کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۹۶

کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه

وزارت صنعت و فناوری اعلام کرده است که تا پایان جولای حدود ۵.۴۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور انجام شده که در مقایسه با رقم ۶.۲۵ میلیارد دلاری در مدت مشابه سال پیش، ۱۳.۳درصد کاهش پیدا کرده است. به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، میزان سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های ترک از سایر بخش‌ها بیشتر بوده، به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذاران خارجی در هفت ماه نخست امسال ۳.۶ میلیارد دلار در بازار سهام ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بیشتر سرمایه‌گذاران از قاره اروپا بوده‌اند.

آماده‌باش نظامی در افغانستان برای انتخابات

همزمان با نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و افزایش تهدید طالبان، نظامیان افغان برای تامین امنیت این انتخابات از صبح چهارشنبه به حالت آماده‌باش درآمدند. به‌گزارش خبرگزاری طلوع، فرمانده کل عملیات ویژه ارتش افغانستان به شهروندان اطمینان داده با تمام توان در برابر شورشیان ایستادگی خواهند کرد و نمی‌گذارند که این شورشیان روند انتخابات را مختل کنند. طالبان با تحریم انتخابات تهدید کرده کسانی که در رای‌گیری شرکت کنند را هدف قرار خواهند داد. انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان قرار است اوایل هفته آینده برگزار شود.

22 کشته و 700 زخمی در زلزله پاکستان

زمین‌لرزه‌ای ۵.۸ ریشتری سه‌شنبه در شمال شرقی پاکستان دست‌کم 22 کشته و 700 زخمی برجای گذاشته است. مقامات بیمارستانی کشمیر پاکستان گفته‌اند بیشتر زخمی‌های این زلزله بطور سطحی زخمی شده‌اند و بعد از مداوای سریع از بیمارستان مرخص شده‌اند. این زلزله به جاده اصلی منتهی به شهر میرپور در بخش پاکستانی کشمیر آسیب جدی وارد کرده است.

اردوغان: قدرت هسته‌ای یا برای همه، یا هیچ‌کس

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، در نشست عمومی سازمان ملل گفته داشتن قدرت هسته‌ای یا باید برای همه کشورها آزاد شود یا بطور کامل ممنوع اعلام شود. اردوغان هشدار داده «نابرابری» میان دولت‌هایی که قدرت هسته‌ای دارند و آنهایی که ندارند، نظم جهانی را تضعیف می‌کند. رییس‌جمهوری ترکیه پیش‌تر نیز گفته بود که مایل است از منافع و مواضع کشورش مانند رژیم اسراییل محافظت شود؛ برخی تحلیلگران بر این باورند که او تلویحا به ‌دنبال دستیابی به زرادخانه هسته‌ای است. اسراییل تاکنون سیاست مبهمی پیرامون موضوعات هسته‌ای اتخاذ کرده و از تایید یا انکار قابلیت‌های هسته‌ای خود امتناع ورزیده است.

 

ارسال نظر