کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۵۵۷۰۱

دیدار وزیر دفاع امریکا با ملک سلمان

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا، در سفری از پیش اعلام‌نشده به عربستان سعودی رفته و با ملک سلمان پادشاه این کشور دیدار کرده است. این نخستین سفر اسپر به عربستان در مقام وزیر دفاع امریکاست. اسپر با نظامیان امریکایی حاضر در عربستان سعودی نیز دیدار کرده است. وزیر دقاع امریکا پیش از سفر به عربستان از افغانستان بازدید کرده بود. رویترز نوشته، سفر مارک اسپر به عربستان در حالی صورت می‌گیرد که روسیه در تلاش است نفوذش را در منطقه افزایش دهد. پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، امریکا اعلام کرد 3هزار نیرو به آن کشور اعزام می‌کند.

انتصاب جنجالی در ترکیه

وزیر دارایی ترکیه در حکمی «مهمت هاکان‌آتیلا» را به سمت رییس بورس استانبول منصوب کرد. به گزارش رویترز، برات آلبایراک یکی از مدیران ارشد سابق هالک بانک ترکیه را به ریاست بورس استانبول منصوب کرده است. انتصاب هاکان‌آتیلا که سال گذشته توسط امریکا به اتهام نقض تحریم‌های ایران بازداشت و محاکمه شد بازتاب گسترده‌ای داشته است. انتصاب آتیلا در شرایطی که واشنگتن و آنکارا بر سر حمله ترکیه به مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه شدیدا با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند، می‌تواند آتش اختلاف دو متحد ناتو را شعله‌ورتر کند.

نیروهای امریکایی مجوز حضور در عراق را ندارند

ارتش عراق می‌گوید نیروهای امریکایی که از سوریه خارج می‌شوند، موقتا در عراق خواهند بود و باید از این کشور خارج شوند چون مجوز حضور ندارند. دونالد ترامپ اخیرا خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه را اعلام کرد. به‌دنبال این تصمیم ترامپ، ترکیه عملیاتی را در شمال سوریه برای به بیرون راندن نیروهای کرد آغاز کرد. وزیر دفاع امریکا گفته بود نزدیک به یک هزار سرباز امریکایی حاضر در سوریه به غرب عراق منتقل خواهند شد.

طالبان ۱۶نیروی دولتی افغانستان را کشتند

در درگیری نیروهای پلیس افغانستان با طالبان در استان قندوز، دست‌کم ۱۶ پلیس کشته شدند. شبکه طلوع به نقل از رییس پلیس استان قندوز نوشته، طالبان به ایست بازرسی‌های امنیتی منطقه علی‌آباد حمله کردند. گفته شده، نیروهای طالبان نیز متحمل خسارات و تلفات شدند. طالبان ضمن تایید حمله به ایست بازرسی‌ها، از کشته شدن چندین نیروی دولتی افغانستان در این درگیری خبر داده است. پلیس استان اوروزگان هم از درگیری شدید میان نیروهای دولتی و طالبان در منطقه گیزاب خبر داده بود.

 

ارسال نظر