کردهای سوریه: از مرزها عقب‌نشینی می‌کنیم

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۲۸
کردهای سوریه: از مرزها عقب‌نشینی می‌کنیم

گروه جهان|

یکی از رهبران نیروهای سوریه دموکراتیک یک‌شنبه از خروج این نیروها از مناطق مرزی طبق توافق میان ترکیه و امریکا خبر داده است. مسوول روابط عمومی نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) گفته این نیروها طبق توافق آنکارا و واشنگتن از مناطق مرزی به‌طول ۱۲۰ کیلومتر میان دو شهر رأس‌العین و تل‌أبیض و عمق ۳۰کیلومتر در داخل اراضی سوریه خارج خواهند شد. این نخستین‌باری است که نیروهای سوریه دموکراتیک از خروج نیروهای‌شان از مناطق مرزی خبر می‌دهند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، ریدور خلیل مسوول روابط عمومی نیروهای سوریه دموکراتیک، یک‌شنبه گفته: «عقب‎نشینی با صدور اجازه از سوی ترکیه برای خارج کردن نیروهای قسد و غیرنظامیان از شهر محاصره شده رأس‌العین آغاز خواهد شد. جزئی از این شهر شنبه با هماهنگی امریکا تخلیه شد و اگر اتفاقی رخ ندهد، این طرح برای خروج از راس‌العین هم ادامه می‌یابد.»  رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، شنبه به نیروهای کرد اخطار داده بود تا در مهلت ۱۲۰ساعت تعیین شده، از شمال سوریه عقب‌نشینی‌ کنند. او ضمن اعلام این ضرب‌الاجل گفت اگر نیروهای کرد تا زمان تعیین شده منطقه را ترک نکنند «سرشان را خرد خواهد کرد.»

یاسین اوکتای مشاور اردوغان، نیز یک‌شنبه با اشاره به جزییات منطقه امن در شمال سوریه گفته که جزییات و عمق منطقه امنی که قرار است ایجاد شود در نشست با مقامات امریکا مورد بررسی قرار گرفته و طرف ترکیه‌ای بر ضرورت ایجاد یک منطقه امن در مرزهای سوریه به عمق ۳۲ کیلومتر و طول ۴۴۴ کیلومتر تأکید کرده است. این مقام ترکیه‌ای گفته در نهایت دو طرف در این باره به توافق رسیده‌اند. اوکتای گفته: «منطقه امن شامل تمامی مناطق شرق فرات از جمله بخش‌هایی از استان رقه و دیرالزور می‌شود و نیروهای ترکیه منطقه امن را کنترل خواهد کرد.»

   سفر هیات امریکایی به اردن

خبر عقب‌نشینی نیروهای کرد سوریه در شرایطی منتشر شده که نانسی پلوسی‌ رییس‌ مجلس نمایندگان امریکا، به همراه شماری از نمایندگان ارشد دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به اردن سفر کرده تا درباره تحولات منطقه پس از حملات یک هفته گذشته ترکیه با ملک عبدالله پادشاه اردن، گفت‌وگو کند.

نانسی پلوسی پیشتر به همراه چاک شومر رییس اقلیت دموکرات سنای امریکا، توافق واشنگتن و آنکارا در موضوع توقف جنگ به شرط خروج نیروهای کرد از شمال سوریه را شرم‌آور خوانده بود. در بیانیه این دو مقام سیاسی آمده: «این توافق اعتبار سیاست خارجی امریکا را بطور جدی تضعیف می‌کند و برای متحدان همچنین مخالفان ما پیام خطرناکی می‌فرستد؛ مبنی بر اینکه نمی‌توان به حرف ما اعتماد کرد. با این توافق اردوغان هیچ چیزی را از دست نداده و در مقابل ترامپ به او همه‌چیز داده است.»

دموکرات‌های کنگره گفته‌اند بزودی تحریم‌های جدید علیه ترکیه را که مورد توافق هر دو حزب است، به رای خواهند گذاشت. رییس مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرده سفر اخیر آنان به اردن در زمانی بحرانی برای ثبات و امنیت منطقه انجام می‌شود. در بیانیه هیات امریکایی آمده: «با تشدید بحران سوریه پس از حمله ترکیه، هیات ما مامور به انجام بحث‌هایی اساسی درباره تاثیر این بحران بر ثبات منطقه، افزایش مهاجرت‌ها و خطر فراهم شدن فرصتی جدید برای داعش و روسیه شده است.»

گفته شده، هیات امریکایی حاضر در اردن، شامل روسای کمیته‌های کلیدی مجلس نمایندگان امریکا از جمله الیوت اِنگِل رییس کمیته روابط خارجی، بنی تامپسون رییس کمیته امنیت داخلی، آدام شیف رییس کمیته اطلاعات، و درنهایت مک تورنبری نماینده جمهوری‌خواه و رییس کمیته خدمات نیروهای مسلح این مجلس، می‌شود.

همزمان با سفر قانون‌گذاران مجلس نمایندگان امریکا به اردن، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، نیز به‌صورت تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، گفت‌وگو کرده است. بنا بر اعلام کرملین، دو رهبر بر اهمیت حل و فصل بحران سوریه از مسیر سیاسی تاکید کرده‌اند. قرار است پوتین هفته آینده با همتای ترک خود در شهر سوچی دیدار کند تا اردوغان در چهارچوب مذاکراتی اضطراری، او را در جریان مراحل بعدی برنامه‌اش برای سرزمین‌های شمالی سوریه بگذارد.

 

ارسال نظر