شمشیر استیضاح بر سر ترامپ قرار گرفت

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۱۱۶
شمشیر استیضاح بر سر ترامپ قرار گرفت

گروه جهان|

 اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده در یک رای‌گیری تاریخی، کابوس دونالد ترامپ را رقم زدند و قطعنامه رسمی شدن روند استیضاح او را تصویب کردند. این قطعنامه‌ای با ۲۳۲ رای موافق و ۱۹۶ رای مخالف تصویب شد. دونالد ترامپ در نخستین واکنش به رای مجلس نمایندگان گفت: «شاهد بزرگ‌ترین تعقیب و آزار در تاریخ امریکا هستیم.»

به موجب این قطعنامه تمام جلسات تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ بطورعلنی برگزارخواهد شد. به اعتقاد ناظران، یکی از مهم‌ترین اتفاقات حضور نانسی پلوسی در زمان اعلام آرای و برعهده گرفتن جلسه به‌صورت کامل بود. همچنین تصویب این قطعنامه از عزم قاطع و یکپارچگی نمایندگان دموکرات در این زمینه و عدم همراهی نمایندگان جمهوری‌خواه حکایت می‌کند.

اکثریت در مجلس نمایندگان خلاف مجلس سنا با حزب دموکرات است و به نظر می‌رسد هیچ کدام از وکلای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به این قانون رای نداده‌اند. خبرگزاری فرانسه در این باره نوشته: «روند برکناری ترامپ با تصویب این قطعنامه برقراری در دیگری را به ‌روی نمایندگان دموکرات گشود، هر چند که تا پایان راه هنوز موانع بسیاری در برابر آنهاست. دموکرات‌ها نشان دادند ‌در پیگیری طرح برکناری ترامپ کوتاهی نخواهند کرد. رقبای جمهوری‌خواه آنها هم نشان دادند که هنوز آماده رها کردن ترامپ نیستند.»

نیویورک‌تایمز درباره واکنش جمهوری‌خواهان به استیضاح احتمالی ترامپ نوشته: «احتمال دارد که 20 نماینده جمهوری‌خواه به استیضاح ترامپ رای دهند؟ وقتی در واشنگتن یک دوری بزنید، حس می‌کنید که این احتمال وجود دارد. شواهدی که علیه ترامپ وجود دارد غافلگیرکننده است. این قائله اوکراین فقط بک تماس تلفنی ساده نیست. این یک کارزار چند ماهه برای استفاده از اهرم‌های قدرت سیاست خارجی امریکا برای حذف یک رقیب سیاسی داخلی است. شهادت پس از شهادت، چشم قانونگذاران جمهوری‌خواه را برای روی این حقیقت تلخ باز خواهد کرد. البته آنها همین حال هم قلبا می‌دانند که ترامپ مستحق استیضاح است. این را می‌شود از نگاه خیره آنان به میزهایشان در زمان شنیدن شواهدی که خوانده می‌شود، فهمید؛ همچنین از تلاش آنان برای فرار از پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران. “

به‌گزارش سی‌ان‌ان، قطعنامه پنج‌شنبه مجلس نمایندگان حضور رییس‎جمهور و نیز وکلای مدافع او را در روند تحقیقات جایز دانسته و به آنها اجازه می‌دهد خواستار استماع شاهدان تازه شوند، اسناد خود را ارایه کنند و شاهدان را مورد بازپرسی قرار دهند. این قطعنامه با این حال تاکید می‌کند که اگر رییس‌جمهور در این روند از همکاری با مجلس خودداری کند، رییس کمیسیون حقوقی مجلس در تدوین پاسخ‌های لازم برای ایراد اتهام بر ترامپ آزادی عمل کامل خواهد داشت. این متن چگونگی ارجاع اسناد و شواهد جمع‌آوری شده به کمیسیون حقوقی مجلس را نیز تعیین کرده است. این کمیسیون وظیفه تدوین دادخواست علیه رییس‌جمهور را برعهده دارد.

جمهوری‌خواهان نمایندگان دموکرات را متهم کرده‌اند که تصویب این طرح طی روندی کاملا یک سویه و بدون اقناع نمایندگان مخالف انجام داده‌اند. استیو اسکالیز نماینده جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، تصویب این طرح را مشابه روش و متدهای اتحاد جماهیر شوروی خوانده است. کوین مک‎کارتی سخنگوی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، نیز گفته: «هیچ چیز قانع‌کننده‌ای در سخنان نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان برای تصویب این طرح وجود ندارد و تصویب این قانون مایه شرمساری کشور است.» با این حال نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، گفته که مجلس پس از تصویب این قطعنامه گام بعدی را برمی‌دارد. پلوسی گفته قواعدی که وضع شده‌اند موجب شفافیت و روشنی خواهند شد و علاوه بر این، حال مردم می‌توانند خودشان تصویری از آنچه شاهدان می‌گویند داشته باشند. پلوسی تاکید کرده تحقیقاتی که برای استیضاح ترامپ انجام خواهد گرفت موضوعی جدی است و به هیچ‎وجه دلیلی برای خوشحالی دموکرات‌ها نیست. او گفته: «امروز روزی غم‌انگیز است و دموکراسی امریکا در معرض خطر است.»

  احضار جان بولتون

واشنگتن‎پست و نیویورک‌تایمز پنج‌شنبه از دعوت رسمی نمایندگان دموکرات کنگره امریکا از جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ‌سفید، برای پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان در ارتباط با تحقیقات مربوط به طرح استیضاح خبر دادند. گفته ‌شده، نمایندگان دموکرات از مشاور پیشین امنیت ملی کاخ‌سفید خواسته‌اند هفتم نوامبر در برابر نمایندگان کنگره حضور یافته و به پرسش‌های آنان پاسخ دهد.  سیاستمداران دموکرات ترامپ را متهم می‌کنند به اینکه از مقام خود سوءاستفاده کرده تا دولت اوکراین را برانگیزد به نفع او در مبارزات انتخاباتی امریکا دخالت کند. نانسی پلوسی پایان سپتامبر اعلام کرد که به این دلیل دموکرات‌ها می‌خواهند تحقیقاتی را برای استیضاح احتمالی رییس‌جمهور آغاز کنند.

ترامپ در تماس تلفنی 25 جولای با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود، از او خواسته بود در ارتباط با پرونده هانتر بایدن فرزند جو بایدن (رقیب اصلی انتخاباتی او)، با رودی جولیانی وکیل ترامپ همکاری کند. هدف از این همکاری آسیب رساندن به حیثیت رقیب ترامپ، جو بایدن، در انتخابات پیش روی امریکا بوده است. ترامپ پرداخت کمک مالی ۴۰۰ میلیون دلاری امریکا به اوکراین را منوط به همکاری زلنسکی کرده بود. جو بایدن یکی از مهم‌ترین نامزدهای حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی است. ترامپ می‌خواهد به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه بار دیگر در انتخابات آتی شرکت کند.

هفته‌هاست که تحقیقات علیه ترامپ در چند کمیته وابسته به مجلس نمایندگان امریکا در جریان است. با وجود مخالفت کامل کاخ‌سفید، این کمیته‌ها پشت درهای بسته مشغول تحقیق از نمایندگان بلندپایه دستگاه دولت بوده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که سخنان ترامپ در مورد پرونده اوکراین با آنچه این نمایندگان می‌گویند در برخی نکات بسیار متفاوت است. آخرین فردی که در این پرونده به کنگره خوانده شده، تیم موریسون‌ کارشناس ارشد مسائل روسیه در شورای امنیت ملی امریکا، است که به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داده است. آسوشیتدپرس نوشته موریسون پیش از حضور در برابر نمایندگان امریکا از سمت خود در شورای امنیت ملی امریکا استعفا کرده است. موریسون پس از آن از سوی کنگره برای شهادت دادن در کمیته استیضاح دعوت شد که ویلیام تیلور نماینده ارشد ترامپ در اوکراین، در شهادت خود در ماه جاری در مجلس گفت که موریسون گفت‌وگوی میان گوردن سوندلند سفیر امریکا در اتحادیه اروپا، و یک مقام ارشد اوکراینی را شنیده است. گفته ‌شده در طی این گفت‌وگو، سوندلند گفته کمک‌های نظامی به اوکراین به این موضوع بستگی دارد که آیا کی‌یف تقاضای ترامپ را خواهد پذیرفت یا خیر.

تصمیم درباره برکناری احتمالی رییس‌جمهور در مجلس سنا گرفته می‌شود، جایی که جمهوری‌خواهان اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند. بنا براین احتمال نمی‌رود که سنا به برکناری ترامپ رأی دهد. تاکنون هیچ یک از روسای‌جمهور ایالات متحده از این طریق از مقام‌شان کنار نرفته‌اند. به‌گفته ناظران حیات سیاسی امریکا، حتی اگر برکناری دونالد ترامپ به تصویب سنا نرسد، برای دموکرات‌ها، ایراد اتهام بر او خود نوعی پیروزی تلقی می‌شود.

 

ارسال نظر