سنا استیضاح ترامپ را بررسی می‌کند

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۰۷
سنا استیضاح ترامپ را بررسی می‌کند

گروه جهان|

در شرایطی که هر روز بر دامنه بحران اوکراین و نقش این کشور در سیاست داخلی امریکا افزوده می‌شود  و کار به بررسی استیضاح رییس‌جمهوری کشیده، نیویورک‌تایمز از تماس تلفنی دیگر دونالد ترامپ خبر داده است؛ این‌بار با نخست‌وزیر استرالیا. از سوی دیگر میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواه اکثریت سنا، گفته تحت مقررات سنا، اگر مجلس نمایندگان اقدام به استیضاح کند، این رویه را پیش می‌برد. در گزارش اخیر نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع آگاه آمده که ترامپ از دولت استرالیا خواسته بود تا به او در یافتن منشأ تحقیقات رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا، نیویورک‌تایمز نوشته ترامپ قصد داشته تا تحقیق رابرت مولر را با کمک استرالیا بی‌اعتبار کند. از سوی دیگر رویترز هم گزارش داده دولت استرالیا با ارسال نامه‌ای به ویلیام بار وزیر دادگستری امریکا، پیشنهاد کمک به دولت ترامپ را مطرح کرده بود. بنا به همین گزارش یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفته ترامپ در ماه سپتامبر با اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا، تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که مجلس نمایندگان امریکا تحقیقات اولیه برای استیضاح دونالد ترامپ را به‌دلیل محتوای مکالمه‌اش با وولودیمیر زلسنکی، رییس‎جمهوری اوکراین آغاز کرده است. در این میان در تازه‌ترین اظهارنظر سناتور میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواه اکثریت سنا، گفته: «تحت مقررات سنا، اگر مجلس نمایندگان اقدام به استیضاح کند، ما این رویه را پیش می‌بریم و طبق مقررات عمل می‌کنیم.»

متن مکالمه رهبران امریکا و اوکراین نشان می‌دهد که دونالد ترامپ از وولودیمیر زلنسکی خواسته بود که در مورد جو بایدن و پسرش تحققی کند. جو بایدن که معاون باراک اوباما در دوران ریاست‌جمهوری او بود اکنون یکی از نامزدهای پیشتاز حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در سال انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است.

رییس‌جمهوری امریکا 24 ماه می‌اعلام کرد که در مورد منشأ تحقیقات پلیس فدرال امریکا در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا تحقیق خواهد کرد. جو هاکی، سفیر استرالیا در امریکا تنها چهار روز بعد، در نامه‌ای به ویلیام بار اعلام کرد که کانبرا آماده است تا به واشنگتن در این امر کمک کند. تحقیقات رابرت مولر به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی آغاز شد که بر اساس آن جورج پاپادوپولوس از اعضای کارزار انتخاباتی ترامپ در ۲۰۱۶ به الکساندر داونر، وزیر خارجه سابق استرالیا گفته بود که روسیه اطلاعاتی در اختیار دارد که می‌تواند در جریان کارزار انتخاباتی علیه هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات دونالد ترامپ استفاده شود.

الکساندر داونر جزییات مکالمه خود با جورج پاپادوپولوس را در اختیار پلیس فدرال امریکا گذاشت. این در حالی است که جورج پاپادوپولوس اطلاعات ارایه شده از سوی وزیر خارجه سابق استرالیا را رد کرده است.

  احضار جولیانی و تهدید افشاگر

در همین حال رودی جولیانی وکیل ترامپ، برای تحویل اسناد و مدارک مربوط به فایل صوتی گفت‌وگوی میان روسای جمهوری ایالات متحده امریکا و اوکراین به کمیته تحقیق کنگره فرا خوانده شد. به‌گزارش ان‌بی‌سی، آدام شیف رییس کمیته اطلاعات، الیوت انگل رییس کمیته روابط خارجی، و الیجاه کامینگز رییس کمیته نظارت مجلس نمایندگان ایالات متحده، با ارسال نامه‌ای به جولیانی از او خواسته‌اند تا اسناد مربوط به این تحقیقات را تا روز ۱۵ اکتبر به آنها تحویل دهد. در این نامه آمده: «تبعیت نکردن شما از احضاریه بنا به هر دلیلی از جمله دستور رییس‌جمهور یا کاخ‌سفید مصداق مانع‌تراشی در تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان به شمار می‌رود و ممکن است به عنوان ادله مغایر علیه شما یا رییس‌جمهوراستفاده شود.» این نمایندگان می‌گویند وکیل ترامپ در چند مصاحبه اخیر خود نشان داده که از دادستانی اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن درخواست کرده است. بر اساس اطلاعات فاش شده، ترامپ در تماس تلفنی با زلنسکس که ۲۵ جولای صورت گرفته ۸ بار به او گفته با رودی جولیانی برای انجام این تحقیق همکاری کند. همزمان با این احضار، وکلای فرد افشاگری که گفته می‌شود منبع درز اطلاعات مربوط به گفت‌وگوی جنجالی میان ترامپ و زلنسکی بوده، نسبت به امنیت موکلشان ابراز نگرانی کرده‌اند. فرد افشاگر که گفته می‌شود از کارکنان سازمان سیا است، قرار است برای توضیح درباره این پرونده در مجلس نمایندگان حاضر شود. نگرانی وکلای این شهروند امریکایی پس از توییت‌های تهدیدآمیز ترامپ و تلاش کاخ‌سفید برای شناسایی او ابراز می‌شود.

  حمایت افکار عمومی از استیضاح

دامنه جنجال سیاسی در امریکا در شرایطی گسترده‌تر شده که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حمایت مردم امریکا از استیضاح ترامپ رو به افزایش است و حدود نیمی از امریکایی‌ها از چنین اقدامی حمایت می‌کنند.

واشنگتن‌پست نوشته، نتایج نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک نشان می‌دهد که حمایت مردم امریکا از استیضاح ترامپ و برکناری او از ریاست‌جمهوری از ۳۷ درصد در هفته گذشته به ۴۷ درصد در هفته جاری رسیده است. این در حالی است که دقیقا ۴۷ درصد از مردم نیز با استیضاح ترامپ مخالف هستند.

نتایج نظرسنجی شبکه سی‎ان‎ان هم نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از بزرگسالان امریکا از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند. این نتایج نشان‌دهنده رشدی شش درصدی نسبت به نظرسنجی گذشته سی‌ان‌ان درباره استیضاح ترامپ است. نظرسنجی دیگری که چند روز پیش از سوی موسسه «یوگاو» و برای رسانه سی‌بی‌اس نیوز انجام شده نشان داده است، ۵۵ درصد از امریکایی‌ها از مساله تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ حمایت می‌کنند. ۳۵ درصد از آنها گفته‌اند که شدیدا با این تحقیقات برای استیضاح موافقند و ۲۰ درصد گفته‌اند که تا حدی با چنین اقدامی موافقند. در این میان، ۴۵ درصد از پاسخگویان گفته‌اند، با تصمیم دموکرات‌های کنگره برای آغاز تحقیقات برای استیضاح ترامپ مخالف هستند. تعداد مستقل‌های حامی استیضاح ترامپ نیز تقریبا دو برابر شده و به ۴۱ درصد رسیده است. استیضاح معمولا باید از طرف کمیته قضایی یا هیات دیگری به صلاح‌دید مجلس نمایندگان مطرح شود. پس از آن مجلس نمایندگان می‌تواند رسما تقاضای استیضاح کند. تقاضای استیضاح باید به تایید نیمی از اعضای مجلس نمایندگان برسد تا رسمیت پیدا کند و به این ترتیب روند استیضاح آغاز می‌شود. در این صورت مجلس نمایندگان، که در حال حاضر اکثریت آن در دست دموکرات‌هاست، به عنوان «مدعی‌العموم»، نقش «دادستان» را ایفا می‌کند.

رییس‌جمهوری امریکا می‌تواند وکلای شخصی خودش را داشته باشد و از خود در کنگره دفاع می‌کند. در این میان، مجلس سناست که نقش «قاضی» را ایفا می‌کند و قدرت نهایی و رای آخر را دارد. اگر دو سوم کل سنا، در صورت آغاز و فرجام یافتن فرایند، رای به عدم کفایت رییس‌جمهوری بدهد، در آن صورت ممکن است رای به برکناری او صادر شود. در حال حاضر بیش از نیمی از سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است و آنان وعده داده‌اند که با هر تلاشی برای استیضاح ترامپ مقابله خواهند کرد

 

ارسال نظر