ورود رقیب جدید ترامپ به عرصه انتخابات

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۶۹
ورود  رقیب جدید ترامپ به عرصه انتخابات

نگرانی جمهوری‌خواهان از کاهش حمایت افکارعمومی

 

گروه جهان|

مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک و میلیاردر معروف امریکایی، وارد کارزار رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 میلادی شد. با ورود بلومبرگ به عرصه رقابت‌های انتخاباتی، دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه حالا باید علاوه بر چالش جدی تحقیقات بر سر استیضاحش، خود را برای رویارویی با یک رقیب قدر سیاسی هم آماده کند. جمهوری‌خواهان نیز به‌شدت نگران هستند. نتایج انتخابات ایالتی هفته گذشته نشان داده که ریاست‌جمهوری جنجالی ترامپ برای آنان هزینه‌ساز بوده است. در انتخابات هفته گذشته در چند ایالت که بطور تاریخی به جمهوری‌خواهان رای می‌دادند، نام نمایندگان حزب دموکرات به عنوان پیروز، خوانده شد.  مایکل بلومبرگ گرچه ماه‌ها پیش از احتمال ورود به رقابت‌های انتخاباتی برای مبارزه با ترامپ خبر داده بود اما اکنون او به این نتیجه رسیده که داوطلبان فعلی دموکرات از توانایی کافی برای کنار زدن ترامپ برخوردار نیستند. این میلیاردر ۷۷ ساله، در گام نخست از ایالت آلاباما برای رقابت‌های مقدماتی ثبت‎نام کرده است. دونالد ترامپ تاکنون جو بایدن را جدی‌ترین رقیب خود از دموکرات می‌دانست و برای از میدان به در کردن او، هزینه سیاسی گزافی هم پرداخت کرده است.

آسوشیتدپرس به نقل از هووارد ولفسان مشاور بلومبرگ، نوشته شهردار پیشین نیویورک نگران است که داوطلبان فعلی دموکرات در موقعیت خوبی برای مبارزه کردن با ترامپ نیستند. به اعتقاد ناظران، مایکل بلومبرگ چالش ایدئولوژیک جدی برای جو بایدن معاون اول اوباما هم به شمار می‌رود. برخی شانس بلومبرگ را از این جهت برای پیروزی در رقابت‌های درون حزبی بالا می‌دانند که رسانه‌های میلیاردرهایی که روابط عمیقی با وال‌استریت دارند (از جمله خبرگزاری بلومبرگ) می‌توانند علیه داوطلبانی همچون الیزابت وارن و برنی سندرز (چپ‌گرا) اقدام کنند، کسانی که شعارهایی علیه درآمدهای نابرابر و مالیات ثروتمندان امریکایی سر می‌دهند. جو بایدن، برنی سندرز، الیزابت وارن، پته بوتیجیج، کاملا هریس، جولیان کاسترو و کوری بوکر بخشی از داوطلبان دموکرات هستند که در نظرسنجی‌ها رتبه‌های بیشتری به دست آورده‌اند.

   نگرانی جدی جمهوری‌خواهان

اما جمهوری‌خواهان گذشته از بلومبرگ، با یک چالش بسیار جدی‌تر روبرو هستند که ابعاد آن روز به روز گسترده‌تر هم می‌شود: از دست رفتن حمایت افکار عمومی. خبرگزاری فرانسه نوشته: پیروزی نامزدهای دموکرات در انتخابات محلی و ایالتی در کنتاکی و ویرجینیا چشم‌انداز انتخابات ریاست‌جمهوری را برای جمهوری‌خواهان تیره‌تر از گذشته کرده است. نتایج انتخابات نشان می‌دهد که حتی در ایالت «می‌سی‌سی‌پی» که نامزد جمهوری‌خواه برای فرمانداری بر رقیب دموکرات خود پیروز شده، آرای جمهوری‌خواهان در رای‌گیری به‌شدت عقب‌نشینی کرده است. آنچه در این میان جالب است نقش ضدتبلیغاتی ترامپ است.

رییس‌جمهوری امریکا هفته گذشته و یک روز پیش از رای‌گیری با اشاره به انتخابات در ایالت کنتاکی در پیامی به هواخواهان خود گفته بود «باختن در این ایالت نشان بسیار بدی با خود دارد و شما حتماً نمی‌پذیرید که چنین رویدادی برای برای من رخ دهد». بیست و چهار ساعت پس از آن «اندی بِشیر» نامزد دموکرات، پیروز این انتخابات شد؛ آن‌هم در شرایطی که ترامپ خود در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری در این ایالت ٣٠درصد بر رقیب خود هیلاری کلینتون پیش گرفته بود.  در ایالت ویرجینیا هم دموکرات‌ها برای نخستین‌بار در ٢۵سال اخیر کنترل دو مجلس ایالتی را به دست گرفتند. آنان که پیش از این در انتخابات فرمانداری‌ها در این ایالت پیروز شده بودند، به این ترتیب کلیه نهادهای ایالتی را در اختیار خود دارند. تام پِرِز رهبر حزب دموکرات، تام پِرِز، با اشاره به نتایج این انتخابات گفته: «این پیروزی تاریخی باید ترامپ و همه جمهوری‌خواهان را به لرزه اندازد.» برنی سندرز هم او انتشار توئیتی وعده داده: «سال آینده، کار را تمام خواهیم کرد.»

   تحقیقات استیضاح

نگرانی جمهوری‌خواهان چندان هم بیراه نیست. مجلس نمایندگان از چهارشنبه هفته آینده قرار است که جلسات علنی تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ را آغاز کند. گفته شده، در روزهای اول کسانی برای شهادت حاضر می‌شوند که پیشتر پشت درهای بسته به سوال‌ها پاسخ داده بودند. این شهادت‌ها از تلویزیون به صورت زنده پخش خواهد شد.

در تازه‌ترین تحول مربوط به تحقیقات درباره «ماجرای اوکراین» یک دیپلمات بلندپایه دیگر علیه وکیل ترامپ شهادت داده و او را به راه‌اندازی کارزاری سرشار از دروغ علیه سفیر پیشین ایالات متحده در اوکراین متهم کرده است. همچین گفته شده، که جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، از حضور در جلسه مجلس نمایندگان برای شهادت خودداری کرده است.  دویچه‌وله نوشته: جورج کنت دیپلمات ارشد امریکایی، در جلسه‌ای به پرسش‌های کمیته تحقیقاتی پاسخ داده که اکنون پروتکل گفته‌های او منتشر شده است. جورج کنت در این جلسه به‌ویژه علیه رودلف جولیانی وکیل ترامپ، اتهامات سنگینی مطرح کرده است.

به‌گفته این دیپلمات بلندپایه، جولیانی با راه‌اندازی کارزاری سرشار از دروغ در تلاش تخریب شخصیت ماری یووانویچ سفیر پیشین ایالات متحده در اوکراین، بوده است. یووانویچ در ماه مه سال جاری میلادی پیش از آنکه دوره ماموریت‌اش پایان یابد، از سمتش به عنوان سفیر برکنار شده و به امریکا فراخوانده شده بود. طبق اظهارات جورج کنت کارزار تبلیغاتی کثیف جولیانی علیه یووانوویچ سبب برکناری سفیر پیشین امریکا شده بود. کنت در جلسه استماع در برابر کمیته تحقیقات تصریح کرد: «ادعاهای او [جولیانی] علیه یووانوویچ بی‌اساس و نادرست بوده‌اند. همین و بس.» این دیپلمات امریکایی گفته جولیانی ماه‌ها اطلاعاتی نادرست درباره سفیر پیشین امریکا در اوکراین منتشر کرد.

کنت همچنین گفته خود او نیز مورد حملات تبلیغاتی وکیل ترامپ قرار گرفته است. کنت در این رابطه اضافه کرد، یک کارمند بلندپایه وزارت خارجه امریکا به او گفته است که در پس پرده بماند و آرامش خود را حفظ کند. جورج کنت در جریان شهادت خود در برابر کمیته تحقیقات گفت: «ترامپ می‌خواسته که از زبان رییس‌جمهوری اوکراین تنها سه کلمه را بشنود: تحقیقات، بایدن و کلینتون».

ماری یووانوویچ، سفیر پیشین امریکا در اوکراین نیز خود چندی پیش پس از پاسخ دادن به پرسش نمایندگان کنگره از به راه افتادن یک کارزار کثیف تبلیغاتی علیه خود خبر داده و گفته بود که سرنخ این تبلیغات رسانه‌ای مسموم در دست رودلف جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ و شماری از بازرگانان اوکراینی است. یووانوویچ تصریح کرده بود که برخی از مسوولان دولت اوکراین به او هشدار داده‌اند که کاخ سفید و جولیانی برنامه‌هایی برای آسیب رساندن به حیثیت او دارند. ماجرای اوکراین به مکالمه تلفنی میان دونالد ترامپ و همتای اوکراینی او، ولودمیر زلنسکی برمی‌گردد که ۲۵ جولای سال جاری میلادی صورت گرفته بود. این مکالمه در کانون تحقیقاتی است که سه کمیته کنگره امریکا سرگرم انجام آن هستند. این سه کمیته می‌کوشند مبنایی برای این اتهام بیابند که رییس‌جمهوری امریکا با به کارگیری قدرتش در تلاش استفاده از دولتی خارجی برای یافتن اطلاعات مخرب علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش بوده است.

ترامپ این ماجرا را انکار کرده و گفته است که هیچ بده و بستان سیاسی وجود نداشته و او هرگز کمک ۴۰۰میلیون دلاری نظامی به اوکراین را با هدف وادار کردن دولت زلنسکی به تحقیقات علیه پسر جو بایدن معلق نگذاشته است. خلاف اظهارت ترامپ مقام‌های‌ احضار‌شده به کنگره در یک ماه گذشته به سه کمیته متمرکز بر این تحقیقات گفته‌اند، هم این کمک نظامی و هم دیدار ترامپ و زلنسکی در کاخ‌سفید به اعلام علنی تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش از سوی رییس‌جمهوری اوکراین مشروط شده بوده است.

 

ارسال نظر