خودداری اردوغان از دیدار با نمایندگان ترامپ

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۷:۴۷
کد خبر: ۱۵۵۳۴۲
خودداری اردوغان از دیدار با نمایندگان ترامپ

گروه جهان|

در هشتمین روز حملات ارتش ترکیه علیه گروه‌های کرد در شمال شرقی سوریه، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، درخواست آتش‌بس امریکا را رد کرده و از دیدار با هیات امریکایی که به آنکارا سفر کرده بودند نیز خودداری کرد. این در حالی است که دفتر ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار قریب‌الوقوع ولادیمیر پوتین و اردوغان خبر داده است.

خبرگزاری آلمان گزارش داده که رجب طیب اردوغان چهارشنبه گفته با مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، و مایک پنس معاون رییس‌جمهوری این کشور، که به آنکارا سفر کرده‌اند دیدار نخواهد کرد. او گفته، دو سیاستمدار امریکایی با همتایانشان در ترکیه گفت‌وگو خواهند کرد. اردوغان تاکید کرده فقط حاضر است با دونالد ترامپ دیدار کند. پمپئو و پنس به همراه هیاتی برای مذاکره با مقامات ترکیه درباره حمله نظامی این کشور به کردهای سوریه به آنکارا رفته‌اند. دولت ایالات متحده گفته اگر حمله نظامی ترکیه ادامه یابد، اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد. واشنگتن در این راستا تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کرده است.

در همین حال رویترز به نقل از المیادین گزارش داده، گروه‌هایی از سربازان ارتش سوریه چهارشنبه وارد شهر رقه شده‌اند. رقه در زمان اوج گسترش قلمرو داعش در سوریه و عراق به نوعی به عنوان مرکز این گروه تروریستی شناخته می‌شد و از سال ۲۰۱۴ تاکنون این نخستین‌بار است که ارتش سوریه وارد این شهر می‌شود. رقه پس از شکست داعش به دست نیروهای کرد افتاد و تا این زمان در دست این نیروها مانده است.

اردوغان نیز چهارشنبه گفته: «آنها می‌گویند آتش‌بس اعلام کن. ما هرگز آتش‌بس اعلام نمی‌کنیم. آنها به ما فشار می‌آورند تا عملیات را متوقف کنیم. آنها تحریم علیه ما اعلام می‌کنند. هدف ما روشن است. ما نگران هیچ‌گونه تحریمی نیستیم.»

هدف حمله ترکیه به مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرقی سوریه، به عقب راندن کردها از مرز ترکیه است چرا که آنکارا نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که به‌وسیله کردها رهبری می‌شود را سازمانی تروریستی می‌داند که با پ‌ک‌ک در ارتباط هستند. به اعتقاد ناظران، خروج بخشی از نیروهای امریکا از منطقه شمال شرقی سوریه در واقع چراغ سبزی به آنکارا برای حمله به کردها محسوب می‌شود. آنکارا می‌گوید قصد دارد با پیشروی ۳۰ کیلومتری در خاک سوریه، یک «منطقه امن» در شمال سوریه ایجاد کند تا دو میلیون پناهجوی سوری که از جنگ داخلی این کشور به ترکیه گریخته‌اند در این منطقه اسکان داده شوند. بر همین اساس اردوغان چهارشنبه در جلسه فوق‌العاده پارلمان ترکیه ضمن رد پیشنهاد آتش‌بس گفته تنها در صورتی حملات را متوقف می‌کند که شبه‌نظامیان کرد سوری تا آخرین ساعات روز چهارشنبه از منطقه مرزی شمال سوری (عمق ۳۵ کیلومتری مورد نظر ترکیه) خارج شوند.

او همچنین گفته تا زمانی که کردها در منبج حضور دارند حضور نیروهای سوریه در این شهر اهمیتی ندارد. اینترفکس گزارش داده، نیروهای ارتش سوریه با حمایت روسیه سه‌شنبه و در پی خروج نیروهای امریکایی از منبج وارد این شهر شدند و کنترل آن را در دست گرفته‌اند.

اردوغان در این باره گفته: «تروریست‌ها یک کریدور ترور در طول مرزهای ما درست کرده‌اند. سریعترین راه‎حل برای مساله سوریه این است که تروریست‌ها اسلحه‌شان را زمین بگذارند و از منطقه امن مورد نظر ترکیه خارج شوند. ما می‌خواهیم که تروریست‌ها از حوزه مرزی ما خارج شوند و با ایجاد منطقه امن عملیات ما تمام می‌شود و تا رسیدن به این هدف هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را متوقف کند. وقتی منطقه‌ای بین منبج تا عراق تا عمق ۳۵ کیلومتری پاک شد و ما منطقه امن را ایجاد کردیم، این عملیات پایان می‌یابد اما تا رسیدن به این هدف هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را متوقف کند.» رییس‌جمهوری ترکیه همچنین در پاسخ به درخواست ترامپ برای میانجیگری گفته با سازمان‌های تروریستی مذاکره نخواهد کرد. او همچنین با انتقاد از اتحادیه عرب گفته کشورهای عضو اتحادیه عرب حتی یک ریال به پناهجویان سوری کمک نکرده‌اند. اردوغان ناتو را نیز خطاب قرار داده و گفته: «در این مبارزه در برابر ترکیه نباشید، در کنار ترکیه باشید. اعضای ناتو باید در کنار ترکیه باشند. اعضای ناتو در کنار کردهای سوریه ایستاده‌‌اند و به آنها اسلحه می‌دهند. ترکیه هرگز غیرنظامیان را نکشته و نخواهد کشت. اگر کشتار نظامیان را می‌خواهید بروید به شهرهای سوریه نگاه کنید، به افغانستان و بوسنی نگاه کنید به آفریقا نگاه کنید. اگر کشتار غیرنظامیان وجود دارد به خیابان‌های فلسطین نگاه کنید، به سازمان‌های تروریستی نگاه کنید که بچه‌ها و زنان را می‌کشند.»

رییس‌جمهوری ترکیه همچنین گفته درباره انجام سفر برنامه‌ریزی‌ شده ماه آینده‌اش به امریکا نیز پس از سفر هیات امریکایی تصمیم خواهد گرفت. بر اساس برنامه اعلام شده قرار است اردوغان ۱۳نوامبر برای دیدار با ترامپ به واشنگتن سفر کند.

   سفر به روسیه و دیدار با پوتین

اردوغان در شرایطی از دیدار با هیات امریکایی خودداری کرده که دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرده ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان را برای یک دیدار رسمی به مسکو دعوت کرده است. بر اساس بیانیه‌ای که دفتر پوتین منتشر کرده، سران دو کشور در یک تماس تلفنی که شامگاه سه‌شنبه صورت گرفته، آمادگی خود را برای گفت‌وگوی حضوری اعلام کرده‌اند. در این بیانیه تاکید شده دو طرف بر این اعتقادند که باید از درگیری میان نیروهای ترکیه و سوریه جلوگیری شود.

به‌گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، در جریان حملات ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه تاکنون دست‌کم ۷۰ غیرنظامی جانشان را از دست داده‌اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند. به اعتقاد ناظران، عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از این منطقه و حمایت روسیه از یک سو و نیاز نیروهای کرد به نیرویی برای مقاومت در برابر حمله نیروهای ترکیه، فرصت درخشانی در اختیار نیروهای بشار اسد قرار داده است که کنترل این منطقه از سوریه را پس از چندین سال در دست بگیرند.

 

ارسال نظر