بی‌میلی چین به توافق تجاری گسترده با امریکا

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۵۴۶۳۶
بی‌میلی چین به توافق تجاری گسترده با امریکا

گروه جهان|

دور جدید مذاکرات تجاری چین و امریکا در شرایطی آغاز می‌شود که مقام‌های چینی درباره رسیدن به یک قرارداد گسترده تجاری با امریکا تردید دارند.

بلومبرگ نوشته، چین فهرست مواردی که قصد دارد تا بر سر آنها با دولت امریکا مذاکره کند را محدود کرده است. بنا بر این گزارش، «لیو هی» معاون نخست‌وزیر چین که ریاست هیات مذاکره‌کننده چینی را برعهده دارد قرار است پیشنهادهایی را مطرح کند که تعهد به اصلاح سیاست صنعتی چین یا سوبسیدهای دولتی را شامل نمی‌شود، مواردی که از خواسته‌های اصلی دولت ترامپ در مذاکرات تجاری هستند.

این در شرایطی است که تنش‌های دو کشور پس از اعمال محدودیت از طرف امریکا برای سرمایه‌گذاری در چین افزایش یافته است. این ممنوعیت احتمالاً شامل تمام سرمایه‌گذاری‌های مالی امریکا در شرکت‌های چینی می‌شود.

دونالد ترامپ در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات‌در روز پنج‌شنبه با فاجعه بار خواندن وضع اقتصادی چین گفته: «چین بسیار خواهان آن است که با ما به توافق برسد. پکن چین به‌شدت تحت فشار قرار دارد؛ تعرفه‌ها به چین به‌شدت ضربه وارد کرده است. ۳ میلیون فرصت شغلی در چین از دست رفته است.» ترامپ همچنین گفته: «زنجیره تامین در چین در وضع فاجعه‌بار قرار دارد. شرکت‌های فعال در چین به کشور‌های دیگر از جمله امریکا می‌روند. چین در حال حاضر در وضع فاجعه کامل قرار دارد.»

جنگ تجاری امریکا و چین در ماه‌های گذشته بالا گرفته و اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است. بلومبرگ نوشته، در پی انتشار گزارشی از اینکه چین برای توافق تجاری گسترده با ترامپ بیش از پیش بی‌میل شده است، سهام امریکا و یوآن چین افت کردند. گفته شده، شاخص اس‌اندپی۵۰۰ در روز دوشنبه با باز شدن بورس لندن ۰.۴ درصد افت کرد. شاخص نیکی ژاپن هم ۰.۱۶درصد افت کرده است و نتوانست از رشد جمعه وال‌استریت سود ببرد. سهام وال‌استریت پس از گزارش اشتغال امریکا، که اضطراب بازار را کاهش داد در روز جمعه جهش داشت. شاخص سی‌ان‌بی‌سی۱۰۰ آسیا نیز ۰.۰۸درصد پایین آمد. یوآن چین نیز ۰.۲درصد در برابر دلار افت کرد و به نرخ برابری ۷.۱۲۷۵ رسید.

  نارضایتی‌های داخلی

اگرچه دولت ترامپ تاکید می‌کند که جنگ تجاری با چین هیچ تاثیری بر اقتصاد امریکا ندارد، تعرفه‌ها بالای۱۰۰میلیارد دلار برای کشورش سودآوری داشته و از بازرگانان ‌امریکایی خواسته به‎دنبال بازارهای جایگزین باشند اما تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود امضای توافقنامه تجاری میان امریکا و کشورهای دیگر از جمله ژاپن، این مساله نمی‌تواند مشکل از دست رفتن بازار چین را مثلا برای کشاورزان امریکایی جبران کند.

نشریه پولیتیکو گزارش داده، صادرات کشاورزی امریکا در ۲۰۱۹ در مقایسه با ۲۰۱۸ نزدیک به ۷درصد کاهش یافته است و این یکی از بدترین دوره‌ها و بحرانی‌ترین شرایط برای صنعت کشاورزی امریکا از سال‌۱۹۸۰ به این طرف است. برایان تالهام از مسوولان انجمن غلات ایالات متحده می‌گوید که کشاورزان امریکایی در حال از دست دادن شکیبایی خود هستند، وعده‌های ترامپ را هم قبول ندارند و جایگزینی برای بازار چین هم ندارند.

امریکا مدعی است که با کاهش تدریجی تعرفه‌های ژاپن میزان فروش محصولات کشاورزی این کشور به بازار ژاپن به بیش از ۷ میلیارد دلار و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید اما انجمن کشاورزی امریکا این پیش‌بینی را باورپذیر ندانسته است. میزان فروش دانه‌های روغنی امریکا در ماه جولای امسال ۵میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در مقایسه با یک سال قبل کاهش یافت که یک افت ۳۰ درصدی را به ثبت رسانده است. کارشناسان بر این اعتقادند که با وجود یافتن بازارهای جایگزین، میزان خسارتی که حوزه کشاورزی امریکا به‌دلیل از دست دادن بازار چین متحمل شده است، جبران نخواهد شد.

از آغاز مذاکرات تجاری چین و امریکا از فوریه سال ۲۰۱۸ به این سو، دو کشور در ۱۲ نشست دو جانبه درباره اکثر مسائل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به‌خاطر عهدشکنی طرفین دچار فراز و نشیب شد. دوازدهمین دور مذاکرات تجاری چین و امریکا دو ماه پیش بدون نتیجه در شانگهای برگزار شد. پس از این مذاکرات بود که امریکا تصمیم گرفت بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین و پکن هم بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از امریکا تعرفه جدید اعمال کنند.

موسسه رتبه‌بندی «اس‌اندپی» در گزارش جدید خود گرچه با رتبه اعتباری چین را به‌دلیل باقی ماندن سطح تولیدات ناخالص داخلی چین در سطح بالاتر از میزان انتظار به “ A+ “ ارتقا داد اما اعلام کرده که تداوم اختلافات پکن و واشنگتن می‌تواند رشد اقتصادی دو طرف را کاهش دهد. موسسه اس‌اندپی همچنین اعلام کرده امید کمی برای حل مناقشه تجاری امریکا و چین در کوتاه‌مدت وجود دارد و این بدان معناست که در آینده، رشد بخش تولید و جذب سرمایه خارجی در صنایع صادرات‌محور چین با کاهش محسوس مواجه خواهند شد.

 

ارسال نظر