سی‌ان‌ان: احتمال حذف ترامپ در سنا وجود دارد

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۹۷
سی‌ان‌ان: احتمال حذف ترامپ در سنا وجود دارد

گروه جهان|

دونالد ترامپ که در معرض خطر استیضاح دموکرات‌‌ها قرار گرفته تحقیقات مجلس نمایندگان را نه یک استیضاح که یک کودتا ارزیابی کرده است. ترامپ در حساب توییتری خود نوشته: «بر اساس آنچه روز به روز متوجه می‌شوم، به این نتیجه می‌رسم آنچه در حال اتفاق افتادن است استیضاح نیست بلکه یک کودتاست که قصدش کنار زدن قدرت مردم، رای‌شان، آزادی‌هایشان، دومین دور انتخابشان، مذهب، ارتش، دیوار مرزی و حقوق طبیعی و خدادادیشان به عنوان شهروند ایالات متحده امریکاست.»

رویارویی کنگره و دولت ترامپ بر سر ماجرای اوکراین لحظه‌به لحظه‌حساس‌تر می‌شود. ترامپ از تلاش برای کودتا علیه خود سخن گفته و نمایندگان دموکرات را متهم به خیانت به وطن کرده است. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، هم گفته در برابر اعمال فشار کنگره ایستادگی می‌کند. در این میان کنگره دولت ترامپ را به همکاری فراخوانده و تهدید کرده است که سر باز زدن از همکاری با کنگره می‌تواند پیامدهای حقوقی داشته باشد. سی‌ان‌ان در گزارشی قطعیت رای نیاوردن استیضاح ترامپ در مجلس سنا (به‌دلیل اکثریت جمهوری‌خواه بودن آن) را رد کرده و نوشته ریاست‌جمهوری ترامپ نشان داده که در فضای سیاسی امروز امریکا هیچ امر قطعی وجود ندارد.

دموکرات‌های کنگره امریکا از یک هفته پیش و پس از تایید درخواست کمک رییس‌جمهوری امریکا از همتای اوکراینی خود برای تحقیق درباره پسر جو بایدن معاون سابق رییس‌جمهوری و نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، تحقیقاتی را با هدف استیضاح دونالد ترامپ آغاز کرده‌اند. گمان می‌رود که ترامپ تلاش کرده با کمک یک رهبر خارجی بر انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری امریکا تاثیر بگذارد.

نگرانی ترامپ از آغاز فرایند استیضاحش تا آنجا پیش رفته که دوشنبه خواستار دستگیری آدام شیف رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، به اتهام خیانت شد. ترامپ گفته شیف درباره بخش‌هایی از مکالمه او با رییس‌جمهوری اوکراین اغراق کرده و سخنان نادرست بیان کرده است.

فضای سیاسی امریکا اما قرار است از آنچه امروز هست، هم متشنج‌تر شود. ریچارد نیل رییس کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان، گفته انتشار شکایت افشاگری دیگر در مورد ترامپ در حال بررسی است. گفته شده، این افشاگر که کارمند فدرال امریکاست، در شکایت خود مدعی است اسنادی در مورد سوء مدیریت حسابرسی سازمان «خدمات درآمد داخلی» از ترامپ در اختیار دارد. این افشاگر گفته برای اعمال نفوذ بر فرآیند حسابرسی، تمهیدات نامناسبی اتخاذ شده است. چنانچه این شکایت نامه برای مردم منتشر شود، می‌تواند گامی مثبت در زمینه اقدامات مربوط به انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ باشد. پیشتر رییس کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌ای به استیون منوچین وزیر خزانه‌داری، از او خواسته بود اطلاعاتی در مورد ارتباطات بین سازمان خدمات درآمد داخلی و کارمندان این وزارتخانه را که در روند حسابرسی از ترامپ دخیل بوده‌اند، در اختیار این کمیته قرار دهد. هنوز مشخص نیست که منوچین چنین اقدامی را انجام داده است یا خیر. گفته شده، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان؛ نیل و روسای پنج کمیته دیگر این مجلس را مامور کرده مدارک لازم در این زمینه را در اختیار کمیته قضایی مجلس نمایندگان قرار دهد. درخواست پلوسی در قالب تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ ارایه شده است.

   تقابل قوای مجریه و مقننه

در جریان طرح استیضاح ترامپ قرار است ظرف روزهای آتی عده‌ای از مسوولان دولتی به پرسش نمایندگان کنگره پاسخ دهند. اما پس از آنکه مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، دموکرات‌های امریکا را به توسل به ارعاب و قلدری متهم کرد، گفت که مقام‌های سازمانش نمی‌توانند در جلسه مقرر با بازرسان مجلس نمایندگان امریکا حاضر شوند. پمپئو با انتقاد از الیوت انجل رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که خواستار ارایه شواهد توسط مقامات وزارت خارجه امریکا شده بود، در پیامی توییتری خطاب به او نوشت: : «از جوانب درخواست شما که صرفا تلاشی برای ارعاب، قلدری و رفتار نامناسب با مقامات برجسته وزارت خارجه است، مطلعم.»

روسای سه کمیته مجلس نمایندگان امریکا (الیوت انجل، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، آدام شیف رییس کمیته اطلاعاتی، و الیجا کامینگز رییس کمیته نظارت و اصلاحات) نیز در مقابل به وزیر خارجه هشدار داده‌اند که سرپیچی از درخواست‌‌ها می‌تواند علیه پمپئو به عنوان مدرکی از مانع‌تراشی در تحقیقات استفاده شود. انجل، شف و کامینگز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «تلاش برای ترساندن شاهدان یا جلوگیری از حضور آنها در کنگره غیرقانونی است و مدرکی دال بر مانع‌تراشی در اجرای عدالت به حساب می‌آید. در واکنش، برداشت کنگره ممکن است این باشد که مانع‌تراشی برای دسترسی به اسناد و شنیدن شهادت‌ها می‌تواند اطلاعاتی در تایید شکایت افشاگر (فردی که از تماس جنجالی ترامپ و رهبر اوکراین پرده برداشت) باشد.»

سی‌ان‌ان چهارشنبه با اشاره به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا باعث می‌شود تا استیضاخ ترامپ رای نیاورد، نوشته: «درباره اینکه سنا ترامپ را حذف نمی‌کند، مطمئن نباشید. مجلس نمایندگان اکنون راهی در پیش گرفته که استیضاح شدن ترامپ را گارانتی می‌کند. عقل سلیم می‌گوید که سنا با اکثریت جمهوری‌خواه هرگز ترامپ را از دفتر ریاست‌جمهوری‌اش بیرون نمی‌اندازد. اکنون در سنا 53 جمهوری‌خواه و 47 دموکرات و سناتور مستقل وجود دارند. این بدان معناست که شما برای استیضاح به آرای تمام دموکرات‌ها 20 سناتور شورشی جمهوری‌خواه نیاز دارید که البته احتمال کم است. اما ریاست‌جمهوری ترامپ و روشی که او رییس‌جمهور شد به ما یاد داده که هیچ چیز قطعی نیست و هیچ چیز را قطعی فرض نکن. سیاست، به‌ویژه در عصر شبکه‌های اجتماعی، به سرعت در حال حرکت و غیرقابل پیش‌بینی است. آیا شما همین دو هفته پیش (تا پیش از این افشاگری‌ها) حاضر بودید بر سر اینکه مجلس نمایندگان بطور رسمی بررسی استیضاح ترامپ را کلید خواهد زد، شرط‌بندی کنید؟ البته نه. هیچ‌کس چنین شرطی نمی‌بست. احتمال رای آوردن استیضاح ترامپ وجود دارد نه فقط به این دلیل که عصر، عصر غیرقابل‌ پیش‌بینی است، بلکه به این دلیل که جمهوری‌خواهان خود در معرض خطر هستند که نوامبر آینده اکثریت سنا را نیز از دست بدهند.»

 

ارسال نظر