«پروفسور» جانشین بغدادی شد

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۵۲
«پروفسور» جانشین بغدادی شد

گروه جهان|

«سعید عبدالرحمن مولا» افسر سابق ارتش صدام حسین با نام مستعار «عبدالله قرداش» ملقب به «پروفسور» پس از مرگ ابوبکر بغدادی، رهبری گروه تروریستی داعش را به عهده گرفته است. گفته شده، او که در سیاست‌گذاری‌های داعش نقش پررنگی داشته و به بی‌رحمی شهره است، مدت‌ها پیش و در پی زخمی شدن ابوبکر بغدادی برای این مقام انتخاب شده است.

فیگارو درباره مرگ رهبر پیشین داعش نوشته: «ابوبکر بغدادی را بعدها به خاطر نخواهیم آورد مگر با رد خون و تنفر که در جهان از خود برجای گذاشته است. این پایان مرگباری بود برای جنون مردی که مرگ هزاران نفر را رقم زد، سبب سر بریدن و قطع عضوهای بی‌شمار شد، و صدها هزار زنی که به بردگی گرفته شدند... اما در ادامه این مسیر که از زمان اسامه بن‌لادن تعقیب می‌شود، تردیدی نیست که بغدادی، جانشینی خواهد داشت.»

سعید عبدالرحمن مولا در سال ۱۹۷۰ میلادی به‌دنیا آمده است و یکی از حامیان و اعضای معتقد حزب بعث به رهبری صدام حسین بوده است. او در سال 2003 بازداشت شده و دلیل بازداشتش پس از اشغال عراق و سقوط حکومت صدام، عضویتش در حزب بعث بود. یکی دیگر اتهامات او، ارتباط با القاعده بوده است. به نظر می‌رسد که مولا پس از عضویت در القاعده نام عبدالله قرداش را برای خود انتخاب می‌کند. کاخ‌سفید پاداش ۵ میلیون دلاری برای کسانی که محل اختفای او را افشا کنند، تعیین کرده است.

به اعتقاد ناظران، داعش اکنون با چالش عمده‌ای روبرو است: اعضای داعش با بغدادی بیعت کرده بودند و هر کدام از اعضای این گروه که مترصد خروج باشند اکنون می‌توانند با این بهانه که با مرگ ابوبکر بغدادی بیعت آنها نیز از بین رفته است از گروه داعش خارج شوند. نشریه سان نوشته که جانشینی قرداش با استقبال چندانی در میان افراد تصمیم‌گیرنده گروه داعش مواجه نشده است و به نظر می‌رسد دلیل مهم آن اصلیت ترکمن او باشد. تایم هم در این باره نوشته: «رهبری داعش با مخالفت‌هایی روبرو شده و هستند کسانی که دیدگاه او و استراتژی‌اش برای ادامه مبارزه با نمی‌پذیرند. با توجه به گستردگی محدوده فعالیت داعش، این اختلافات احتمالا در روزها و ماه‌ها آینده تشدید خواهد شد و این گروه شاهد گسست نیروهای تونسی، سعودی و عراقی خواهد بود.»

  چرا داعش هنوز خطرناک است؟

با وجود چالش‌های پیشرو، داعش هنوز هم گروه تروریستی خطرناکی به شمار می‌رود. یورونیوز نوشته، نیروهای ویژه امریکا از روز اول نبرد این کشور با گروه داعش، بسیاری از رهبران این گروه را کشتند اما همه این رهبران به سرعت جایگزین شدند. به‌گفته اغلب تحلیلگران آنچه که یک گروه تروریستی را می‌تواند نابود کند تضعیف ایدئولوژی آن است. حذف رهبری یک گروه تروریستی هرچند گام مهمی در مبارزه با آن محسوب می‌شود اما برای نابودی آن کافی نخواهد بود. مثال بارز این این امر را می‌توان مرگ ابومصعب زرقاوی، رهبر گروه القاعده در عراق دانست. هر چند امریکایی‌ها در سال ۲۰۰۶ موفق شدند تا ابومصعب زرقاوی را بکشند اما این امر مانع از ادامه حیات گروه القاعده در عراق و تبدیل آن به داعش نشد.

گزارش‌های وزارت دفاع امریکا نشان می‌دهد که بین ۱۴ تا ۱۸هزار عضو داعش با ابوبکر بغدادی بیعت کرده بودند. از سوی دیگر حدود ۱۱هزار جنگجو یا افراد وابسته به داعش در زندان‌های شمال سوریه در حبس هستند. با این حال بدون در نظر گرفتن آمار جنگجویان داعش و تنها با احتساب زیرشاخه‌های این گروه در کشورهای دیگر، می‌توان نتیجه گرفت که داعش همچنان خطری جدی برای صلح و ثبات در بسیاری از مناطق جهان به ویژه در خاورمیانه به شمار می‌آید.

نیروهای ویژه امریکا شنبه‌شب عملیات محرمانه‌ای را برای کشتن ابوبکر البغدادی آغاز کردند و او در نهایت پس از آنکه در یک تونل محاصره شد، با کمربند مواد منفجره خود را از بین برد. کشته شدن البغدادی چند هفته پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ اعلام کرد نیروهای امریکایی را از شمال شرق سوریه خارج می‌کند.

  تبریک فرانسه، تردید روسیه

پس از اعلام خبر مرگ بغدادی رهبر داعش، بریتانیا و فرانسه به امریکا تبریک گفتند و روسیه در این باره ابراز تردید کرد. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، در واکنش به مرگ رهبر داعش گفت: «مرگ البغدادی ضربه سختی علیه داعش است. اما این تنها فقط یک مرحله از جنگ است.» وزیر دفاع فرانسه هم ضمن تبریک به مقامات امریکایی هشدار داد که با مرگ رهبر داعش خطر این گروه هنوز برطرف نشده است.

روسیه اما درباره عملیات نظامی امریکا در ادلب تردید نشان داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اطلاعات موثقی در مورد عملیات نیروهای امریکایی در محل اختفای البغدادی در ادلب سوریه ندارد. با وجود اینکه ترامپ از روسیه برای همکاری در عملیات نیروهای امریکایی در ادلب تشکر کرده بود، وزارت دفاع روسیه گفت اخباری که امریکا می‌دهد قابل اعتماد نیست. بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، هم درحساب توییتری خود در این باره نوشت: «کشته شدن البغدادی لحظه مهمی در مبارزه علیه ترور است، اما نبرد علیه شرارت داعش هنوز تمام نشده است. بریتانیا با کشورهای ائتلاف برای پایان دادن به فعالیت‌های وحشیانه داعش برای همیشه همکاری خواهد کرد.»

 

ارسال نظر