فرانسه سهم‌ بیشتری از بازار چین را می‌خواهد

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۱:۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۵۶۲۹۹
فرانسه سهم‌ بیشتری از بازار چین را می‌خواهد

گروه جهان|

رییس‌جمهوری فرانسه دوشنبه (امروز) در سفری سه روزه عازم پکن شده است. مشاوران امانوئل ماکرون گفته‌اند که او در این سفر به‌دنبال تحقق وعده دسترسی بیشتر شرکت‌های فرانسوی به بازار چین است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مشاور رییس‌جمهوری فرانسه نوشته، امانوئل ماکرون که قرار است به همراه دیگر مقام‌های اروپایی از جمله فیل هوگان نماینده تجاری اتحادیه اروپا در دومین نمایشگاه واردات چین شرکت کند، قصد دارد در این سفر از چین بخواهد تا به وعده‌های خود مبنی بر دسترسی بیشتر شرکت‌های خارجی به بازار خود عمل کند. سفر ماکرون از چهارم تا ششم نوامبر خواهد بود. این مقام فرانسوی گفته: «از آنجایی که قرار است نمایشگاه واردات چین، باز شدن درهای این کشور به روی شرکت‌های خارجی را نمایش دهد، ما از آنها خواهیم خواست تا این مساله را در عمل ثابت کنند و محدوده همکاری‌های تجاری اتحادیه اروپا و چین را گسترش دهند.»

خبرگزاری فرانسه نوشته، پاریس که اکنون ۱.۵درصد از بازار چین را در اختیار دارد، تلاش می‌کند سهم خود را از این بازار در رقابت با آلمان حریف قدر اروپایی خود که سهمی پنج درصدی دارد، افزایش دهد. اروپا با هدف نشان دادن اینکه چین یک کشور آزاد است، در برابر جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن ایستاده و همواره سیاست یکجانبه‌گرایانه امریکا را نقد می‌کند. ناظران بر این باورند که ماکرون با توجه به تلاش‌هایی که در جهت همگرایی اعضای اتحادیه اروپا داشته، امیدوار است چین را متقاعد کند که یک همکاری چندجانبه قوی با متحدان اروپایی خود برقرار کند.

گفته شده، هیاتی متشکل از 30 نماینده از شرکت‌های فرانسوی امانوئل ماکرون را در این سفر همراهی می‌کنند. رییس‌جمهوری فرانسه در پکن به‌دنبال دسترسی بیشتر به بخش‌های مالی و هوافضای چین است. دولت فرانسه همچنین از پکن می‌خواهد که محدودیت‌های واردات مرغ فرانسوی به چین را کاهش دهد.  این دومین سفر امانوئل ماکرون به چین از ابتدای ریاست‌جمهوری اوست. مشاوران دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه گفته‌اند که ماکرون در این سفر سه روزه پیشرفت بیشتر در زمینه‌های صنعتی یا هسته‌ای با چین را نیز دنبال می‌کند. در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، فرانسه با بیش از ۷۰ شرکت، یکی از میهمانان افتخاری خواهد بود. کاخ الیزه اعلام کرده که انتظار می‌رود حدود ۴۰ قرارداد در چارچوب توسعه روابط فرانسه و چین در زمینه‌های مختلف اعم از کشاورزی، مواد غذایی، گردشگری، بهداشت و دیگر حوزه‌ها بین دو کشور به امضا برسد. پس از سفارش بزرگ ۳۰۰ فروند هواپیما از سوی چین توسط ایرباس در ماه مارس، پاریس امیدوار است در پیشبرد پروژه تصفیه‌خانه سوخت هسته‌ای «اورانو» که گام‌های روبه جلویی بردارد.  چین ماه مارس گذشته برای خرید ۳۰۰ فروند ایرباس با فرانسه قرارداد امضا کرد. ایرباس در بیانیه‌ای اعلام کرده این توافق‌نامه را با شرکت «هلدینگ تدارکات هوانوردی چین» امضا کرده که خریداری ۲۹۰ ایرباس «ای۳۲۰» و ۱۰ فروند «ای ۳۵۰ اکس دبلیو بی» را پوشش می‌دهد.

شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، در نخستین سفر رسمی خود به فرانسه در اواخر ماه مارس، علاوه بر مناسبات دوجانبه درباره مسائل موردعلاقه دو طرف از جمله حکومت جهانی، قوانین تجاری و محیط زیست هم گفت‌وگو کرد. چین همواره از سوی شرکای تجاری غربی خود به در پیش گرفتن رویه‌های تجاری غیرمنصفانه متهم می‌شود. منابع مطلع گفته‌اند، این‌بار و به‌دنبال سفر ماه مارس «شی جین‌پینگ» رییس‌جمهوری چین به فرانسه، پاریس تلاش‌های خود را برای ارتقای سطح همکاری‌ها و مناسبات اقتصادی با پکن مضاعف کرده است.

  گسترش روابط دوجانبه

به اعتقاد ناظران، در مقابل سیاست یکجانبه‌گرایی واشنگتن در برابر پکن، اروپا قصد ندارد متحمل هزینه‌های جنگ تجاری دو کشور شود بنابراین سعی دارد با آگاهی به قدرت بی‌چون و چرای چین در تحولات اقتصادی چین، روابط خود با این متحد شرقی را بیش از پیش گسترش دهد.

چین نیز به‌دنبال گسترش روابط با بروکسل است. همین چند روز پیش پکن، یک دیپلمات ارشد و کهنه‌کار خود را به عنوان فرستاده ویژه روابط با اتحادیه منصوب کرد، اقدامی که از سوی تحلیل‌گران به عنوان تلاشی برای بهبود روابط با بروکسل در اوج تنش‌ها با واشنگتن تعبیر شد.

بنا بر گزارش‌ها، «وو هونگبو» یک دیپلمات بلندپایه است که سال‌های طولانی در بسیاری از کشورهای اروپای غربی فعالیت دیپلماتیک داشته و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی سفیر چین در آلمان بوده است. او همچنین در گروه ارتباطی چین و انگلستان فعالیت داشته و برای مدتی نیز دبیر وزارت خارجه چین در امور هنگ‌کنگ و ماکایو بوده است. انتصاب این فرستاده برای نخستین‌بار در حالی که دو طرف خود را برای حضور در نمایشگاه اکسپو شانگهای نیز آماده می‌کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین، درباره روابط کشورش با اتحادیه اروپا گفته است: «ما روابط بسیار قوی با اروپا در عرصه‌های مختلف داریم و زمینه‌های فراوانی برای گسترش روابط وجود دارد. چند جانبه‌گرایی و تجارت آزاد از جمله زمینه‌های اشتراک دو طرف است و با همکاری می‌توان زمینه‌های بیشتری از روابط را گسترش داد.» «دینگ چون» از کارشناسان چینی در دانشگاه فودان شانگهای هم بر این باور است که پکن اگرچه با اروپا اختلافاتی دارد اما در شرایطی که درگیر مناقشه تجاری با امریکا است به بهبود روابط با این اتحادیه نیازمند است. او تاکید می‌کند که بسیاری از کشورهای اروپایی همزمان با چین درگیر اختلافات بزرگ تجاری با امریکا هستند و این می‌تواند فرصتی برای چین به منظور گسترش روابط طرفین باشد تا حمایت‌های بیشتری کسب شود.

از نظر این کارشناس چینی، تحولات اقلیمی و چند جانبه‌گرایی از جمله موارد اشتراک میان چین و اروپا و موضوع اختلاف آنها با امریکا است. انتصاب جدید چین در شرایطی صورت می‌گیرد که قرار است اورسولا واندرلاین آلمانی بزودی سکان کمیسیون اروپا را از «ژان کلود یونکر» تحویل بگیرد و پیش‌بینی شده است که این امر باعث گسترش بیشتر مناسبات چین و اروپا خواهد شد؛ به‌خصوص آنکه فرستاده ویژه چین مدت ط‌ولانی سفیر این کشور در آلمان بوده است. همین حالا هم نشست‌های دو جانبه چین و اروپا هر ساله برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر