کوربین به نخست‌وزیری نزدیک می‌شود

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۴۷
کوربین به نخست‌وزیری نزدیک می‌شود

گروه جهان|

یکی از اعضای ارشد حزب ملی اسکاتلند گفته طرح رای عدم اعتماد به بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، ممکن است هفته آینده در مجلس عوام به رای گذاشته شود. استیوارت هوزی گفته، رای‌گیری در مورد طرح رای عدم اعتماد به جانسون تنها راهی است که می‌تواند جلوگیری از برگزیت بدون توافق را تضمین کند. بوریس جانسون وعده داده است که کشورش ۳۱ اکتبر با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

سخنان عضو ارشد حزب ملی اسکاتلند درباره طرح رای عدم اعتماد به جانسون در شرایطی منتشر شده که پیشتر نیز «نیکلاس استرجن» وزیر اول اسکاتلند با حمایت از تشکیل دولت موقت به رهبری جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، ‌گفته این تنها روشی است که می‌تواند جلوی فاجعه خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را بگیرد.

جرمی کوربین هم خود گفته هرلحظه شانس سقوط دولت جانسون بیشتر و تشکیل دولت موقت به رهبری او افزایش می‌یابد. او گفته: «زمانی که دولت سقوط کند از رهبر حزب مخالف دعوت می‌شود تا دولت اقلیت تشکیل دهد. در آن صورت ما مطمئن خواهیم شد که بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج نشود. دولت محافظه‌کار جانسون اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را در اختیار ندارد، در ۷ رای‌گیری شکست خورده و اعتبار خود را از دست داده است.»

پارلمان بریتانیا در تلاش برای متوقف کردن دولت از اجرای برگزیت بدون توافق قانونی را تصویب کرده که جانسون از آن به عنوان «قانون تسلیم» یاد می‌کند. بر اساس این قانون نخست‌وزیر مکلف است تا در صورت به دست نیامدن توافق با اتحادیه اروپا تا تاریخ 17 و 18 اکتبر درخواست تعویق برگزیت را مطرح کند. با این حال مخالفان برگزیت بدون توافق در پارلمان بریتانیا بر این باورند که تضمینی برای پیروی جانسون از این قانون وجود ندارد. آنها به همین دلیل به‌دنبال رای‌گیری در مورد طرح رای عدم اعتماد به بوریس جانسون هستند.

این در حالی است که جانسون از موقعیت شکننده‌ای در پارلمان برخوردار است. جانسون پس از اخراج ۲۱ تن از هم‌حزبی‌های خود، در قالب ائتلاف با حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی ۲۹۷ کرسی در اختیار دارد که از حد نصاب ۳۲۰ کرسی برای تشکیل دولت کمتر است. در مقابل حزب کارگر به رهبری کوربین با ۲۴۵ کرسی اگر بتواند حمایت سایر احزاب سیاسی همچون حزب ملی اسکاتلند و لیبرال دموکرات را کسب کند، می‌تواند بدون برگزاری انتخابات سراسری حزب حاکم را کنار زده و دولت موتلفه تشکیل دهد.

گفته شده، رای‌گیری پارلمان ممکن است سه‌شنبه برگزار شود و جانسون شانس سخنرانی در نشست سالانه حزب در شهر منچستر در روز چهارشنبه را از دست بدهد. اگر دولت جانسون نتواند اعتماد اکثریت نمایندگان را جلب کند، پارلمان ۱۴ روز فرصت دارد تا به دولت جایگزین رای اعتماد بدهد و اگر در این مدت دولت جایگزین تشکیل نشد، انتخابات سراسری برگزار می‌شود.

انگلیس حدود یک ماه دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند. در همین حال عضو کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی انگلستان از احتمال کاهش نرخ بهره با توجه به مسائل مربوط به برگزیت خبر داده است. به‌گزارش گاردین، مایکل ساندرز اقتصاددان ارشد و عضو کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی انگلیس، گفته نرخ بهره بزودی به‌دلیل بی‌ثباتی ناشی از بلاتکلیفی برگزیت کاهش خواهد یافت. او تصریح کرده ابهام‌ها درباره خروح بریتانیا از اتحادیه اروپا به اقتصاد این کشور و حس اطمینان سرمایه‌گذاران لطمه زده است. پیشتر نیز اکونومیست هشدار داده بود صنعت بانکداری اروپا تحت تاثیر نرخ بهره با ریسک بزرگی روبرو شده است. بانک مرکزی اروپا چندی پیش با کاهش مجدد نرخ بهره به منظور تقویت رشد اقتصادی منطقه یورو موافقت کرد و نرخ بهره در این منطقه پولی با رسیدن به منفی ۰.۵درصد در پایین‌ترین سطح تاریخ خود از زمان تشکیل منطقه پولی یورو قرار گرفت.  فیلیپ هاموند وزیر دارایی سابق بریتانیا، که بارها نسبت به تبعات برگزیت بدون توافق هشدار داده گفته برگزیت بدونِ توافق و سقوط ارزش پوند برای حامیان جانسون نفع مالی دارد. وزیر دارایی سابق بریتانیا گفته سفته‌بازان و دلالان ارزی که حامی جانسون هستند در معاملاتشان روی سقوط پوند حساب کرده‌اند و میلیاردها پوند روی این گزینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هاموند گفته: «تنها گزینه برگزیت که نفع مالی آنان را تامین می‌کند خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا است که باعث سقوط ارزش پوند و جهش تورم خواهد شد.»

 

ارسال نظر