ضرب‌الاجل نخست‌وزیر به کابینه برای اصلاحات

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۰۰:۴۹:۵۴
کد خبر: ۱۵۵۴۳۲
ضرب‌الاجل نخست‌وزیر به کابینه برای اصلاحات

گروه جهان|

به‌دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها و درگیری‌های خیابانی در لبنان، سعد حریری نخست‌وزیر این کشور، ۷۲ ساعت به وزرای کابینه ائتلافی خود مهلت داد تا اصلاحات اقتصادی را نهایی کنند. سید‌حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز ضمن مخالفت با استعفای احتمالی دولت حریری تاکید کرده که این اقدام لبنان را از نظر امنیتی و سیاسی به سمت نامعلومی سوق می‌دهد.

به‌گزارش یورونیوز، راهپیمایی ده‌ها هزاران تن از شهروندان خشمگین لبنانی در پایتخت، بیروت و شهرهای دیگر این کشور از پنج‌شنبه در اعتراض به تصمیم تازه دولت برای مالیات بستن روی مکالمات با پیام‌رسان واتس‌اپ و برخی اپلیکیشن‌های اینترنتی دیگر آغاز شد. این راهپیمایی‌ها رفته رفته به اعتراض سراسری علیه فساد در کشور تبدیل شد و رنگ خشونت به خود گرفت و دولت از تصمیم تازه خود عقب‌نشینی کرد. اعتراض‌های چند روز اخیر شدیدترین آشوب و درگیری داخلی در لبنان در سال‌های اخیر بوده است.

در همین حال، سعد حریری با دفاع مجدد از طرح اصلاحات اقتصادی خود و ضمن انتقاد از برخی اعضا حاضر در کابینه ائتلافی گفت که آنها مانع تلاش‌های او برای اجرای اصلاحات می‌شوند. او با لحنی جدی و تهدیدآمیز گفت: «آنچه شاهد بودیم، لبنان را به درد آورده است. دوستان ما در دولت باید درباره اصلاحاتی که همه ما برایش کوشش کرده‌ایم، به ما پاسخی شفاف و قطعی دهند. در غیر این صورت پس از یک مهلت بسیار کوتاه ۷۲ ساعته، سخنرانی کاملا متفاوتی خواهم کرد.»

یکی دیگر از دلایل نارضایتی مردم لبنان از دولت به رهبری حریری و میشل عون، بالا رفتن قیمت ارز و کمیاب شدن آن در بازار در هفته‌های اخیر بوده است. این در حالی است که دولت لبنان از آوریل سال ۲۰۱۸ قول داده است که اصلاحات اقتصادی تازه‌ای را در کشور اعمال کند. دولت همچنین متعهد شده به کمک این اصلاحات بدهی خارجی ۱۱.۶ میلیارد دلاری خود را پرداخت کند. بدهی‌های عمومی دولت نیز به ۸۶ میلیارد دلار می‌رسد که معادل ۱۵۰ درصد ارزش کل تولید ناخالص ملی کشور است. معترضان لبنانی رفتار سیاستمداران را عامل وضعیت نابه‌سامان اقتصادی در کشورشان می‌دانند، اقتصادی که از گرانی و زیرساخت‌های رو به زوال رنج می‌برد. جنگ سوریه در همسایگی لبنان نیز از سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو بر مشکلات این کشور کوچک خاورمیانه افزوده است.

گفته شده، روزهای گذشته در حالی که بسیاری از معترضان علیه سعد حریری شعار می‌دادند و عکس او را پاره می‌کردند، گروهی دیگر نیز با مراجعه به محل کاخ ریاست‌جمهوری در جنوب شرقی پایتخت، علیه میشل عون رییس‌جمهور لبنان، شعار دادند. آنها از رییس‌جمهوری، نخست‌وزیر و همچنین نبیه‌ بری رییس پارلمان، می‌خواهند که استعفا کنند.

  واکنش سید‌حسن نصرالله

سید‌حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، شنبه با تاکید بر اینکه استعفای دولت را تایید نمی‌کند، گفت: «همه باید مسوولیت‌پذیر باشند و از تسویه‌حساب‌های شخصی خودداری کنند زیرا این اقدام لبنان را از نظر امنیتی و سیاسی به سمت نامعلومی سوق می‌دهد. در صورت استعفای دولت، همان نیروهای سیاسی همچنان باقی خواهند ماند و تغییر نام‌ها چیزی را تغییر نخواهد داد.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین گفته: «طرح موضوع انتخابات زودهنگام پارلمانی و تشکیل دولت جدید یا دولت تکنوکرات (فن‌سالار) هدر دادن وقت است؛ همین دولت باید به کار خود ادامه دهد اما با مشی وشیوه جدید و باید از آنچه در دو روز گذشته رخ داد، عبرت بگیرد.»

سید‌حسن‌ نصرالله همچنین با اشاره به بحران بی‌اعتمادی عمیق ملت و دولت لبنان گفته: «وقتی دولت اقداماتی را برای اعتمادسازی مجدد با مردم انجام دهد، لبنانی‌ها قبول خواهند کرد. مردم به مقاومت اطمینان دارند و می‌دانند اموالی که به آنان داده می‌شود، به غارت نمی‌رود. به هر کس که وارد نبرد سرنگونی دولت شود، می‌گویم نمی‌توانی آن را انجام دهی.»

سید‌حسن نصرالله همچنین تاکید کرده که در بحث تشکیل دولت، بیش از وزراء، گروه‌های سیاسی مهم هستند. دبیرکل حزب‌الله درباره عدم دخالت در تظاهرات اخیر گفته: «به خیابان‌ها نیامدیم برای اینکه نگویند ایران از وسط بیروت برای امریکا پیغام فرستاد.» او با تاکید بر اینکه اگر حزب‌الله به این مساله ورود کند تا آرام نشدن اوضاع در خیابان‌ها خواهد ماند، گفته: «این‌که گفته می‌شود حزب‌الله برای تظاهرات علیه بانک‌ها برنامه‌ریزی می‌کند، نادرست است. ما هیچگاه در پی چنین طرحی نیستیم.»

  پشت پرده تشویق حریری به استعفا

روزنامه البناء لبنان نوشته: با آغاز اعتراض‌ها در لبنان یکی از گزینه‌های احتمالی درخواست استعفای حریری است، درخواستی که به نظر می‌رسد در پس آن اهدافی فراتر از استعفای یک نخست‌وزیر نهفته است. ولید جنبلاط رییس حزب سوسیال ترقی‌خواه، و سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنانی، استعفای حریری را خواستارند. این دو به‌دنبال این هستند که اعتراض‌های مردمی را به سکویی برای حمله به حزب‌الله تبدیل کنند؛ به این معنی که با تشویق حریری به استعفا، رییس‌جمهور را نیز تحت فشار قرار داده و او را نیز به استعفا دعوت کنند و سپس حزب‌الله را مسوول اوضاع مالی و اقتصادی موجود و تعامل با آن معرفی کنند؛ آن هم در شرایطی که حزب‌الله با فشارها و حملات بین‌المللی روبرو است.

سمیر جعجع در گفت‌وگو با شبکه عربستانی العربیه گفته است به طرف‌های قدرت در لبنان نمی‌توان امید بست و شایسته حکومتداری نیستند. او همچنین حزب‌الله لبنان را مسوول نابسامانی‌های اوضاع لبنان خوانده و ادعا کرده که حزب‌الله خیلی نگران است و بخشی از هوادارانش علیه این حزب قیام کرده‌اند.

 

ارسال نظر