«ترودو» در راه تشکیل دولت اقلیت

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۹:۴۰
کد خبر: ۱۵۵۶۹۳
«ترودو» در راه تشکیل دولت اقلیت

گروه جهان|

حزب لیبرال کانادا به رهبری جاستین ترودو (نخست‌وزیر فعلی) خلاف پیش‌بینی‌ها موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان شده است. به این ترتیب، ترودو برای دومین بار هدایت دولت کانادا را برعهده خواهد داشت. انتخابات دوشنبه یک همه‌پرسی در مورد عملکرد ترودو تلقی می‌شد.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، با وجود پیروزی حزب لیبرال در انتخابات کانادا، از شمار کرسی‌های این حزب کاسته شده و جاستین ترودو ناگزیر به تشکیل یک دولت اقلیت در کاناداست. حزب لیبرال ۱۵۶ کرسی از ۳۳۸ کرسی را به دست آورده و برای تشکیل دولت تنها نیاز به ۱۴ کرسی دیگر دارد. گفته شده، جاستین ترودو روی پشتیبانی نیروهای دموکراتیک در پارلمان حساب می‌کند. به این ترتیب او می‌تواند در همراهی و با پشتیبانی احزاب و نیروهای اپوزیسیون به فعالیت خود در مقام نخست‌وزیری این کشور ادامه دهد.

پیروزی لیبرال‌ها باعث صعود دلار کانادا و عقب‌نشینی دلار امریکا شده است. رویترز نوشته، پیروزی ترودو اگر چه در مقایسه با انتخابات 4 سال پیش بسیار شکننده‌تر بود اما با استقبال معامله‌گران بازار ارز مواجه شده است؛ به‌طوری که در معاملات سه‌شنبه بازارهای ارز، هر دلار امریکا به ۱.۳۰۸۶ دلار کانادا عقب نشست که یکی از کمترین سطوح 3 ماه اخیر محسوب می‌شود.

پیروزی حزب لیبرال در شرایطی است که محبوبیت جاستین ترودو به علت بازنشر تصویرهایی قدیمی از او که با چهره‌ای سیاه شده در برابر دوربین قرار گرفته بود، آسیب دیده بود. در چنین شرایطی، باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا، پا به میدان نهاد و از مردم کانادا خواست تا از ترودو در انتخابات پشتیبانی کنند. اوباما گفته بود که جهان در حال حاضر به سیاستمدارانی پیشرو نظیر او نیاز دارد. نلسون وایسمن استاد علوم سیاسی دانشگاه تورنتو، می‌گوید میزان موفقیت ترودو در انتخابات کانادا برای او غیرمنتظره بوده است. او می‌گوید: «گمان نمی‌کنم که کسی پیش از انتخابات می‌توانست پیش‌بینی کند که ترودو بتواند اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد.»

جاستین ترودو سه‌شنبه در جمع هواداران خود گفته مردم کشورش با انتخاب مجدد او در انتخابات به نفع یک برنامه مترقی رای دادند. نخست‌وزیر کانادا در مقر حزب لیبرال در مونترال گفته است مبارزه با تغییرات اقلیمی را در اولویت برنامه دولت خود قرار خواهد داد. ترودو تغییرات اقلیمی را بزرگ‌ترین چالش زمان حاضر خوانده است. ترودو از رای‌دهندگان تشکر کرده و خطاب به افرادی که به او رای نداده‌اند گفته است دولت او برای همه کار خواهد کرد.

پیروزی قاطع حزب لیبرال جاستین ترودو در سال ۲۰۱۵ میلادی به حکومت 10ساله محافظه‌کاران در این کشور خاتمه داد. جاستین ترودو که در 4 سال گذشته در رأس حزب لیبرال با اکثریت مطلق حکومت کرده، در ماه‌های گذشته آرای زیادی را از دست داده بود. در آغاز سال فاش شد که نخست‌وزیر، خانم وزیر دادگستری را زیر فشار گذاشته تا از تحقیق درباره فعالیت‌های کنسرن کانادایی SNC-Lavalin صرف‌نظر کند. شرکت نامبرده متهم است که از دولت لیبی رشوه دریافت کرده است. ترودو پس از دریافت یک هشدار اخلاقی، از رفتار خود در این قضیه عذرخواهی کرد.

در سپتامبر گذشته رسانه‌ها عکسی منتشر کردند که جاستین ترودو را در حالی نشان می‌داد که صورت خود را با رنگ سیاه کرده بود تا سیاه‌پوست به نظر برسد. او اعتراف کرد که این کار نادرست بوده و به خاطر رفتار نژادپرستانه‌اش پوزش خواست. همچنین مخالفان نخست‌وزیر انتقاد می‌کنند که او به برخی از وعده‌های خود مانند اصلاح قانون انتخابات یا تنظیم بودجه‌ای متعادل‌تر برای کشور موفق نبوده است.

با این حال ترودو در سال گذشته اقدامات زیادی کرده است. به عنوان نمونه، در شرایطی که امریکا و بسیاری از کشورها  درهای خود را روی مهاجران بسته‌اند، او حاضر به پذیرش مهاجران شده است. افزون بر آن، تلاش‌های او در زمینه دفاع از محیط زیست نیز از جمله مواردی بوده که باعث محبوبیت او شده است.

طرفداران حزب لیبرال تأکید دارند که ترودو در جذب اقلیت‌های ملی و مذهبی در جامعه کانادا توفیق داشته است. ترودو در حمایت از لایه‌های کم‌درآمد و فرودست گام‌های مثبتی برداشته و در عقد قرارداد نفتا (NAFTA) با امریکا و مکزیک موفق بوده است.

در کانادا حدود ۳۷ میلیون نفر حق رأی دارند که بسیاری از آنها به احزاب چپ و لیبرال تمایل دارند. برای آنها دیدگاه‌های کهنه و محافظه‌کارانه آندرو شیر، مثلا در زمینه سقط جنین غیرقابل قبول است. طبق اعلام رسانه‌های کانادا، در این دوره بیش از

۲۷ میلیون نفر برای رای دادن ثبت‌نام کردند که از این تعداد، نزدیک به ۴.۷ میلیون نفر فقط در روزهای پایان هفته در رای‌گیری زودهنگام شرکت کردند که بیانگر افزایش ۲۹ درصدی نسبت به دوره گذشته است. اقتصاد، تغییرات اقلیمی و مراقبت‌های بهداشتی از جمله موضوع‌های مهم مطرح شده در کارزار 5 هفته تبلیغات این دوره از انتخابات بود. هرچند که مساله مهم برای رای‌دهندگان «خدمات درمانی» اعلام شده است.

 

ارسال نظر