاوه بر اورزولا فن درلاین، چهره‌های مطرح دیگر نیز به اظهارات امانوئل ماکرون واکنش نشان داده‌اند. به عنوان مثال، مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا، ضمن دفاع از ناتو، از این سازمان به عنوان مهم‌ترین اتحادی نام برد که تاکنون در تاریخ به ثبت رسیده است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، هم سخنان ماکرون را رادیکال توصیف کرده بود. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، نیز ضمن دفاع از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفته: «هر تلاشی که در راستای فاصله انداختن بین اروپا و امریکای شمالی صورت گیرد نه تنها اتحاد بین دو سوی اقیانوس اطلس را تضعیف خواهد کرد بلکه ممکن است در اروپا نیز تفرقه بیاندازد. اتحاد اروپایی نمی‌تواند جایگزین اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس شود.» در مقابل ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ضمن استقبال از سخنان ماکرون از آن به‎عنوان «سخنان طلایی» یاد کرده است.

رییس‌جمهوری فرانسه با اشاره به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفته بود: «هیچ نوع هماهنگی در تصمیم‌های استراتژیک میان امریکا و شرکای اروپایی ناتو وجود ندارد و ما در حال حاضر شاهد تجاوز بدون هماهنگی ترکیه، یکی از شرکای ناتو به منطقه‌ای هستیم که منافع ما را به خطر انداخته است.» ماکرون با اعلام اینکه اروپا باید اقتدار نظامی خود را بازیابد، گفته وضعیت امنیتی جهان و همچنین سیاست‌های قدرت‌طلبانه چین سبب تضعیف چشمگیر قاره اروپا شده است. ماکرون گفته بود: «اگر اروپا نتواند خود را به عنوان قدرتی جهانی ببیند، از صحنه محو خواهد شد.»

 

ارسال نظر