فشارها بر رییس‌جمهوری امریکا تشدید می‌شود

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۷۸
فشارها بر رییس‌جمهوری امریکا تشدید می‌شود

گروه جهان|

پرونده اوکراین هر روز سنگین‌تر می‌شود. اکنون گوردون ساندلند، سفیر امریکا در اتحادیه اروپا نیز در اظهارات پیشین خود تجدیدنظر کرده است. گوردون با تجدیدنظر در اظهارات پیشین خود نزد کمیته‌های مشغول تحقیقات گفته به یاد آورده که در یک مکالمه با مقام‌های اوکراینی، آنها را برای تحقیقات درباره پسر جو بایدن در ازای کمک نظامی امریکا به این کشور تحت فشار گذاشته است. همچنین، برای اولین‌بار در ۲۰ سال گذشته دموکرات‌ها توانستند اکثریت کرسی‌های مجلس ویرجینیا را در در انتخابات ایالتی امریکا کسب کنند. مجلس این ایالت معمولا در اختیار جمهوری‌خواهان بوده است.

 به‌گزارش سی‌ان‌ان، گوردون ساندلند سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا، در اظهارات پیشین خود نزد کمیته‌های مشغول تحقیقات در مورد استیضاح رییس‌جمهوری، تجدید نظر کرده و پذیرفته که او از جریان توقف کمک‌های نظامی به اوکراین، در زمان فشارها بر کی‌یف برای انجام تحقیقات در مورد رقبای سیاسی دونالد ترامپ، باخبر بوده است.  اظهارات تازه سفیر امریکا در اتحادیه اروپا، بخشی از متن علنی‌شده از سوی کمیته‌های مشغول تحقیقات در مورد استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان ایالات متحده است. پس از شهادت ماه گذشته ساندلند، وکیل او به قانون‌گذاران کنگره شهادت‌نامه‌ تازه‌ای را تسلیم کرده که در آن دیپلمات امریکایی سخنان تازه‌ای را مطرح می‌کند. در این شهادت‌نامه ساندلند گفته پس از خواندن اظهارات اولیه دو تن دیگر از شاهدان کلیدی روند تحقیقات، چیزهای تازه‌ای یادش افتاده است. سفیر امریکا می‌گوید یادش افتاده در ورشو، در جریان گفت‌وگویی با مشاور ارشد رییس‌جمهوری اوکراین، گفته کمک نظامی به کی‌یف تا زمانی که دولت آن کشور به‌وضوح اعلام نکند در مورد جو بایدن و پسرش تحقیق خواهد کرد، به‌احتمال زیاد متوقف می‌شود.

ویلیام تایلر کاردار سفارت امریکا در اوکراین، دو هفته پیش در چارچوب تحقیقات مربوط به استیضاح گفته بود که ترامپ به ولودیمیر زلنسکی (رییس‌جمهوری اوکراین) گفته در صورت عدم همکاری با رودی جولیانی، وکیل شخصی او در ارتباط با پرونده فساد مالی هانتر بایدن، نه‌تنها کمک نظامی به اوکراین متوقف می‌شود، بلکه حتی قرار سفر زلنسکی به واشنگتن نیز لغو خواهد شد. تایلر در اظهارات خود در برابر نمایندگان کنگره گفته بود که این مسائل از طریق گوردون ساندلند به او ابلاغ شده است. همین موضوع باعث تغییر موضع ساندلند شده و او ماجرا را به یاد آورده است.

جو بایدن از چهره‌های اصلی حزب دمکرات برای رقابت احتمالی با دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ است. پسر جو بایدن، هانتر بایدن، زمانی در یک شرکت نفت و گاز اوکراینی کار می‌کرد. گوردون ساندلند به آندری یرماک گفته است «تا زمانی‌که اوکراین بیانیه‌ ضد فسادی که ما در موردش چند هفته است صحبت کرده‌ایم را علنا ارایه نکند، ازسرگیری کمک‌های ایالات متحده محتمل نخواهد بود».

ساندلند می‌گوید این مساله نتیجه ماه‌ها فشارهای وارده بر کی‌یف، مشخصا از طریق رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، بود؛ برای آنکه تحقیقات ضد فساد در مورد خانواده بایدن، و همچنین این باور اثبات‌نشده ترامپ که اوکراین به دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ کمک کرده، آغاز شود. در پاسخ به این پرسش که آیا چنین چیزی غیرقانونی بوده، گوردون ساندلند پاسخ داده «من وکیل نیستم، ولی این‌طور می‌انگارم.»

سفیر امریکا در اتحادیه اروپا، پیشتر آگاهی به هرگونه ارتباطی میان کمک‌های نظامی امریکا به اوکراین و توقف آنها، و از سوی دیگر خواسته ترامپ برای آنکه اوکراین در مورد بایدن‌ها تحقیق کند را، رد کرده بود. دموکرات‌ها دونالد ترامپ را متهم کرده‌اند، با فشار آوردن بر یک دولت خارجی برای تحقیق در مورد رقیب سیاسی‌اش و همزمان تهدید به توقف کمک‌های نظامی تصویب‌شده، از قدرت نهاد تحت امرش سوءاستفاده کرده است. ترامپ از سوی دیگر تحقیقات را یک جریان «قلابی» توصیف کرده و انجام هرگونه اقدام خطا یا نابه‌جایی را رد کرده است.

همزمان با تحولات تازه قانون‌گذاران از میک مولوانی سرپرست کارکنان کاخ‌سفید، خواسته‌اند نزد کمیته‌های کنگره حاضر شود. شماری از مقام‌های ارشد کاخ سفید تاکنون از حضور در کمیته‌های مشغول تحقیقات و ادای شهادت خودداری کرده‌اند. جریان استیضاح علی‌الاصول از مجلس نمایندگان با رأی اکثریت آغاز می‌شود و بعد از تصویب به مجلس سنا می‌رود که به‌مانند یک دادگاه عمل می‌کند و موقتا رییس دیوان عالی کشور، ریاست جلسات محاکمه را به عهده می‌گیرد.

در حال حاضر مجلس نمایندگان در کنترل دموکرات‌ها ولی سنا در کنترل جمهوری‌خواهان، هم‌حزبی‌های ترامپ، است به این معنی که استیضاح نهایی و برکناری رییس‌جمهوری نامحتمل است. چنانچه مجلس نمایندگان رای به انجام استیضاح بدهد، سومین بار در تاریخ ایالات متحده است که رییس‌جمهوری آن کشور با چنین «محاکمه‌ای» روبرو می‌شود. دو مورد پیشین ختم به «تبرئه» رییس‌جمهوری شد.

   شکست انتخاباتی ترامپ

فشار دموکرات‌ها بر رییس‌جمهوری امریکا در شرایطی تشدید شده که نامزدهای مورد حمایت او در انتخابات ایالتی ویرجینیا و کنتاکی شکست خورده‌اند. به‌گزارش سی‌ان‌ان، مت بوین از حزب جمهوری‌خواه رقابت بر سر فرمانداری ایالت کنتاکی را به اندی بشار دموکرات واگذار کرده است. مت بوین ۵۲ ساله از حامیان سرسخت ترامپ است که با ۴ دهم درصد آرا از رقیب خود عقب افتاد. دونالد ترامپ پیش از رای‌گیری در جمع هزاران هوادار حزب جمهوری‌خواه در لویس‌ویل گفته بود که شکست مت بوین از سوی منتقدانش «بزرگ‌ترین شکست در تاریخ جهان» تلقی خواهد شد. رییس‌جمهوری امریکا که در انتخابات سال ۲۰۱۶ توانست آرای ایالت کنتاکی را به دست بیاورد، اندی بشار را برای اداره این ایالت به‌شدت افراطی و خطرناک توصیف کرده بود.

شکست بعدی جمهوری‌خواهان در ویرجینیا بوده که دموکرات‌ها اکثریت هر دو مجلس قانونگذاری ایالتی را به دست آورده‌اند. «رالف نورتام» فرماندار دموکرات این ایالت از ژانویه ۲۰۱۸ تاکنون، مسوولیت این ایالت را برعهده دارد.

به اعتقاد ناظران، شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات دو ایالت که در طول تاریخ به عنوان ایالات محافظه‌کار به حساب می‌آمدند، ضربه بزرگی به حزب جمهوری‌خواه و ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به حساب می‌آید. ترامپ اکنون با چالش تحقیق درباره استیضاح از سوی مجلس نمایندگان روبروست و فرمانداران ایالات متحده در راس دستگاه اجرایی دولت‌های ایالتی قرار دارند.

البته اگرچه حزب جمهوری‌خواه در رقابت بر سر فرمانداری شکست خورد با این حال نامزدهای این حزب توانسته‌اند در پنج رای‌گیری دیگر از جمله دادستانی کنتاکی پیروز شوند. همچنین جمهوری‌خواهان توانسته‌اند در رقابت بر سر فرمانداری در ایالت می‌سی‌سی‌پی در قدرت باقی بمانند. ترامپ بدون اشاره به شکست نامزد مورد حمایتش در کنتاکی، پیروزی نماینده حزب جمهوری‌خواه در می‌سی‌سی‌پی را تبریک گفته است.

 

ارسال نظر