کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۱:۲۸:۱۷
کد خبر: ۱۵۵۷۸۷

وزیر خارجه افغانستان استعفا کرد

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان، چهارشنبه استعفا کرد. به‌گزارش بی‌بی‌سی، ربانی با انتشار استعفانامه‌اش خطاب به اشرف غنی رییس‌جمهوری، نوشته در مدت پنج سال به عنوان وزیر خارجه افغانستان شاهد آن بوده که با ایجاد شبه‌ساختارهای موازی و به حاشیه راندن نهادهای اساسی حکومت، ادامه کار را در حکومت به صلاح ندانسته و استعفا می‌کند. ربانی رهبر حزب جمعیت و از نزدیک‌ترین متحدان عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان، است. تنش میان دفتر ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه در سال‌های اخیر بارها خبرساز شده است.

نیروهای امریکایی 4 هفته در عراق می‌مانند

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا، مدعی شده آن‌دسته از نیروهای نظامی کشورش که به‌تازگی از سوریه به عراق منتقل شده‌اند، چهار هفته بیشتر در این کشور نخواهند ماند. به‌گزارش رویترز، وزیر خارجه امریکا گفته نیروهایی امریکایی که از سوریه عقب نشسته و به عراق آمده‌اند، چهار هفته بیشتر در این کشور باقی نمی‌مانند و به کشور خود بازمی‌گردند.

افغانستان بیش از یک میلیارد دلار بدهکار است

دولت افغانستان در جریان ۱۶سال  (۱۳۸۱– ۱۳۹۷) بیش از یک میلیارد و ۱۹۰میلیون دلار از کشورها و سازمان‌های مختلف جهانی وام گرفته است. کابل متعهد شده تا این وام‌ها را به همراه سود آن به وام‌دهند‌گان برگرداند. به‌گزارش هشت صبح افغانستان، تا پایان سال گذشته تنها حدود ۱۱۲میلیون دلار از این وام‌ها برگردانده شده است. در این گزارش آمده، کابل هنوز موفق نشده پول‌هایی را که از روسیه و ایران در سال‌های پیش از روی کار آمدن دولت جدید در سال ۱۳۸۱ وام گرفته بود، بپردازد. رقم بدهی افغانستان به ایران به بیش از ۱۰ میلیون دلار می‌رسد.

نیروهای امنیتی عراق  ۱۴۹ معترض را کشتند

یک کمیته دولتی حقیقت‌یاب در عراق که درباره موج اخیر ناآرامی‌ها در این کشور تحقیق می‌کند، اعلام کرده در این آشوب‌ها، ۱۴۹ غیرنظامی کشته شدند که دلیل آن استفاده نیروهای امنیتی از زور و شلیک گلوله برای خاموش کردن اعتراض‌ها بوده است. در این گزارش آمده، سر یا سینه ۷۰ درصد کشته شده‌ها بطور مستقیم مورد هدف قرار گرفته است. این گزارش تاکید می‌کند مقام‌های ارشد حکومتی و نخست‌وزیر عراق فرمان شلیک به معترضان را صادر نکرده‌اند و نظامیان ارشد مسوولیت این فرمان را برعهده دارند.

 

ارسال نظر