جنگ چپ و راست بر سر سرنوشت امریکا

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۴۶
جنگ چپ و راست بر سر سرنوشت امریکا

گروه جهان|

دونالد ترامپ که این روزها صدای مخالفانش برای استیضاح او از همیشه بلندتر شده، می‌گوید «اکنون بیش از هر زمان دیگر مساله سرنوشت امریکا مطرح است.» اما در سوی دیگر میدان، مخالفان آقای رییس‌جمهور را متهم می‌کنند که دموکراسی ایالات متحده را نشانه رفته و سرنوشت امریکا را با تهدیدی جدی روبرو کرده است.

به‌گزارش رویترز، رییس‌جمهوری امریکا یک‌شنبه با انتقاد از نمایندگان حزب دموکرات به‌دلیل تلاش برای استیضاحش، آنان را به سلب آزادی و حقوق شهروندان امریکایی متهم کرده است. او که در روزهای گذشته چند بار اتهام‌های مربوط به ماجرای اوکراین را بی‌اساس خوانده، این جنجال را «بزرگ‌ترین تقلب تاریخ سیاسی امریکا» خوانده است. در مقابل نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا که دستور انجام تحقیقات رسمی در ارتباط با آغاز روند استیضاح ترامپ را صادر کرد، گفته: «استیضاح ترامپ ارزش این را دارد که دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان امریکا را در انتخابات ۲۰۲۰ کنگره از دست بدهند.»

پلوسی همچنین از چرخش افکار عمومی به سمت استقبال از به جریان افتادن استیضاح ترامپ خبر داده است. به اعتقاد ناظران، در چنین حالتی این احتمال که برخی از جمهوری‌خواهان نیز از استیضاح پشتیبانی کنند منتفی نیست.

تحقیقات برای استیضاح ترامپ پس از انتشار پروتکل مکالمه تلفنی او با همتای اوکراینی‌اش ولودومیر زلنسکی در ۲۵جولای به جریان افتاد. یک مقام امنیتی فاش کرد ترامپ در جریان گفت‌وگوی تلفنی از زلنسکی درخواست کرده در برابر رساندن کمک‌های مالی و نظامی به دولت اوکراین تحقیقات درباره کارهای پسر جوزف بایدن معاون سابق ریاست‌جمهوری امریکا، در اوکراین را آغاز کند. جو بایدن نامزد دموکرات محتمل‌ترین رقیب ترامپ در انتخابات۲۰۲۰ است.

هویت فردی که از او به عنوان افشاگر تلاش‌های کاخ‌سفید برای مخفی نگاه داشتن این مکالمه یاد می‌شود، تاکنون فاش نشده و تنها وکلای مدافع و بازرس ویژه اطلاعات از آن اطلاع دارند. نیویورک‌تایمز نوشته، او یکی از ماموران سیا است که مدتی در کاخ‌سفید به‌کار مشغول بوده است.

گفته شده، کمیته‌های روابط خارجی، اطلاعات و امنیت، و نظارت بر دولت در مجلس نمایندگان امریکا با ارسال احضاریه‌ای برای مایک پمپئو از او خواسته‌اند که حداکثر طی یک هفته اسناد و مدارک ارتباط‌های دولت ترامپ و ریاست‌جمهوری اوکراین را در اختیار آنها قرار دهد. آسوشیتدپرس نوشته: «ظاهرا ترامپ پس از استعفای کرت ولکر نماینده ویژه ایالات متحده در امور اوکراین و احضار مایک پمپئو وزیر خارجه، و شمار دیگری از مقام‌های ارشد وزارت خارجه به کمیسیون‌های مختلف مجلس، احساس می‌کند وزیدن باد مخالف شدت گرفته و بر همین اساس می‌کوشد با مخاطب قرار دادن هوادارانش آنها را به حمایت از خود ترغیب کند.»

پیشتر نیز 300 تن از مسوولان پیشین امنیت ملی با اشاره به اطلاعات فاش شده، حمایت خود را از پی گرفتن تحقیقات لازم به منظور فراهم کردن شرایط برکناری رییس‌جمهور اعلام کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه نوشته، هر چند شمار بسیاری از امضاکنندگان این بیانیه در دولت باراک اوباما مشغول کار بوده‌اند، اما همگی آنها از هواخواهان دموکرات نیستند. به‌نوشته آنان، افشاگری‌های روزهای اخیر نیازمند رسیدگی است زیرا در غیر این‌صورت سیاست خارجی، و امنیت ملی امریکا در خطر قرار می‌گیرد. آنان تاکید می‌کنند که درباره درستی تمام اطلاعات فاش شده و تصمیم نهایی کنگره اظهارنظری نمی‌کنند، اما انجام تحقیقات به این منظور را ضروری می‌دانند.

در این میان منابع آگاه گفته‌اند، نبود یک استراتژی برای دفاع از ترامپ، کاخ‌سفید را گرفتار آشوبی فزاینده کرده است. منابع آگاهی گفته‌اند میک مالوینی رییس موقت دفتر کاخ‌سفید با انتقاداتی روبرو شده است. هیل به نقل از این منابع نوشته، ترامپ به‌دلیل انتشار متن مکالمه‌اش با زلنسکی از مالوینی خشمگین نیست، بلکه به این دلیل عصبانی است که مالوینی هیچ استراتژی‌ای برای دفاع از متن این گفت‌وگو ندارد. با این حال ترامپ به‌دلیل تنش‌هایی که در کاخ‌سفید به وجود آمده، تمایل ندارد مالوینی را اخراج کند. اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان امریکا در اختیار اعضای حزب دموکرات است. با این همه به جریان افتادن استیضاح رییس‌جمهوری بدون موافقت و همراهی شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه بسیار دور از انتظار خواهد بود. نمایندگان اپوزیسیون ترامپ را متهم می‌کنند که از قدرت و موقعیت خود سو‌ءاستفاده کرده تا شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده افزایش دهد.

ترامپ در پیام‌های توییتری خود ادعا کرده انگیزه نمایندگان حزب دموکرات خیلی آشکار است: «آنها می‌خواهند مرا متوقف کنند، چون برای شما مبارزه می‌کنم، اما من هرگز اجازه چنین کاری را نخواهم داد.» ترامپ نمایندگان حزب دموکرات را متهم کرده که هدفشان سلب آزادی شهروندان امریکایی است و تاکید می‌کند: «ما هرگز نباید اجازه چنین کاری را بدهیم.»

نظرسنجی‌ها اما چندان مطابق میل ترامپ نیستند. نتایج نظرسنجی نشریه هیل و شرکت تحقیقاتی «هریس‌مکس» نشان می‌دهد که ۴۷درصد شرکت‌کنندگان از آغاز روند استیضاح استقبال می‌کنند. ۴۲درصد هم گفته‌اند با این اقدام مخالف هستند و ۱۱درصد هم پاسخ داده‌اند که هنوز موضع خود را تعیین نکرده‌اند.

همچنین در اوج رسوایی اوکراین و بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها مبنی بر استیضاح ترامپ، وزارت بازرگانی امریکا یک‌شنبه اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم تنها 2درصد بوده است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، وزارت بازرگانی امریکا در گزارش خود آورده، به‌دنبال تضعیف رشد در سطح جهان و تشدید تنش‌های تجاری با کشورهای مختلف، رشد اقتصادی امریکا در سه ماهه منتهی به ژوئن به 2درصد کاهش پیدا کرده است که ۵۰درصد کمتر از رشد سه درصدی سه ماهه نخست امسال محسوب می‌شود. این در حالی است که ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات سال آینده حساب ویژه‌ای روی مسائل اقتصادی باز کرده است. کاهش پیامدهای مثبت لایحه کاهش مالیاتی و تشدید جنگ تجاری از مهم‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی عنوان شده است.

 

ارسال نظر