کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۰:۳۴:۰۹
کد خبر: ۱۵۶۳۹۵

اعتراض‎ها نظام سیاسی عراق را لرزاند

نخست‌وزیر عراق گفته تظاهرات‌هایی که کشورش شاهد آن است نظام سیاسی عراق را لرزانده و روسای سه‌گانه را به بازنگری در مواضعشان واداشته است. به‌گزارش ایسنا، عادل عبدالمهدی پس از گذشت یک ماه از تظاهرات در عراق گفته، تنها زمانی شفافیت و صداقت تظاهرات مسالمت‌آمیز مخدوش می‌شود که تلفاتی در بین تظاهرکنندگان به جا بگذارد. او گفته کمیته تحقیقاتی در زمینه بررسی انواع تجهیزات به‌کار گرفته شده توسط نیروهای امنیتی در دفاعشان از تاسیسات و نهادها تعیین شده است. معترضان عراقی به مشکلات اقتصاد و فساد سیستماتیک در کشورشان اعتراض دارند.

سرمایه‌گذاری امارات در لبنان

بانک مرکزی امارات اعلام کرده در حال مطالعه پروژه‌هایی است که در مجمع سرمایه‌گذاری در ابوظبی برای توسعه لبنان پیشنهاد شده بود. اشاره مبارک راشد منصوری به مجموعه پروژه‌هایی است که در جریان برگزاری کنفرانس سرمایه‌گذاری امارات-لبنان در ماه اکتبر گذشته توسط شرکت‌کنندگان ارایه شده بود. رییس کل بانک مرکزی امارات عربی متحده ابراز امیدواری کرده عملیاتی شدن سرمایه‌گذاری‌ها به بهبود اوضاع اقتصادی لبنان کمک کند، کشوری که بدترین شرایط اقتصادی از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ مواجه است.

تعطیلی خدمات کنسولی سفارت پاکستان در کابل

در پی بالاگرفتن تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد، سفارت پاکستان در افغانستان اعلام کرده به‌دلایل امنیتی بخش خدمات کنسولی خود را تا مدتی نامعلوم تعطیل می‌کند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بسته شدن این سرویس کنسولی که مرجع صدور ویزا برای متقاضیان سفر به پاکستان است بسیاری از ساکنان افغانستان را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. بدین‌ترتیب با تعطیل شدن خدمات کنسولی در سفارت پاکستان آن دسته از افراد که بنا به دلایل مختلف از جمله معالجات پزشکی، داد و ستد یا تحصیل قصد سفر به پاکستان را دارند از این امکان محروم خواهند شد.

سرکوب دگراندیشان در عربستان با وجود اصلاحات

نهاد بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده حکومت سعودی ضمن سرکوب آزادی‌خواهان و دگراندیشان، با انجام برخی اصلاحات اجتماعی به نفع زنان در واقع روی اعمال سرکوبگرانه خود سرپوش می‌گذارد. به‌گزارش یورونیوز، اصلاحاتی نظیر اجازه رانندگی زنان و لغو برخی محدودیت‌ها برای حضور زنان در جامعه از حدود سه سال پیش، یعنی از زمان آغاز ولیعهدی محمد بن‌سلمان به مرور در عربستان اجرا شد. ولیعهد عربستان با اعلام این اصلاحات تلاش کرده تصویر خارجی از کشور خود به عنوان یک جامعه سنتی و به‌شدت بسته را تعدیل کند.

 

ارسال نظر