2 گزینه برگزیتی جانسون برای بروکسل

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۷۶
2 گزینه برگزیتی جانسون برای بروکسل

گروه جهان|

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، در دیدار با برخی از رهبران اروپا از آنان خواهد خواست تا با طرح او برای انجام برگزیت موافقت کنند. پارلمان بریتانیا قرار است که شنبه آینده درباره هرگونه توافق احتمالی میان رهبران اروپایی و جانسون رای‌گیری کنند. جانسون قرار است دوشنبه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، و ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، دیدار کند.

یورونیوز به نقل از ساندی‌تایمز نوشته، نخست‌وزیر بریتانیا از این سه تن خواهد خواست که یا به او کمک کنند تا در همین هفته به توافق تازه‌ای برسد یا آنکه با انجام نوعی «برگزیت دوستانه بدون توافق» موافقت کنند.

گفته شده، مقام‌های امنیتی بریتانیا بوریس جانسون را متقاعد کرده‌اند که برگزیت بی‌توافق خطر حمله تندروها را در ایرلند شمالی و انگلستان افزایش می‌دهد و احتمال خشونت‌های فرقه‌ای و متعصبانه را در شهرهایی نظیر گلاسکو بیشتر می‌کند. به همین دلیل اولویت جانسون، برای انجام برگزیت، آن خواهد بود که به هر ترتیب ممکن با سران اروپا به توافق برسد. این در حالی است که جرمی کوربین رهبر حزب مخالف دولت بریتانیا اعلام کرده بعید است از توافق احتمالی بوریس جانسون و اتحادیه اروپا حمایت کند. رهبر حزب کارگر همچنین گفته احتمال زیادی برای برگزاری انتخابات سراسری پیش از سال نو میلادی وجود دارد.  نخست‌وزیر بریتانیا دوشنبه در شرایطی به دیدار رهبران اروپایی می‌رود که دونالد توسک رییس شورای اروپا، هفته گذشته او را متهم کرد که آینده اروپا را به بازی گرفته است. رییس شورای اروپا در صفحه توییتر خود خطاب به بوریس جانسون نوشت: «مساله بر سر پیروزی در یک بازی احمقانه ملامت یکدیگر نیست. اکنون پای آینده اروپا و بریتانیا و امنیت و منافع ملت‌های ما در میان است. شما به‌دنبال توافق نیستید، به‌دنبال تمدید مهلت برگزیت نیستید، به‌دنبال لغو جدایی هم نیستید، به کجا می‌روید؟»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، نیز دستیابی لندن و بروکسل به توافق بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را بسیار نامحتمل ارزیابی کرده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده‌اند که جانسون در تلاش است تا مسوولیت شکست احتمالی مذاکرات و خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا را بر گردن اتحادیه اروپا بیاندازد. به‌نظر می‌رسد که دفتر نخست‌وزیری بریتانیا نیز امیدی به توافق زودهنگام با اتحادیه اروپا ندارد. یک منبع آگاه دفتر نخست‎وزیری در آستانه دیدار جانسون و رهبران اروپایی گفته که لندن هنوز راه طولانی برای دستیابی به توافق نهایی برگزیت با اتحادیه اروپا دارد.

اگر اتحادیه اروپا و بریتانیا نتوانند در موعد مقرر به توافق دست یابند جانسون مجبور به انتخاب بین گزینه درخواست تمدید مهلت برگزیت و گزینه خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا می‌شود. گرچه نخست‌وزیر بریتانیا بارها تاکید کرده که با توافق یا بدون توافق ۳۱ اکتبر بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد، اسنادی که دولت بریتانیا به دادگاه اسکاتلند ارایه کرده نشان می‌دهد جانسون آماده است تا در صورت نرسیدن به توافق با اتحادیه اروپا تا ۱۹ اکتبر درخواست تمدید مهلت برگزیت را به این اتحادیه ارایه کند.

خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به این معنی خواهد بود که بخش خدمات بریتانیا ضمانت دسترسی‌اش به بازار واحد اروپا را از دست خواهد داد. این امر از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه بریتانیایی گرفته تا وکلا، دست‌اندرکاران موسیقی و سرآشپرها، بر همه این نوع مشاغل تأثیر منفی خواهد گذاشت.

با خروج بدون توافق، فهرست بلندبالایی از تعرفه‌ها و مالیات‌ها دوباره برای اقلام صادراتی بریتانیا به بقیه اروپا وضع می‌شود که رقابت محصولات آن کشور در بازارهای اروپایی را تضعیف می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از فروشندگان و بنگاه‌های تجاری کوچک‌تر بریتانیایی که بر بازار اروپا متمرکزند نتوانند در چنین شرایطی سر پا بمانند. با سخت‌تر شدن تجارت دوسویه با اروپا، ارزیابی‌های دولت بریتانیا نشان می‌دهد که در خود بریتانیا نیز قیمت مواد غذایی افزایش خواهد یافت. بررسی‌های مختلف، ازجمله یک ارزیابی انجام‌شده توسط روزنامه بریتانیایی گاردین، نشان می‌دهد که در صورت وقوع برگزیت بی‌توافق، ۱۰ سال بعد درآمد سرانه شهروندان بریتانیا بین 5/3 تا 7/8 درصد کاهش خواهد یافت.

چشم‌انداز یک برگزیت بی‌توافق وضعیت کار و اقامت خارجیان اروپایی مقیم بریتانیا را نیز از هم‌اینک با شک و تردیدهای زیادی مواجه کرده است. کارفرمایان و صاحب‌خانه‌های این افراد ناچار خواهند شد از قوانین جدیدی در ارتباط با این افراد پیروی کنند و این موقعیت این افراد در کشور میزبان را متزلزل خواهد کرد. بریتانیایی‌های مقیم دیگر کشورهای اروپایی نیز به نوبه خود بی‌مشکل نخواهند بود و بسیاری از آنها از چندی پیش از ترس تغییرات در قوانین و بی‌ثباتی وضعیت خود سعی کرده‌اند به ملیت کشورهای میزبان خود درآیند. در هر صورت، ورود و خروج این افراد و اروپاییان دیگر به بریتانیا نیز دیگر به آسانی امروز نخواهد بود.

موضوع دیگر مهم، مساله وضعیت مرزی در جزیره ایرلند خواهد بود. جمهوری ایرلند (به عنوان عضو اتحادیه اروپا) هم‌مرز یک منطقه متعلق به بریتانیا به نام ایرلند شمالی است. مساله ایجاد پاسگاه‌های مرزی و گمرکی یا باز گذاشتن این مرز یکی از مشکلات بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت است. جمهوری ایرلند تنها مرز زمینی بریتانیا با اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. بررسی‌های بانک مرکزی ایرلند نشان می‌دهد در صورت وقوع برگزیت بدون توافق، یک‌سوم از کل مزرعه‌داران ایرلند ورشکسته خواهند شد چرا که تاب افزایش تعرفه‌های گمرکی برای انتقال دام به دو سوی مرز را نخواهند داشت.

 

ارسال نظر