ترامپ ،ترکیه را تحریم کرد

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۴۹
ترامپ ،ترکیه را تحریم کرد

واکنش دموکرات‌ها: کافی نیست

گروه جهان|

عملیات ترکیه در شمال سوریه انتقادها به خروج نیروهای امریکایی را تشدید کرده است. در واکنش به این انتقادها، دولت دونالد ترامپ سه وزیر ترکیه را تحریم کرد. علاوه بر تحریم وزرا، رییس‌جمهوری امریکا گفته با فرمان اجرایی مذاکرات وزارت بازرگانی ایالات متحده با ترکیه بر سر یک توافق تجاری به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار را متوقف خواهد کرد و بر واردات فولاد از ترکیه عوارض گمرکی 50درصدی وضع می‌کند. رییس مجلس نمایندگان امریکا اما این اقدامات را ناکافی خوانده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ در تماس تلفنی خود با رجب طیب اردوغان از او خواسته است بدون درنگ به حملات خود در سوریه علیه کردها پایان دهد. ترامپ در این تماس با انتقاد از آنکارا گفته ترکیه با عملیات نظامی خود در شمال سوریه به افراط‌گرایان عضو داعش اجازه داده تا از زندان‌ها بگریزند. گفته شده، مایک پنس معاون رییس‌جمهوری امریکا، در رابطه با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، به‌زودی به آنکارا سفر خواهد کرد.

تحریم‌های جدید امریکا علیه ترکیه شامل وزیر دفاع، وزیر کشور و همچنین وزیر انرژی آن کشور می‌شود. دارایی‌های این سه وزیر در امریکا مسدود می‌شود و شرکت‌های امریکایی از انجام معامله با آنها منع شده‌اند. ترامپ در همین باره با انتشار بیانیه‌ای گفته: «من کاملا آمادگی آن را دارم که در صورت آنکه رهبران ترکیه به این اقدامات خطرناک و مخرب ادامه دهند، اقتصاد آن کشور را ویران کنم.»

ترامپ در عین حال تهدید کرده مذاکره بر سر مبادلات بازرگانی دو کشور امریکا و ترکیه را تعلیق خواهد کرد و عوارض گمرکی واردات فولاد از ترکیه را به ۵۰ درصد افزایش خواهد داد. حجم مبادلات بازرگانی دو کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود.

خبرگزاری فرانسه این اقدام ترامپ را برخاسته از افزایش انتقادها در امریکا دانسته است. در همین رابطه، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا با انتشار یک پست توییتری، این اقدامات دولت امریکا را برای جبران فاجعه‌ای که سیاست‌های غلط ترامپ به بار آورده، ناکافی دانسته است. اشپیگل‌ هم نوشته: «ترامپ ابتدا اقدام به آتش‌افروزی کرد و اکنون در مقام آتش‌نشان پا به میدان نهاده است.»

از سوی دیگر، میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه، عقب‌نشینی نیروهای نظامی امریکا از سوریه را سیاستی خطا با پیامدهایی فاجعه بار خوانده که می‌تواند به منافع امریکا در منطقه آسیبی جدی بزند. عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه در شرایطی همچنان ادامه دارد که وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه اعلام کرد، ارتش سوریه پس از توافق با کردها به‌طور کامل بر منبج و شهرک‌های اطراف آن مسلط شده است. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده، پلیس نظامی روسیه نیز اقدام به گشت‌زنی‌ها در حد فاصل بین ارتش ترکیه و سوریه در مرزهای شمال غربی منبج می‌کند.

   هزینه‌های گزاف سیاست خارجی

واشنگتن‌پست نوشته: تاکنون این امید وجود داشت که آسیب‌های ایجاد شده به سبب بی‌کفایتی، جهالت و دمدمی مزاجی وحشتناک ترامپ در حوزه سیاست خارجی تا حد زیادی حالت تئوریک داشته و قابل جبران هستند اما این تلقی دیگر درست نیست. هزینه‌های گزاف اشتباه بزرگ اخیر ترامپ در سوریه در مقابل چشمان ما در حال آشکار شدن هستند: جان انسان‌های بیگناه از بین رفته است؛ به نظامیان زن و مرد امریکایی خیانت شده است؛ دیکتاتورهای قصاب شجاع‌تر شده‌اند؛ تروریست‌های خطرناک آزاد شده‌اند. یک صحنه ترسناک در حال پیاده شدن در مقابل چشمان ما است و این وضعیت مطمئنا بدتر خواهد شد.

ترامپ و هم‌پیمانان جمهوری‌خواهش در کنگره که پیش از این با شدت باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق را به خاطر اجازه دادن به سوریه برای عبور از خط قرمزش بدون تبعات حاد سرزنش کردند، حالا هیچ‌یک از آنها حرفی نمی‌زنند. ترامپ در حالی گزینه عقب‌نشینی را انتخاب کرده که هیچ ملاحظه، هشدار و رایزنی در قبال هم پیمانان ما به عمل نیامده است و هیچ توجهی به کشورهای دیگری که در کنار امریکا جنگیده و از جان زنان و مردانشان برای جنگ مایه گذاشتند، نشان نداده است.

در دو سال گذشته سربازان امریکا با هم‌پیمانان کرد ما همکاری کرده تا به اصطلاح خلافت مرگبار داعش را شکست دهند. این هم‌پیمانان ما بیش از 11 هزار تن از نیروهای زن و مرد خود را از دست دادند در حالی که امریکا در این راه حدود 12 تن از نیروهایش را از دست داد. این یک موفقیت نادر امریکا در خاورمیانه بود. با این حال رییس‌جمهور امریکا این دستاورد را به کلی دور انداخته است. او با چنان شتابزدگی بالایی تسلیم شده که نیروهای امریکایی حتی نتوانستند برنامه بلندمدت خود برای منتقل کردن ده‌ها تن از زندانیان سطح بالای داعشی به همراه خود را اجرا کنند؛ ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بار دیگر و در مدت زمان نه‌چندان دوری خبر اقدامات این تروریست‌ها را در منطقه در اروپا یا در امریکا بشنویم.

گروه تروریستی داعش احتمالا دوباره نیروی شرارت بار خود را به‌کار خواهد گرفت. هم‌پیمانانی که کنار ما جنگیدند هدف قتل‌عام قرار می‌گیرند و زنان و کودکان غیر نظامی نیز به قتل می‌رسند... ترامپ عادت کرده به اینکه به عنوان قهرمان مبارزه امریکایی ژست بگیرد و به خودش افتخار کند اما یک فرمانده کل قوا در امریکا چه تجویزی تلخ‌تر از این می‌تواند برای سربازان امریکایی با دستور دادن به آنها برای رها کردن هم‌قطارانی که در کنارشان جنگیده‌اند، داشته باشد؟

 

 

 

ارسال نظر