ترامپ: تحریم‌های بزرگی علیه ترکیه در راه است

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۰۰:۵۳:۲۷
کد خبر: ۱۵۵۱۶۶
ترامپ: تحریم‌های بزرگی علیه ترکیه در راه است

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، با اشاره به موضوع حمله ترکیه به شمال سوریه در توییتی نوشته که تحریم‌های سنگین امریکا علیه ترکیه در راه است. پیشتر نیز پایگاه خبری هیل گزارش داده بود که تصمیم دولت ترامپ برای خارج ساختن نظامیان امریکایی از سوریه باعث خشم نمایندگان هر دو حزب اصلی این کشور در کنگره شده و این قانونگذاران در تدارک برای طرح و تصویب انواع قطعنامه‌ها و لوایح علیه این تصمیم و همچنین در راستای اعمال تحریم‌ علیه ترکیه به دلیل عملیاتش علیه مناطق کردنشین شمال سوریه هستند.

دونالد ترامپ هفته جاری با اشاره به اینکه امریکا نظامیان خود را از شمال شرقی سوریه خارج خواهد کرد، به ترکیه هشدار داد که به فکر اقدامی خارج از حد نیفتد وگرنه اقتصاد آن کشور را نابود خواهد کرد. با تشدید فشارهای داخلی و خارجی، دولت ترامپ جمعه از آماده شدن برای تحریم ترکیه خبر داد و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، نیز گفت به بانک‌ها در این مورد اطلاع‌رسانی شده است.

به‌گزارش رویترز، یکی از موضوعات مطرح در قضیه حمله ترکیه به شمال سوریه مساله فرار اعضای داعش از اردوگاه‌های این منطقه است. کردهای سوریه که حفاظت از این اردوگاه‌ها را برعهده دارند می‌گویند با حمله ترکیه کار حراست از این کمپ‌ها سخت شده و صدها داعشی در روزهای اخیر موفق به فرار شده‌اند.

دونالد ترامپ دوشنبه با اشاره به این موضوع در پیام توییتری خود نوشته «کردها ممکن است برخی‌شان را آزاد کنند تا ما را در این قضیه درگیر کنند. ترکیه و کشورهای اروپایی، که خیلی‌شان از آن کشورها آمده‌اند، می‌توانند آنها را به آسانی دستگیر کنند اما باید سرعت عمل به‌خرج بدهند. تحریم‌های سنگین علیه ترکیه در راه است! آیا مردم واقعاً فکر می‌کنند که باید با ترکیه که از اعضای ناتو است وارد جنگ بشویم؟ جنگ‌های بی‌پایان خاتمه خواهند یافت!»

  گسترش دامنه استقرار ارتش سوریه

تهدیدهای ترامپ علیه ترکیه در شرایطی است که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داده، در پی توافق بین نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای دولت این کشور، نیروهای وابسته به نظام سوریه حرکت به سمت شمال این کشور را آغاز کردند و به تدریج در حال در اختیار گرفتن شهرک‌ها و مناطق تحت کنترل کردها هستند تا به این ترتیب به رویارویی با عملیات خصمانه ترکیه بپردازند. در این راستا پیشقراولان ارتش سوریه وارد منبج، عین العرب، شهرک مرزی تل تمر، عین عیسی و الطبقه در حومه رقه، حسکه و قامشلی شدند، از آن سو نیروهای امریکایی نیز در حال تخلیه شمال شرق سوریه هستند. در این گزارش آمده، ارتش سوریه دوشنبه وارد شهر الطبقه، حومه و فرودگاه نظامی آن در حومه شمالی رقه شد. منابع به خبرگزاری آلمان گفته بودند، نیروهای دولت سوریه پیشروی به سمت استان رقه در شمال شرق سوریه را با هدف تسلط بر این استان آغاز کردند. سانا همچنین گزارش داد، نیروهای ارتش سوریه وارد تعداد زیادی از روستاها و شهرک‌ها در حومه‌های جنوبی، جنوب غربی و شمالی رقه شدند. این خبرگزاری نوشته، پرچم سوریه بر فراز تعدادی از موسسات دولتی و مدارس در دو شهر حسکه و قامشلی به اهتزاز درآمد. منابع تاکید کردند، ارتش سوریه بر تمامی مواضع نیروهای کرد در دو شهر حسکه و قامشلی مستولی شده و قرار است کل استان را به دست بگیرند.

شبکه‌های اجتماعی نیز گزارش دادند، توافق شده مدارس بسته به دستور کردها در برخی محله‌ها در شهر حسکه باز شوند و پرچم سوریه بر فراز آنها نصب شود و تحصیل طبق اصول دولتی شروع شود. نیروهای ارتش سوریه همچنین وارد شهرک عین عیسی شدند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه در شهرک عین عیسی در خط درگیری با ارتش ترکیه مستقر شدند.

ارتش سوریه اواخر یک‌شنبه نیز وارد مناطقی از شهر منبج در حومه شرقی حلب شد. پرچم سوریه بر فراز شهر منبج به اهتزاز درآمد. استقرار ارتش از دو روستای الجاموس و وریده شروع شد و ارتش قصد دارد در اطراف شهر به استقرار خود ادامه دهد. روزنامه سوری الوطن نیز به نقل از یک منبع میدانی نوشت، ارتش بعد از محاصره منطقه الساجور و بستن خط ارتباطی افراد مسلح کرد و تروریست‌های وابسته به ارتش ترکیه وارد منبج شد. رسانه‌های سوری از جمله خبرگزاری رسمی این کشور گزارش دادند، یک روز پس از توافق بین نظام سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد)، یگان‌های ارتش سوریه وارد دو شهر عین العرب (کوبانی) و منبج در حومه حلب شدند. همچنین اسپوتنیک گزارش داد، نیروهای ارتش سوریه وارد شهرک تل تمر در حومه حسکه شدند. خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک در استان حسکه از ورود پیشقراولان ارتش سوریه به شهرک تمر جنوب واقع در کنترل نیروهای قسد در شرق شهر راس العین در مرزهای ترکیه خبر داد.

رویترز هم از احتمال خروج کامل نیروهای امریکایی از سوریه خبر داده و به نقل از یک مقام امریکایی نوشته که اعضای تیم دیپلماتیک امریکا که روی پروژه تحکیم ثبات در سوریه فعالیت می‌کردند، شمال شرق سوریه را ترک کردند. خروج هیات دیپلمات امریکایی از شمال شرق سوریه یک روز پس از آن است که مارک اسپر وزیر دفاع این کشور، از خروج ۱۰۰۰ نظامی امریکا از این منطقه خبر داد. اسپر یک‌شنبه تایید کرد، حدود ۱۰۰۰ سرباز امریکایی در طرح عقب کشیدن عمدی از شمال سوریه خارج خواهند شد.

دفتر هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل دوشنبه اعلام کرده به‎دنبال عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، بیش از ۱۵۰ هزار سوری از شهرهای خود آواره شدند. به‌گزارش سی‌ان‌ان، دفتر هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرده به‌دنبال این عملیات، حدود ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار نفر از شهرهای خود آواره شدند. سازمان ملل در ادامه از حملات هوایی ترکیه در اطراف اردوگاه «عین عیسی» ابراز نگرانی کرده است. هزاران خانواده داعشی در اردوگاه عین عیسی اسکان دارند.

 

ارسال نظر