جانسون گرفتار در بن‌بست برگزیت

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۰۰:۵۰:۳۶
کد خبر: ۱۵۵۴۳۳
جانسون گرفتار در بن‌بست برگزیت

گروه جهان|

پارلمان بریتانیا در جلسه شنبه خود به اصلاحیه‌ای رای داد که تصمیم‌گیری درباره توافقنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) که چند روز پیش با اتحادیه اروپا حاصل شده بود، به تعویق می‌افتد. طرح اصلاحی تاخیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به «لتوین» که بر اساس آن، دولت بریتانیا باید از اتحادیه اروپا درخواست کند تا خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) را عقب بیاندازند، شنبه به تصویب رسید.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، با تصویب این رای، حتی در صورت تصویب توافق بوریس جانسون با اتحادیه اروپا، لندن همچنان باید در پایان ماه ژانویه سال آینده میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود. در رای‌گیری سرنوشت‌ساز روز شنبه ۳۲۲ تن از نمایندگان با این طرح موافقت کردند و ۳۰۶ تن نیز رای مخالف دادند.

اولیویه لتوین عضو پیشین حزب محافظه‌کار بریتانیا که توسط جانسون از این حزب اخراج شد، پیشنهاد کرده بود که رای‌گیری برای تایید این توافق، تا زمانی که تمامی قوانین لازم برای اجرای آن در پارلمان تصویب نشده، به تعویق بیفتد. با تصویب این طرح، توافق‌نامه جانسون به رای گذاشته نشد و اتخاذ هر تصمیمی درباره آن تا دوشنبه به تعویق افتاد. به این ترتیب بار دیگر سرنوشت برگزیت در ابهام فرو رفت.

پارلمان بریتانیا تاکنون سه بار توافق دولت این کشور را با اتحادیه اروپا رد کرده است. در تمامی دفعات پیشین، ترزا می‌مقام نخست‌وزیری را برعهده داشت و این نخستین‌بار بود که بوریس جانسون، توافقی را برای تصویب به پارلمان می‌برد. اکنون نیز اصلاحیه خلاف خواست جانسون به رای گذاشته شد و این رای، شکستی برای او و دولتش محسوب می‌شود. بوریس جانسون بارها گفته که با تاخیر برگزیت موافق نیست.  سه سال پس از برگزاری همه‌پرسی برگزیت که در چارچوب آن ۵۲ درصد از شهروندان بریتانیا موافقت خود را با خروج کشورشان از این اتحادیه اعلام کردند، هنوز آینده روابط لندن‌-بروکسل روشن نیست و جانسون امیدوار بود با پیروزی در نشست شنبه پارلمان، گام‌هایی روشن‌تر در مسیر این جدایی بردارد.

جرمی کوربین رییس حزب کارگر بریتانیا، حزب پروتستان ایرلند شمالی و ملی‌گرایان اسکاتلند گفته بودند توافق برگزیت جدید را رد می‌کنند. جرمی کوربین گفته بود نمی‌تواند از توافق جدید برگزیت حمایت کند. او گفته بود: «توافق بوریس جانسون، بدتر از توافق ترزا می‌ نخست‌وزیر قبلی است.»  نایجل فاراژ رییس حزب برگزیت هم گفته بود توافق جانسون با اتحادیه اروپا باید رد شود. او تاکید کرده بود تعویق برگزیت و انتخابات سراسری را به تصویب توافق جانسون از سوی پارلمان ترجیح می‌دهد. حزب اتحادگرای دموکراتیک (دی‌‌یو‌پی) یک حزب دست راستی در ایرلند شمالی که با حزب محافظه‌کار ائتلاف کرده، گفته بود از این توافق حمایت نخواهد کرد.

  هشدار اروپا

اروپایی‌ها نگران خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند و به همین دلیل بر رسیدن به توافق با لندن دراین زمینه تاکید دارند. در این راستا سران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه شب موافقت خود را با توافق جدید اتحادیه اروپا و بریتانیا درباره برگزیت اعلام کردند.

گونتر اوتینگر کمیسر بودجه اتحادیه اروپا، تاکید کرده بود مذاکرات بیشتر به نتیجه بهتری منجر نمی‌شود. این مقام اروپایی به لندن گفته بود هیچ تغییر دیگری در توافق برگزیت وجود نخواهد داشت. کمیسر بودجه اتحادیه اروپا گفته: «اگر این توافق که سران کشورهای اروپایی و لندن در پنج‌شنبه منعقد کرده‌اند توسط پارلمان بریتانیا رد شود، هیچ راه سومی را در کنار این توافق جز یک خروج سخت بدون توافق را نمی‌بینم.» او همچنین این مساله را مهم ارزیابی کرده بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نتیجه مذاکرات اتحادیه اروپا با لندن بطور کامل حمایت کرده و به پارلمان‌های اروپایی توصیه کنند که آن را بپذیرند.

دونالد توسک رییس شورای اروپا، نیز گفته بود: «پس از موافقت سران ۲۷ کشور اروپایی با توافق جدید برگزیت، اتحادیه اروپا وبریتانیا به مرحله نهایی نزدیک شده‌اند.» ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، نیز توافق جدید را عادلانه خوانده بود.  بیشتر مفاد توافق جدید همان چیزی است که در زمان نخست‌وزیری ترزا می‌در نوامبر 2018 به دست آمده بود و تغییر اصلی بر سر پیشنهادهای مربوط به ایرلند شمالی است. در توافق جدید طرح پشتیبان ایرلند شمالی موسوم به «بک استاپ» حذف شده و به جای آن ترتیبات جدیدی برای تبادل کالا بین دو در نظر گرفته شده است. بر اساس این توافق، بریتانیا تا سال 2020 و شاید بیشتر از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت کرده و هزینه 39میلیارد پوند بابت حق جدایی از اتحادیه اروپا را پرداخت می‌کند. دو طرف همچنین درباره تضمین حقوق شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا و شهروندان بریتانیایی ساکن اروپا توافق کردند.

طبق مصوبه پارلمان بریتانیا، اگر بریتانیا تا موعد فعلی برگزیت، یعنی ٣١ اکتبربرای خروج از اتحادیه اروپا با آن به توافقی نرسد، نخست‌وزیر باید خواهان فرصت بیشتر و تعویق مهلت خروج از اتحادیه شود. یک سال پیش هم ترزا می‌توانست با وجود همه بدبینی‌ها با اتحادیه اروپا درباره برگزیت به یک توافق برسد؛ ولی در نهایت به‌دلیل مخالفت‌های نمایندگان مجلس بریتانیا با ناامیدی کامل ناچار به استعفا شد. خروج بدون توافق، همچنین معروف به خروج بی‌نظم، از اتحادیه اروپا به این معنی خواهد بود که بخش خدمات بریتانیا ضمانت دسترسی‌اش به بازار واحد اروپا را از دست خواهد داد. این امر از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه بریتانیایی گرفته تا وکلا، دست‌اندرکاران موسیقی و سرآشپرها، بر همه این نوع مشاغل تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

 

ارسال نظر