روسیه و عربستان میلیاردها دلار توافق تجاری امضا کردند

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۵۶

گروه جهان| رییس‌جمهوری روسیه و پادشاه عربستان سعودی در جریان سفر ولادیمیر پوتین به ریاض بر سر میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری بین دو کشور به توافق رسیدند؛ این توافق‌ها از مسائل فرهنگی تا فناوری پیشرفته و فضایی را

در بر می‌گیرد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر پوتین به عربستان در زمانی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در منطقه و بطور مشخص بین عربستان و ایران، رو به فزونی گذاشته است. به‌گفته وزارت نفت عربستان، ولادیمیر پوتین و سران سعودی بر سر تقویت روابط گروه موسوم به «اوپک+»، که دربرگیرنده اعضای اوپک و غیر اوپک یعنی بطور مشخص روسیه است، به توافق رسیدند.  پوتین در جریان دیدار خود گفته، دولت او اهمیت ویژه‌ای برای توسعه روابط دوستانه و منافع و روابط مشترک با عربستان سعودی قائل است. در بیانیه‌ کرملین آمده، پوتین در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، از پروژه مشترک سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۱۰میلیارد دلار در روسیه خبر داده است.  گفته شده در میان اسناد امضا شده، منشور همکاری‌های بلندمدت کشورهای تولیدکننده نفت هم وجود دارد. همچنین بیانیه‌ برای همکاری سازمان فضایی فدرال روسیه و کمیسیون فضایی عربستان سعودی در خصوص سرمایه‌گذاری در زمینه تأمین مالی فضانوردی و سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی امضا شده است. علاوه بر این، مسکو و ریاض تفاهم‌نامه‌ای درباره تسهیل در صدور ویزا برای شهروندان دو کشور منعقد کرده‌اند. دو طرف تفاهم‌نامه همکاری در حوزه فرهنگ سلامت را هم امضا کرده‌اند. ملک سلمان پادشاه سعودی گفته ریاض در هر موردی که به ثبات، امنیت و صلح کمک کند، با افراطی‌گری و تروریسم مقابله کند و به رشد اقتصادی یاری برساند با مسکو همکاری می‌کند. پوتین نیز در جریان دیدار با ولیعهد سعودی تاکید کرده هدف از همکاری‌های دو کشور «تقویت صلح و ثبات در منطقه و قوام بخشیدن به وضیعت جهانی انرژی» است. نخستین دیدار پوتین از عربستان ۲۰۰۷ صورت گرفت. نخستین سفر ملک سلمان به روسیه در ۲۰۱۷ انجام شد. رییس‌جمهوری روسیه پس از عربستان راهی امارات شده است.

 پوتین در دیدار با ولیعهد ابوظبی، درباره مسائل مرتبط با تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های تجارت، اقتصاد و سرمایه‌گذاری گفت‌وگو می‌کند.

 

ارسال نظر