جنگ تجاری فقر را در جهان تشدید می‌کند

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۳۲:۳۸
کد خبر: ۱۵۴۸۱۱
جنگ تجاری فقر را در جهان تشدید می‌کند

گروه جهان|

 رییس سابق صندوق بین‌المللی پول که بزودی سکان هدایت بانک مرکزی اروپا را به دست می‌گیرد خواستار چندجانبه‌گرایی برای حل مشکلات اقتصاد جهان شده است. کریستالینا جیورجیوا رییس جدید بلغارستانی صندوق بین‌المللی پول، نیز با اشاره به سیاست‌های حمایت‌گرایانه و تشدید جنگ تجاری هشدار داده که شرایط فعلی فقر را در جهان تشدید خواهد کرد.  به‌گزارش شینهوا، کریستین لاگارد که در دوره گذار میان دو مدیریت دو نهاد بزرگ مالی جهان است، گفته: «رشد صندوق بین‌المللی پول در دوره مدیریت من به این دلیل مهم است که همه کشورها، بزرگ یا کوچک، فقیر یا غنی درک کردند برای توسعه رشد اقتصادی و مقابله با چالش‌های جهانی نیازمند چندجانبه‌گرایی هستیم.» او که پس از هشت سال مدیریت صندوق بین‌المللی پول از ابتدای ماه آینده میلادی ریاست بانک مرکزی اروپا را برعهده می‌گیرد، گفته: «هیچ کشوری، فارغ از اینکه چقدر بزرگ باشد، نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای برای خود عمل کند، چرا که سرمایه‌ها در جهان بدون مرز در حرکت هستند.»  به‌گفته او، کشورهای آفریقایی که باید تا سال ۲۰۳۰ به اهداف خود در توسعه پایدار دست پیدا کنند، نمی‌توانند به‌ تنهایی از پس این کار بر بیایند، آنها به حمایت دیگران نیاز دارند. بخش‌هایی از دنیا مانند اروپا که رویکرد بازی به مبادلات تجاری دارند برای ادامه این روند خود نیازمند دیدگاه چندجانبه‌گرایانه هستند.  رییس سابق صندوق بین‌المللی پول در ادامه گفته جهان برای موفقیت چندجانبه گرایی جدید باید بیشتر به مردم توجه کند و باید روش‌های شفاف‌تر و جدی‌تری را به‌کار گیرد. او با اشاره به رویکردهای مخالف جهانی‌سازی و مخالف تجارت آزاد در برخی کشورها گفته: «جهانی‌سازی رویکردی است که فعلا ماندگار است اما احتمالا تغییر فاز خواهد داد.» رییس بعدی بانک مرکزی اروپا پیشتر هشدار داده بود که رشد اقتصاد جهانی شکننده و مورد تهدید است. لاگارد با هشدار درباره شکننده بودن وضعیت اقتصاد جهانی تصریح کرده بود که برای مقابله با این چالش، سیاست‌گذاران باید نوسانات ناشی از تصمیم‌های فردی را به حداقل برسانند. لاگارد که اخیرا بطور رسمی از صندوق بین‌المللی پول کنار رفته است از تصمیم‌هایی مانند برگزیت و جنگ‌های تجاری به عنوان مثال‌هایی برای زخم‌های غیر ضروری برای اقتصاد جهان نام برده و گفته است اشتباهات انسانی می‌تواند با تصمیمات درست برطرف شوند. او پیشتر نیز بارها درباره تبعات جنگ تجاری بر اقتصاد جهان هشدار داده بود.

  خسارت امریکا به اقتصاد جهان

رییس صندوق بین‌المللی پول نیز گفته جنگ تجاری امریکا با کشورهای دیگر ۷۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی آسیب خواهد زد. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، کریستالینا جیورجیوا رییس جدید بلغارستانی صندوق بین‌المللی پول، گفته مسیر اقتصاد جهانی در مقایسه با دو سال قبل تغییر کرده است و بخش زیادی از کاهش رشد اقتصادی جهان مربوط به پیامدهای جنگ تجاری دولت ترامپ با دیگر کشورها است.  او با بیان اینکه پیشتر نیز نسبت به پیامدهای منازعات تجاری هشدار داده‌ایم، گفته: «اکنون شاهد هستیم که این منازعات آثار خود را به جای می‌گذارند.» پیش‌بینی شده رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ بطور متوسط معادل ۲.۶درصد باشد که ضعیف‌ترین رشد سه سال اخیر محسوب می‌شود. رییس صندوق بین‌المللی پول ضمن اشاره به پیش‌بینی‌های اخیر گفته در صورت بهبود نیافتن وضعیت، رشد اقتصادی جهان در سال آینده از وضعیت فعلی نیز وخیم‌تر خواهد شد. جیورجیوا هشدار داده پایان ندادن به این جنگ تجاری در سال آینده رشد اقتصادی جهان را ۰.۸ درصد کاهش خواهد داد که معادل ۷۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. این زیان معادل کل تولیدات ناخالص داخلی سویس در یک سال خواهد بود. بانک جهانی نیز اخیرا بار دیگر نسبت به تشدید جنگ تجاری و تشدید فقر در جهان هشدار داده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، «پینلوپی کوجیانو گلدبرگ» مدیر ارشد اقتصادی بانک جهانی، چهارشنبه گفته: «با تداوم جنگ‌های تجاری در جهان، سرمایه‌گذاری‌ها به تعویق خواهد افتاد و در نتیجه با کاهش رشد اقتصادی سطح فقر نیز افزایش می‌یابد.» گلدبرگ گفته: «مردم جهان بدون رشد اقتصادی به ناچار باید با فقر و چالش روبرو شوند. جنگ تجاری ایالات متحده و چین که شامل صدها میلیارد دلار تجارت دو طرفه است، هم‌اکنون در مرکز اختلافات جهانی قرار دارد که می‌توان از تبعات این جنگ به تنش تجاری میان واشنگتن با اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک و برگزیت نیز اشاره کرد.»

به‎گفته گلدبرگ، در زمان چالش‌ها سرمایه‌گذاری‌ها کاهش می‌یابد و این روند موجب تضعیف رشد اقتصادی در مناطق فقیرنشین مانند آفریقا خواهد شد. مدیر ارشد بانک جهانی یادآوری کرده، با تشدید تنش‌های تجاری احتمال آنکه برخی کشورها هرگز نتوانند در آینده از رنج فقر رهایی یابند زیاد است.  قراراست مقامات امریکایی و چینی پنج‌شنبه (امروز) در واشنگتن بر سر راهکارهای خروج از بن‌بست فعلی با یکدیگر دیدار کنند اما بسیاری از کارشناسان معتقدند دستکم در کوتاه‌مدت نباید به حصول یک توافق پایدار امیدوار بود. در حال حاضر امریکا بر واردات کالاهایی به ارزش ۳۶۰ میلیارد دلار از چین تعرفه اضافه وضع کرده است. اقتصاددانان نظر واحدی درخصوص تاثیر جنگ تجاری بین امریکا و چین بر روی رشد اقتصادی کشورهای جهان ندارند اما این مساله قطعی یکی از موثرترین عوامل کاهش رشد در مناطقی نظیر شرق اسیا و اروپا بوده است.

 

ارسال نظر