زمزمه‌های پایان جنگ تجاری

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۲۰۸
زمزمه‌های پایان جنگ تجاری

گروه جهان|

«شی جین‌پینگ» رییس‌جمهوری چین، احتمالا برای امضای بخش نخست از توافق تجاری کشورش با ایالات متحده به آیوا می‌رود. دونالد ترامپ گفته توافق تجاری که همگان مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدند قرار است در ایالت آیوا امضا شود، جایی که کشاورزانش از تبعات 16 ماه جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان به‌شدت متضرر شده‌اند.

به‌گزارش رویترز، رییس‌جمهوری امریکا گفته مذاکرات درباره بخش نخست از توافق تجاری به خوبی به پایان رسیده و امیدوار است که بتواند این توافق را با حضور شی جین‎پینگ در ایالت آیوا امضا کند. ترامپ گفته: “در حال صحبت کردن درباره آیوووا هستیم زیرا این ایالت بزرگ‌ترین جایگاه را برای کشاورزان دارد. از این‌رو، از نظر من، انتخاب آیووا منطقی است. من آیووا را دوست دارم. امکان امضای توافقنامه در آن وجود دارد.» انتخاب ایالت آیوا از این جهت موردتوجه ناظران قرار گرفته که دونالد ترامپ در انتخابات 2016 میلادی آرا بسیار زیادی در این ایالت داشت. ترامپ در آن انتخابات در مقایسه با آرای ۴۱.۷ درصدی هیلاری کلینتون دموکرات، موفق به کسب ۵۱.۱ درصد آرا در آیووا شد.

رسانه‌های چینی هم از اجماع پکن و واشنگتن بر سر توافق تجاری خبر داد‌ند. خبرگزاری چینی شینهوا شنبه نوشته، در مذاکره تلفنی «لیو هی» معاون نخست‌وزیر چین و مسوول مذاکرات تجاری این کشور با امریکا و رابرت لایتزر نماینده تجاری، و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، که جمعه شب انجام شده دو طرف در مورد مسائل کلی توافق تجاری به اجماع‌نظر رسیده‌اند. گفته شده، در مذاکرات تلفنی، دو طرف بحث‌های جدی و سازنده‌ای را برای رسیدگی صحیح به نگرانی‌های اصلی یکدیگر مطرح کردند و به اجماع اصولی رسیدند. همچنین دو طرف در مورد زمان بعدی رایزنی‌ها گفت‌وگو کرده‌اند.

«ژونگ شان» وزیر تجارت چین، «یی گانگ» رییس کل بانک مرکزی چین و «نینگ جیزه» معاون رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین نیز در این مذاکرات حضور داشتند. پیش از این گزارش شده بود که دو کشور در مورد توافق تجاری به اجماع رسیده‌اند و قرار است روسای‌جمهوری چین و امریکا این توافق را در حاشیه نشست سران آپک در شیلی امضا کنند که این نشست به ‌دلیل ناآرامی‌های شیلی لغو شد و امضای این توافق را هم زیر سئوال برد.

از آغاز مذاکرات تجاری چین و امریکا از فوریه ۲۰۱۸ به این سو، دو کشور در ۱۳ نشست دو جانبه درباره اکثر مسائل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به‌دلیل عهدشکنی امریکا دچار فراز و نشیب شد. مارس ۲۰۱۸ یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری دو کشور، دولت امریکا گزارش بازرسی ۳۰۱ علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد دلاری کالای چینی می‌افزاید.

بر اساس این گزارش، در ماه مه ۲۰۱۸ یعنی فقط ۱۰روز پس از صدور بیانیه مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت امریکا خلاف این توافق، ادامه اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد. در ماه مه ۲۰۱۹ امریکا غیرمسوولانه چین را به عقب‌نشینی از موضع پیشین متهم و اعلام کرد که تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵درصد افزایش می‌دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد دلاری کالای چینی باقی مانده را آغاز می‌کند. چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه‌ای امریکا تاکنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای امریکا تعرفه اعمال کرده است.

  درخواست دوباره برای کاهش ارزش دلار

زمزمه‌های پایان جنگ تجاری در شرایطی است که دونالد ترامپ بار دیگر از بانک مرکزی ایالات متحده خواسته با کاهش بیشتر نرخ بهره، ارزش دلار را تضعیف کنند. رویترز گزارش داده، پس از آنکه بانک مرکزی امریکا در پایان نشست هفته گذشته خود با کاهش ۰.۲۵درصدی نرخ بهره موافقت کرد، ارزش دلار در برابر همتایانش کاهش یافت اما به نظر می‌رسد که این کاهش آن‌طور که باید، رییس‌جمهور امریکا را خشنود نکرده است.

ترامپ در واکنش به کاهش ۰.۲۵ نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا گفته نرخ بهره باید بیشتر و سریع‌تر از میزان فعلی کاهش پیدا کند چرا که با توجه به مشکلات تولیدکنندگان امریکایی در نتیجه دلار نیرومند، تصمیم فعلی مدیران فدرال رزرو تنها نیشخند زدن به مشکلات آنها است. ترامپ گفته: «نرخ بهره ما باید پایین‌تر از آلمان و ژاپن باشد اما دقیقا برعکس است. مشکل ما چین نیست مشکل ما خود فدرال رزرو است!»

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، از ژانویه تاکنون دستخوش تغییرات گسترده‌ای نشده است. از نظر تئوری وقتی بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش می‌دهد، جذابیت سرمایه‌گذاری بر حسب آن ارز به‌دلیل پایین آمدن نرخ بازدهی کاهش می‌یابد و این مساله، خود منجر به کاهش ارزش آن ارز می‌شود اما در واقعیت، رابطه پویاتری بین نرخ برابری ارزهای مختلف برقرار است و با درنظر گرفتن عامل‌های کلان‌تری نظیر چشم‌انداز رشد، سهم ارز موردنظر از ذخایر ارزی و ابزار پرداخت، ارزش دلار کاهش خیلی زیادی پس از سه کاهش متوالی نرخ بهره نداشته است. جان دویل مدیر مبادلاتی و معاملاتی موسسه تمپوس می‌گوید: «حتی اگر فدرال رزرو نرخ بهره را بیشتر و سریع‌تر از دیگر بانک‌های مرکزی کاهش دهد، کاهش رشد اقتصادی در نقاط مختلف و جنگ تجاری باعث تقویت دلار خواهد شد. کلی ریسک ژئوپلیتیکی مختلف وجود دارد: برگزیت، هنگ کنگ، ترکیه و...»

 

ارسال نظر