تهدید دوباره امریکا به زمین‌گیر کردن اقتصاد ترکیه

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۸۴
تهدید دوباره امریکا به زمین‌گیر کردن اقتصاد ترکیه

گروه جهان|

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، می‌گوید «با وجود فشارهایی که از چپ و راست می‌آید» به عملیات ارتش خود در شمال سوریه ادامه خواهد داد. ترکیه در چهارمین روز حمله نظامی به سوریه مدعی شده کنترل مرکز شهر رأس‌العین را به دست گرفته‌ است، ادعایی که از سوی نیروهای کرد «ارتش دموکراتیک سوریه» تکذیب شده است.

 در همین حال وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرده نیروهای نظامی این کشور در اطراف کوبانی زیر آتش توپخانه ارتش ترکیه قرار گرفته است. امریکا بار دیگر از ترکیه خواسته به عملیات نظامی در شمال سوریه پایان دهد در غیر این صورت تحریم‌های سختی علیه آن اعمال خواهد شد.

در همین حال، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، در تماس تلفنی با دونالد ترامپ همتای امریکایی، خود بر لزوم پایان دادن به حمله نظامی ترکیه به سوریه تأکید کرده است. احمد ابوالغیظ دبیرکل اتحادیه عرب، نیز اعلام کرده حمله نظامی ترکیه به سوریه تهاجم به خاک یک کشور عربی و تجاوز به حق حاکمیت آن است.

بنا بر اعلام «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» نیروهای ترکیه و ارتش ملی سوریه وارد رأس‌العین شده‌اند اما نبردها در این شهر همچنان جریان دارد. نیروهای ترک پیش از این بمباران‌های شهرهای مرزی از جمله رأس‌العین در شمال شرقی سوریه را بامداد شنبه از سر گرفته بودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که اوضاع در شهر تل‌ابیض نسبت به روزهای پیش کمی آرام‌تر است، هرچند صدای تیراندازی و انفجار گهگاه شنیده می‌شد.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده، در چهار روز عملیات در شمال سوریه، ۴۱۵نفر از نیروهای کرد را کشته است. اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه در آماری متفاوت می‌گوید که ۷۴نیروی کرد در درگیری‌های روزهای اخیر کشته شده‌اند. این سازمان تعداد کشته‌های نیروهای مورد حمایت ترکیه را ۴۹نفر ذکر کرده و شمار جان‌باختگان غیرنظامی در مدت را نیز ۲۰نفر ذکر کرده که بیشتر آنها ساکنان شهر تل‌ابیض بوده‌اند.

مقامات محلی کرد در سوریه اعلام کردند در اثر حملات اخیر ترکیه تاکنون بیش از ۱۹۰هزار تن از ساکنان این مناطق آواره شده‌اند. این در حالی است که برآورد اخیر سازمان ملل متحد از آواره شدن دست‌کم ۱۰۰هزار تن از ساکنان این مناطق حکایت دارد.

   نیروهای امریکا زیر آتش توپخانه ترکیه

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نیز شنبه اعلام کرده شماری از نیروهای امریکایی مستقر در سوریه، نیمه‌شب جمعه زیر آتش توپخانه ترکیه قرار گرفته‌اند اما آسیبی به سربازان امریکایی وارد نشده است. بروک دی‌والت سخنگوی پنتاگون، گفته: «انفجار در چند صدمتری محدوده سازوکار امنیتی، صورت گرفته، منطقه‌ای که ترک‌ها می‌دانند نیروهای ایالات متحده در آن مستقر هستند.» پنتاگون تأکید کرده گرچه هیچ تمایلی به درگیری با نیروهای ترکیه ندارد اما نیروهای ایالات متحده، اگر ناگزیر شوند، از خود دفاع خواهند کرد. از سوی دیگر وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد فقط به آتشی پاسخ داده که منشأ آن نزدیک به پایگاه نیروهای امریکایی در نزدیکی کوبانی بوده است و در این میان اقدامات لازم را صورت داده است تا هیچ‌گونه آسیبی به این پایگاه وارد نشود.

این در حالی است که وزارت دفاع ترکیه تصریح کرده هیچ حمله‌ای به پست دیده‌بانی ایالات متحده صورت نگرفته، و آتش توپخانه ترکیه پاسخی بوده است به حمله‌ای که به پست‌های نظامی این کشور در نزدیکی شهر سوروچ، که در نقطه مقابل کوبانی در خاک ترکیه واقع است، انجام شده بوده است.

در همین حال مقام‌های امریکایی دور جدیدی از صدور هشدارها به ترکیه را آغاز کرده‌اند؛ از جمله وزیر خزانه‌داری امریکا که گفته واشنگتن قدرت لازم برای زمین‌گیر کردن اقتصاد ترکیه را دارد. به‌گزارش بیزینس اینسایدر، استیو منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، هشدار داده تداوم وضعیت فعلی، باعث اعمال تحریم‌های کاملا موثر علیه اقتصاد ترکیه خواهند شد. منوچین با بیان اینکه دونالد ترامپ به او اختیارات لازم برای اعمال تحریم علیه ترکیه را داده، به مقامات ترک هشدار داد که اگر لازم باشد، اقتصاد ترکیه را تعطیل خواهد کرد. ترکیه اما اعلام کرده که به هرگونه اقدام علیه آنکارا پاسخ خواهد داد.

نیویورک‌تایمز نوشته، تحریم‌های جدید امریکا بیشتر از آنکه اقتصاد ترکیه را هدف قرار دهد، مقام‌های نظامی و دولتی ترکیه را هدف قرار خواهد داد. یک مقام آگاه در وزارت خزانه‌داری گفته الگوی تحریم‌های جدید مدنظر واشنگتن، مشابه تحریم‌هایی خواهند بود که سال گذشته و به‌دنبال بازداشت یک کشیش امریکایی در ترکیه علیه برخی مقام‌های ترکیه از جمله دو وزیر وضع شدند.

اقتصاد ترکیه سال گذشته را با تورم بالای ۲۰ درصد و رشد اقتصادی منفی به پایان رساند و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز ۰.۳درصد کوچک‌تر شود. ارزش لیر نیز که سال گذشته حدود ۳۰درصد در برابر دلار کاهش یافته بود با تنش‌های جدید وارد دوره ریزشی جدیدی شده است.

رویترز گزارش داده، ارزش لیر ترکیه در واکنش به تهدیدهای اخیر امریکا و اروپا مبنی بر تحریم آنکارا نزولی شده و دلار با یک درصد افزایش به ۵.۸۹ لیر رسید. یک معامله‌گر ارزی در استانبول گفته: «در حالی که بیانیه‌های قبلی امریکا نوعی چراغ سبز به ترکیه بود، حالا مشخص نیست چه خواهد شد و پرسش‌های زیادی در خصوص تحولات آینده پیش آمده است.»

 

ارسال نظر