چین در پی اعمال تحریم 4‚2 میلیارد دلاری علیه امریکا

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۰۱:۰۲:۱۰
کد خبر: ۱۵۵۶۱۸
چین در پی اعمال تحریم 4‚2 میلیارد دلاری علیه امریکا

گروه جهان|

 دولت چین درصدد اعمال تحریم 4‚2میلیارد دلاری علیه امریکا به‌دلیل نادیده گرفتن بیانیه سازمان جهانی تجارت مبنی بر لغو تعرفه‌های تجاری کالا‌های وارداتی از پکن است. روابط چین و امریکا در ۲سال اخیر به‌دلیل سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت امریکا از جمله افزایش تعرفه تجاری کالا‌های وارداتی از چین دچار تنش شده است.

به‌گزارش رویترز، پکن اعلام کرده است دولت پیشین امریکا (دولت باراک اوباما) حکم سازمان جهانی تجارت مبنی بر لغو تعرفه‌های تجاری اعمال شده بر برخی کالا‌های چینی را اجرا نکرده است. بر اساس قانون صادر شده از سوی سازمان تجارت جهانی، امریکا می‌بایست تعرفه اعمال شده بر صفحه‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و سیلندر‌های خورشیدی وارداتی از چین را حذف می‌کرد. گفته شده، چین از سازمان تجارت جهانی درخواست کرده تا در پاسخ به عدم اجرای حکم این سازمان، امتیازات و تعهدات سالانه به مبلغ 4‚2 میلیارد دلار را حذف کند.

سازمان جهانی تجارت پیشتر در ماه جولای اعلام کرده بود که ایالات متحده کاملا مطابق با قوانین این سازمان عمل نکرده و می‌تواند با تحریم‌های چین روبرو شود، اگر که تعرفه‌هایی مشخصی را که قوانین نظارتی را نقض کرده‌اند لغو نکند.

درخواست جدید پکن برای رسیدگی به این پرونده در سازمان جهانی تجارت در شرایطی است که چین و ایالات متحده پس از ۱۵ ماه از آغاز جنگ تعرفه‌ها پنج‌شنبه گذشته مذاکرات تجاری خود را از سر گرفتند. رویترز نوشته، اگر این دور از مذاکرات تجاری به بن‌بست برسد، تا پایان سال تقریبا بر کل صادرات چین به امریکا به درجات مختلف تعرفه وضع خواهد شد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، جمعه با اشاره به مذاکرات دو طرف گفته که فکر می‌کند توافق تجاری میان چین و امریکا تا نشست همکاری آسیا- پاسیفیک که قرار است 16 و 17 نوامبر در شیلی برگزار شود، امضا شود.

آمارهای هشت‌ماهه گمرک چین نشان می‌دهد این کشور در این دوره زمانی بیش از ۲۷۵ میلیارد دلار صادرات و ۸۰ میلیارد دلار واردات کالا از امریکا داشته است. صادرات امریکا به چین ۲۷درصد و چین به امریکا ۹ درصد نسبت به هشت ماه پارسال افت داشته است. دولت امریکا می‌گوید چنین شکاف بزرگی در تراز تجاری دو کشور غیرقابل قبول است و چین باید وارداتش از امریکا را افزایش دهد. با این حال آنچه باعث می‌شود که نتوان به توافق اقتصاد اول و دوم دنیا خوش‌بین بود تشدید اختلافات دو طرف در بخش‌های دیگر است. از جمله در چند روز گذشته، امریکا به‌ اتهام نقض حقوق مسلمانان اویغور توسط دولت پکن، ۲۸ شرکت چینی را تحریم کرد و علیه مقام‌های دولتی و رسمی چین و حزب کمونیست که گفته شده با نقض اویغورها و قزاق‌ها، مرتبط هستند، محدودیت‌های روادیدی اعمال کرده‌ است.

این در حالی است که جنگ تجاری چین با امریکا از جمله علت‌های کاهش رشد اقتصادی چین اعلام شده است. هفته گذشته اداره آمار جمهوری خلق چین گزارش داد که نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماهه سوم سال جاری در قیاس با مدت زمان مشابه سال به شش درصد کاهش یافته است. این کمترین نرخ رشد اقتصادی چین در 30 سال گذشته است. متوسط رشد اقتصادی چین در سه دهه گذشته بیش از ۱۰ درصد بود. در سال ۲۰۰۷ این رقم به بیش از ۱۴ درصد رسید اما از آن سال به بعد سیر نزولی طی کرده است.

نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۶، ۶ درصد اعلام شده بود. برای سال جاری، دولت چین روی رشدی بین شش تا شش و نیم درصد حساب کرده است. رشد اقتصادی چین از سه‌ماهه نخست سال جاری به این سو، به‌گونه‌ای مداوم روندی نزولی داشته است. دو عامل مجزا در روند نزولی نرخ رشد اقتصادی چین موثر بوده‌اند. به باور کارشناسان، جنگ تجاری بین دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان، امریکا و چین، به‌عدم اطمینان سرمایه‌گذاران در بازارهای تولیدی چین دامن زده است. از سوی دیگر، دولت چین تلاش‌هایی برای محدود کردن میزان بدهی‌ها و اعتبارات خود انجام داده است که عملا منجر به کاهش شتاب رشد اقتصادی این کشور شده است.

جنگ تجاری امریکا و چین و همچنین کاهش نرخ رشد اقتصادی چین منجر به آن شده است که صندوق بین‌المللی پول هم بار دیگر در ارزیابی خود از نرخ رشد اقتصادی عمومی جهان تجدیدنظر کند. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، صندوق بین‌المللی پول برای چهارمین بار در سال جاری انتظار خود از نرخ رشد اقتصادی جهان را کاهش داده است. اکنون پیش بینی می‌شود که اقتصاد جهان در سال جاری از رشدی معادل ۳ درصد برخوردار گردد.

 

ارسال نظر