نگرانی بانک جهانی از شرایط اقتصادی جهان

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۲۷
نگرانی بانک جهانی از شرایط اقتصادی جهان

گروه جهان|

رییس بانک جهانی اوضاع اقتصاد جهانی را بسیار شکننده توصیف کرده است. دیوید مالپاس با ابراز نگرانی از کاهش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و مشخص نبودن چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفته اقتصاد جهانی در مقطع شکننده‌ای قرار دارد. این ابراز نگرانی در شرایطی است که ایالات متحده در تازه‌ترین اقدام خود علیه چین، 28 سازمان نظارتی و شرکت چینی را تحریم کرده است. به‌گزارش بلومبرگ، دیوید مالپاس که برای شرکت در همایش مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به شهر مونترال کانادا سفر کرده بود، گفته به نظر می‌رسد رشد اقتصادی امسال جهان بطور متوسط حتی از پیش‌بینی قبلی ۲.۶درصدی نیز ضعیف‌تر باشد چرا که ریسک‌های تجاری و سیاسی در جهان افزایش یافته‌اند.

رییس بانک جهانی با هشدار مجدد نسبت به وجود ریسک‌های متعدد بر سر راه اقتصاد جهانی گفته اکتبر ماه مهمی برای اقتصاد خواهد بود. قرار است این ماه مذاکرات تجاری بین امریکا و چین پس از یک وقفه دو ماهه از سر گرفته شود و در آخر این ماه نیز مهلت قانونی برای رسیدن به توافق بر سر برگزیت بین بریتانیا و اتحادیه اروپا به پایان خواهد رسید. انتخابات کانادا نیز در همین ماه برگزار خواهد شد. مالپاس با انتقاد از نرخ بهره پایین یا منفی گفته در حال حاضر ۱۵تریلیون دلار اوراق قرضه با نرخ بهره صفر یا منفی منتشر شده است که این حجم از «سرمایه یخ‌زده» مانعی جدی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد بود.

رییس جدید بانک جهانی که فوریه سال گذشته توسط دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا، برای تصدی این سمت پیشنهاد شد از جمله مخالفان رویکرد چین در عرصه تجاری و طرفدار تعریف مجددی از نظم نوین اقتصادی در سطح جهان است. او آوریل امسال به ریاست بانک جهانی رسید و دوره‌اش پنج ساله خواهد بود.

البته تنها رییس بانک جهانی نسبت به اوضاع اقتصادی جهان نگران نیست، صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌تر با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرده بود متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال جاری به ۳.۲درصد برسد که ۰.۷ درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی است.

   تحریم‌های جدید امریکا علیه چین

هشدارها درباره چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد جهانی از جمله به‌دلیل تشدید جنگ تجاری چین و امریکا در شرایطی است که ایالات متحده در آستانه دور جدیدی از مذاکرات تجاری که قرار است پنج‌شنبه آغاز شود، ۲۸شرکت چینی را تحریم کرده است.

به‌گزارش سی‌ان‌بی‌سی، امریکا 28 سازمان نظارتی و شرکت چینی را در ارتباط با نقض حقوق مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌های قومی غالبا مسلمان در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. از جمله شرکت‌های تحت تحریم می‌توان به شرکت نظارت ویدیویی «هایک‌ویژن» و «داهوآ» اشاره کرد که از بزرگ‌ترین شرکت‌های نظارتی چین هستند. با اعمال تحریم‌ها، این شرکت‌ها نمی‌توانند با امریکا داد و ستد داشته باشند. «لیو هی» معاون نخست‌وزیر چین، پنج‌شنبه برای دور جدیدی از مذاکرات به واشنگتن سفر می‌کند. به اعتقاد ناظران، تحریم‌های تازه وضع شده از سوی امریکا بر مذاکرات تجاری دو کشور تاثیر خواهد گذاشت.

دونالد ترامپ در آستانه این مذکرات با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه چین تمایلی به توافق گسترده تجاری با امریکا ندارد در توییتر نوشته: «ما توافق کامل تجاری با چین را می‌خواهیم؛ هر توافقنامه تجاری که با چین امضا می‌کنیم باید منصفانه و عادلانه باشد.» مقامات چین بطور تلویحی گفته‌اند از دست‌یابی به یک توافق تجاری گسترده با امریکا به صورتی که ترامپ مایل است اکراه دارند.

در همین حال، کاخ‌سفید به‌طور رسمی تایید کرده که مذاکرات سطح بالا با حضور لیو هی معاون نخست‌وزیر چین، رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا، و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور، آغاز می‌شود. این مذاکرات یک هفته پیش از اعمال عوارض 250میلیارد دلاری بر کالاهای چینی برگزار می‌شود. ترامپ پیشتر اعلام کرده بود اگر هیچ پیشرفتی در مذاکرات صورت نگیرد، این افزایش عوارض در پانزدهم اکتبر اجرایی می‌شود. امریکا انتظار دارد چین حفاظت از مالکیت فکری امریکا را بهبود بخشد، به دزدی سایبری و انتقال اجباری تکنولوژی به شرکت‌های چینی خاتمه دهد، یارانه‌های صنعتی را محدود کند و دسترسی شرکت‌های امریکایی به بازارهای بسته چین را افزایش دهد.

پس از شکست دور قبلی مذاکرات در اواخر جولای، ترامپ دور جدید عوارض را بر کالاهای چینی وضع کرد. چین هم بلافاصله در اقدامی تلافی‌جویانه عوارض بر کالاهای امریکایی را افزایش داد. با آغاز مذاکرات در روز دوشنبه، وزارت کشاورزی امریکا گزارش داد صادرات دانه‌های سویا به چین افزایش یافته است. چین قراردادهایی برای خرید 3.5میلیون تن دانه سویا از امریکا از اول سپتامبر ثبت کرده است. آسوشیتدپرس اما گزارش داده که شاخص‌های بورس امریکا به خبر آغاز مذاکرات تجاری واکنش مثبتی نشان نداده‌اند چرا که معامله‌گران بیش از پیش نگران وخیم‌شدن شاخص‌های کلان اقتصاد امریکا هستند.

«جینگ یی‌پن» استراتژیست بازار در بانک ای‌جی گفته: «با توجه به واکنش کم‌رمق بازارها به اخبار جنگ تجاری با وجود توافق امریکا و چین برای از سرگیری مذاکرات، فکر می‌کنم بازار خیلی نسبت به نتیجه این نشست خوش‌بین نیست.» گفته شده، در وال‌استریت شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» ۰.۳۶درصد عقب‌نشینی کرد و به ۲۶ هزار و ۴۷۸.۰۲ واحد رسیده است. شاخص «اس‌اند‌پی۵۰۰» هم با ۰.۴۵درصد کاهش تا سطح ۲۹۳۸.۷۹ واحدی پایین رفته و دیگر شاخص مهم بورسی یعنی «نزدک کامپوزیت» هم با ریزش ۰.۳۳درصدی در سطح ۷۹۵۶.۲۹ واحدی بسته شده است.

 

ارسال نظر