معترضان: برای آینده هنگ‌کنگ به سوگ نشسته‌ایم

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۰۸
معترضان: برای آینده هنگ‌کنگ به سوگ  نشسته‌ایم

گروه جهان|

همزمان با هفتادمین سالگرد تشکیل حزب کمونیست و جمهوری خلق چین، معترضان هنگ‌کنگی با لباس مشکی به خیابان‌ها آمده و به گفته خود «برای آینده هنگ‌کنگ به سوگ نشستند.» سی‌ان‌ان گزارش داده که در جریان این تظاهرات، پلیس و معترضان درگیر شده‌اند. شدت اعتراض‌ها در این دولت‌شهر به حدی بوده که ۱۹ ایستگاه مترو فعالیت خود را متوقف کرده و دستور تخلیه فوری پارلمان (شورای قانون‌گذاری) نیز صادر شد.

تظاهرات هنگ‌کنگ که حال وارد چهارمین ماه خود شده، نخست در اعتراض به لایحه استرداد متهمان به چین شکل گرفت؛ مخالفان این لایحه، آن را تضعیف چارچوب مذکور توسط چین خوانده‌اند.

روزنامه مورنینگ پست هنگ‌کنگ سه‌شنبه نوشت، حداقل 30 تن در جریان اعتراضات دستگیر شده‌اند و دستکم یک نفر در نتیجه شلیک مستقیم نیروهای پلیس از ناحیه سینه زخمی شده است. منابع بیمارستانی نیز از مجروح شدن دستکم 15 تن دیگر از معترضان خبر داده‌اند که حال یک تن از آنها وخیم گزارش شده است. مقامات انتظامی هنگ‌کنگ در مقابل گفته‌اند استفاده «شورشیان» از مایعات اسیدی و خورنده علیه پلیس باعث آسیب به چندین مامور و گزارشگر شده است. در همین حال نیروهای امنیتی با ماشین‌های آب‌پاش و شلیک گاز اشک‌آور سعی کرده‌اند که معترضان را متفرق کنند. معترضان اغلب در منطقه اداری و دولتی هنگ‌کنگ اجتماع کرده‌اند. ساختمان مجلس هنگ‌کنگ نیز در پی ناآرامی تخلیه شده است. همچنین گفته شده، بیش از ۱۲ ایستگاه متروی هنگ‌کنگ تعطیل شده‌ و نیروهای امنیتی با حضور در اماکن عمومی این شهر به کنترل کارت شناسایی شهروندان و جست‌وجوی کیف‌های آنها می‌پردازند.

معترضان به دولت محلی هنگ‌کنگ پیشتر در فراخوانی خواستار برگزاری تظاهرات در این شهر شده بودند. آنها از سه‌شنبه که مصادف با هفتادمین سالگرد استقرار حکومت کمونیستی در چین است به عنوان «روز خشم» یاد کرده‌اند. این در حالی است که پلیس هنگ‌کنگ برگزاری هرگونه تجمع را در سه‌شنبه ممنوع اعلام کرده بود. پلس هنگ‌کنگ دوشنبه هم نسبت به وضعیت «بسیار بسیار خطرناک» در این شهر هشدار داده بود و مقامات محلی معترضان را متهم کرده بودند که قصد دارند دست به خشونت بزنند. دولت محلی هنگ‌کنگ از معترضان به عنوان «شورشگران افراطی» یاد کرده است.

تنش و درگیری بین معترضان و پلیس هنگ‌کنگ روزهای شنبه و یک‌شنبه گذشته در آستانه جشن‌های هفتادمین سالگرد استقرار حکومت کمونیستی افزایش یافته بود. این در حالی است که کری لام رییس اجرایی هنگ‌کنگ، برای شرکت در مراسم سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در پکن به سر می‌برد.

لی چئوک‌یان یکی از فعالان معترض سه‌شنبه به آسوشیتدپرس گفته: «امروز ما بیرون آمده‌ایم تا به حزب کمونیست بگوییم مردم هنگ‌کنگ چیزی برای جشن گرفتن ندارند. ما عزای آن را داریم که در ۷۰سال حکمرانی حزب کمونیست، حقوق دموکراتیک مردم در هنگ‌کنگ و چین مورد انکار قرار گرفته است. ما به مبارزه ادامه خواهیم داد.» باب وُنگ ۴۰ ساله هم که با پوششی مشکی به اعتراض‌های سه‌شنبه پیوسته بود، می‌گوید این پوشش نشان‌دهنده سوگواری برای مرگ آینده هنگ‌کنگ است.

معترضان به دولت محلی هنگ‌کنگ از ماه ژوئن تاکنون با برگزاری تظاهرات در این شهر به تضعیف اصل «یک کشور، دو نظام سیاسی» که در سال ۱۹۹۷ میلادی با واگذاری کنترل مستعمره سابق بریتانیا به دولت چین مبنای حاکمیت قرار گرفت اعتراض کرده‌اند. با این حال شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، وعده داده است که پکن به اصل «یک کشور، دو نظام سیاسی» در اداره هنگ‌کنگ وفادار خواهد ماند.

گفته شده، همزمان با افزایش نیروهای نظامی چین در هنگ‌کنگ، دولت محلی این منطقه مراسم گرامیداشت هفتادمین سالگرد استقرار حکومت کمونیستی چین را تحت تدابیر شدید امنیتی و به شکل غیرعلنی برگزار کرده است. این مراسم از سال ۱۹۹۷ میلادی تاکنون حتی در شرایط نامناسب جوی نیز در در ملاء عام برگزار شده بود.

متئو چئونگ وزیر ارشد هنگ‌کنگ، با انتقاد تلویحی از خشونت معترضان گفته، چهره هنگ‌کنگ در پی اقدامات خشونت‌آمیز معترضان، غیرقابل شناسایی شده است. چئونگ گفته پکن، از چارچوب «یک کشور، دو نظام ساسی» کاملا حمایت می‌کند؛ این چارچوب به مردم هنگ‌کنگ آزادی‌هایی اعطا می‌کند که در سرزمین اصلی چین به چشم نمی‌خورد.

 

ارسال نظر